• 0

Eerste belasting aangifte

Hallo,

 

Ik ga volgende week voor het eerst met een belastingadviseur rond de tafel zitten en nu wil ik me alvast een beetje voorbereiden. Ik moet voor 30 april mijn eerste belastingaangifte voldoen en omdat ik daar geen (lees: totaal geen) verstand van heb komt een meneer langs die ik verder niet ken. Omdat hij me dus vanalles wijs kan maken heb ik enkele vraagjes aan jullie:

Hoe gaat zo'n belastingaangifte in zijn werk?

Wat moet ik allemaal laten zien?

Is er een speciaal formulier dat hij voor me moet invullen, zo ja welke is dat precies (kon op de site van de belastingsdienst geen specifiek document vinden voor eenmanszaken, wel voor o.a. Aangifte dividenbelasting)?

Laten we aannemen dat ik 10.000 EUR (incl BTW) heb verdiend, wat zou ik moeten afdragen? Alleen de BTW of over de winst (8.100 EUR) nog eens een percentage?

 

Sorry als mijn vragen te veel gevraagd zijn, maar ik probeer me alleen maar een beetje voor te bereiden. Ik heb ook tevergeefd gezocht op belastingaangifte, maar kreeg niets bruikbaars. Speelt dit bij andere (startende) ondernemers dan totaal niet?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

wat voor belastingaangifte moet je doen...???

omzetbelasting of inkomstenbelasting?

 

daar zit heel groot verschil in....

 

omzet belasting is de 6 of 19% die je extra heft over je verkopen

dit kan je per kwartaal betalen of per jaar (hangt er van af hoeveel je moet betalen) als je minder dan ong. 1300 per jaar aan btw moet afdragen, wordt je vrijgesteld van de omzetbelasting. (precieze cijfers en uitleg is te vinden op de belastingsite....)

 

inkomstenbelasting is bepaald % over je WINST (dus NIET je omzet..!)

Je winst wordt bepaald op je balans (dus naar aanleiding van je boekhouding, dit kan je zelf dus ook opzoeken in je boekhouding/balans)

Je winst hoeft niet gelijk te zijn aan je eigen vermogen, aangezien je ook prive opnamen gedaan kan hebben (eenmanszaak/vof) waardoor je eigen vermogen (ev) verminderd, maar je winst gelijk blijft

je betaald dus belasting over je winst en niet over het ev van je bedrijf..

 

 

ondernemers moeten electronisch inkomstenbelastingdoen, verplicht electronisch dus

omzetbelasting kan electronisch, of dit verplicht is weet ik niet..

 

 

Goed, hoop dat t zo iets duidelijker is

ben zeker geen boekhouder of iets dergelijks, heb een vof waar ik zelf de boekhouding en aangiftes voor doe, ben net vorig jaar pas gestart, heb gewoon erg veel geleerd van simpele cursus basis kennis boekhouden, en erg veel topics over adminstratie/boekhouding/belastingen/aangiftes etc hier gelezen

dus ff zoeken op dit forum wil ook wel eens helpen ;)

 

als je nog vragen hebt, pb gerust :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.