edjecadetje Geplaatst: 18 mei 2006 edjecadetje 15 2 Geplaatst: 18 mei 2006 Hoi, ben er nog niet helemaal uit en hoor verschillende verhalen. Situatie: kan een startkapitaal krijgen van huidige werkgever van 50.000 euro. Wat is de meest gunstige contructie: -Stamrecht BV en daaruit een onderneming runnen -Stamrecht BV + CV combinatie -Stamrecht BV + eenmanszaak -eenmanszaak groetjes Link naar reactie
0 Camelot Geplaatst: 19 mei 2006 Camelot 841 22 Geplaatst: 19 mei 2006 Stamrecht BV oprichten, Leningovereenkomst opmaken, Gas erop! Niet moeilijker maken! Succes www.camelot-legal.nl Link naar reactie
0 edjecadetje Geplaatst: 19 mei 2006 Auteur edjecadetje 15 2 Geplaatst: 19 mei 2006 En wat denk je van Stamrecht BV + CV oprichten ? Is het niet zo dat ik dan wat startersvoordeel eruit kan halen, zoals investeringsaftrek, startersaftrek? Het begint me langzaam aan allemaal wat duidelijker te worden. Link naar reactie
0 Camelot Geplaatst: 19 mei 2006 Camelot 841 22 Geplaatst: 19 mei 2006 Wanneer je voldoet aan de criteria om als IB ondernemer te worden aangemerkt dan kun je gebruik maken van de IB faciliteiten. Hiervoor is de geschetste combinatie absoluut niet noodzakelijk. De stamrecht BV heeft louter als doel: het beheren van het stamrechtkapitaal. Het kapitaal kun je gebruiken om je onderneming (bv eenmanszaak) op te bouwen. www.camelot-legal.nl Link naar reactie
0 edjecadetje Geplaatst: 19 mei 2006 Auteur edjecadetje 15 2 Geplaatst: 19 mei 2006 En in het slechtse geval dat het slecht gaat met mijn eenmanszaak waarvoor ik geld geleend heb uit mijn stamrecht BV, er zit geen geld meer in de stamrecht BV. Wat zijn dan de consequenties voor mij? Link naar reactie
0 Phaedrus Geplaatst: 21 februari 2007 Phaedrus 2 0 Geplaatst: 21 februari 2007 Hoi edje, hoewel dit topic stilligt toch even een reaktie en ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gedaan hebt. Graag hoor ik ook nog van experts hier hun visie. Mijn idee zou zijn: Als je geld leent uit je str BV aan je eenmanszaak moet dat een zakelijk karakter hebben. Vergelijk het met een lening bij de bank. Gaat je eenmanszaak slecht/failliet dan heb je, helaas, nog steeds de aflossingsveprlichting aan je BV. Je bent persoonlijk aansprakelijk. Ofwel, je dekt met die constuctie geen risico af. Beter lijkt mij (maar ik ben ook nog beginner) een holdingconstructie, waarbij je zorg draagt voor kapitaalbeheer en loonlijst in je str BV en de werk BV zo leeg mogelijk laat. Risico is dan nihl, lijkt me? groet Phaedrus Link naar reactie
edjecadetje
edjecadetje
Hoi,
ben er nog niet helemaal uit en hoor verschillende verhalen.
Situatie:
kan een startkapitaal krijgen van huidige werkgever van 50.000 euro.
Wat is de meest gunstige contructie:
-Stamrecht BV en daaruit een onderneming runnen
-Stamrecht BV + CV combinatie
-Stamrecht BV + eenmanszaak
-eenmanszaak
groetjes
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag