• 0

gebruik adressenbestand

Dag forum,

 

Ik heb de volgende vraag, mag ik voor het maken van een regionale bedrijvensite, b.v. de gouden gids plunderen, of zijn deze adressen op een of andere manier beschermd?

Heb ik ook toestemming nodig van de bedrijven als ik hun adressen op het internet wil publiceren.

 

bedankt alvast voor jullie reactie

 

Ernest

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

denk dat deze link je wat meer info zal geven.

 

http://www.akd.nl/index.html?/veelzijdige_expertise/40_98.html

 

Quote:

 

Object en rechthebbende

De onlangs in werking getreden Databankenwet beoogt de inhoud van een 'databank' te beschermen. De combinatie van de Databankenwet met de bescherming die het auteursrecht (o.m. door de geschriftenbescherming) biedt aan bepaalde elementen van een databank en bepaalde soorten databanken, maakt dat in beginsel voor ieder type databank een bepaalde mate van bescherming kan worden gevonden.

 

Lijkt mij dus logisch dat het niet mag. Helemaal als je verder leest naar de voorwaarden waar een databank aan moet voldoen voor bescherming.

 

Ga jij echter aan de hand van de goudengids bedrijven bellen, om gegevens aan te vullen en deze in aangepaste vorm online zetten..

Dan maak je meer kans.

Link naar reactie
  • 0

Heb ik ook toestemming nodig van de bedrijven als ik hun adressen op het internet wil publiceren.

 

Ik zou in ieder geval niet de suggestie wekken dat de bedrijven op enige manier aan jou gelieerd zijn (klanten zijn o.i.d.) als dit niet het geval is. En niet zonder toestemming meeliften op hun reputatie.

 

De grenzen op dit rechtsgebied heb ik niet paraat, maar ik kan je wel zeggen het recht van bedrijven op hun gegevens nogal in beweging is. Wat vandaag mag, kan volgende maand anders liggen.

 

Als jouw onderneming gaat drijven op de gegevens van anderen, raad ik je daarom aan een I.E.-expert te vragen om even met je mee te denken.

 

Veel succes!

Cindy

Link naar reactie
  • 0

Het plunderen van de gouden gids of andere gidsen is uit den boze. Er zijn in het verleden vele voorbeelden van geweest, bijv Denda Directory Services. Alle partijen zijn door de kosten van vele rechtzaken failliet gegaan of zijn van strategie verandert.

 

Als je een gidsdienst wil opzetten zou ik me eerst goed verdiepen in deze materie, het is niet gemakkelijk tussen de grote partijen een goed positie te verwerven. Ik heb een aantal van de toentertijd nieuwe gidsdiensten geadviseerd, het probleem is niet het verkrijgen van adressen maar een marktpositie verwerven.

 

Van bedrijven heb je geen toestemming nodig om hun gegevens te publiceren zolang het duidelijk is dat het hier om een gidsdienst gaat. Elke schijn van afhankelijkheid moet je vermijden.

 

Adressenbestanden van bedrijven kan je overigens gewoon kopen tegen redelijke tarieven.

 

Groet,

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.