• 0

Jonge ICT-bedrijfjes met gerennomeerde CEO's

Naar aanleiding van een artikel over twee inmiddels binnen zijnde Canadese ICT-ondernemers die weer opnieuw beginnen bij kleine startende bedrijven vroeg ik me af hoe dat in Nederland eigenlijk zit. Ik hoor bijna nooit dat gerenomeerde namen CEO worden van jonge bedrijven, ondanks dat dat erg veel voordelen voor die bedrijven op kan leveren.

 

Is het een goed idee voor jonge, op techniek gerichte, startups om op zoek te gaan naar mensen die het bedrijf een gezicht naar buiten toe kunnen geven? Ik heb het idee dat in Nederland veel bedrijven hun oprichters op gezichtsbepalende posities als bijvoorbeeld de positie van CEO hebben. Toch is naar mijn mening er absoluut wat voor te zeggen extern te zoeken naar ervaren, in de zakenwereld bekende en ervaren mensen die hun sporen hebben verdiend. Zij hebben een enorm contactennetwerk, er wordt eerder naar geluisterd als zij wat zeggen, en qua publiciteit hoeven zij geen goede relatie met de pers op te bouwen, die hebben ze al. In Nederland hoor je vooral dat dergelijke topmensen gevraagd worden voor commissarisbaantjes, weinig dat ze CEO worden.

 

Bestaat er onder Nederlandse topmensen geen behoefte actief te worden in 'kleine' startende bedrijfjes, en andersom? Of zijn de voordelen die ik zie maar marginaal?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Decorum,

 

Bekende CEO's in je bedrijf is een erg Amerikaans fenomeen. Er zijn een heel aantal top CEO's die voor 15% aandelen in je "Board" gaan zitten. Ze doen vervolgens geen f***. Ze strijken maandelijks hun fee op en plegen nog geen telefoontje voor je. De vampiers worden ze genoemd. In Nederland heeft het fenomeen even gespeeld tijdens de Dot.com hype, (we noemen geen namen) maar dat is nu overgewaait. Het speeld nog wel sterk in de Life Science sector. Vooral omdat grote investeerders veel waarde hechten aan een ervaren management team.

 

In het verleden hebben VC's in de ICT vaak ervaren kerels in de directies van hun start-ups gezet. Soms hele kuddes, rechtstreeks afkomstig uit Amerika (Tryllian). Ik geloof niet dat het veel geholpen heeft. De klanten in Nederland zijn niet zo onder de indruk van 'names' die ze niet kennen.

 

Er zijn in Nederland wel een aantal "serial entrepreneurs" actief. Hele goeie ondernemers, die het ondernemen niet kunnen laten. Zij starten een bedrijf, maken het succesvol en stappen weer uit. En dat doen ze dan diverse keren achter elkaar. Ik ken een stuk of 5 toppers op dat gebied. Ze hebben het alleen erg druk met de bedrijven die ze zelf starten. Ze zijn niet geïnteresseerd in het bedrijf van een ander, tenzij ze het mogen overnemen. Dus je komen niet ze snel in jouw "board" en dat is misschien maar goed ook.

 

Ik zie trouwens wel dat de meeste succesvolle jonge IT ondernemingen, ervaren ondernemers in hun netwerk hebben die dienen als coach of klankbord. In tegenstelling tot de situatie in Amerika, blijven deze mannen liever op de achtergrond en vragen niks voor hun hulp. Lekker Nederlands, maar het bevalt me wel.

 

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het heeft vooral te doen met een cultuurverschil. Ik denk dat in nederland niet zoveel 'op de man gespeeld' wordt. Wat mij betreft is het een prima zaak dat klanten eerst kijken naar het product en misschien daarna nog of er een 'bekende' naam achter zit.

 

Eigenlijk heb je hier ook nauwelijks mensen uit het bedrijfsleven die bekend zijn bij het grote publiek, een paar bobo's uit het grootbedrijf daargelaten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.