• 0

Fiscale gevolgen overdracht aandelen BV

In februari hebben wij de VOF (bestaat al 8 jaar) omgezet naar een werk-bv en een holding-bv. Nu - onverwacht - krijgen we een overnamebod op de BV (aandelentransactie).

 

Echter ik heb begrepen dat dit niet zou kunnen, omdat de BV pas 3 maanden bestaat (zou minimaal 3 jaar moeten zijn). Daarbij schijnt de afrekening met de fiscus plaats te vinden als zijnde het een eenmanszaak (VOF). Dat is door de aanzienlijke stakingswinst belasting geen super interessante oplossing.

 

Wie kan mij meer vertellen. Ik wacht al 3 weken op antwoord van de belastingdienst. En de Kamer van Koophandel schijnt hier nog nooit mee te maken te hebben gehad.

 

 

Een ondernemer moet de kans krijgen om op zijn eigen wijze zijn unieke idee te verwezenlijken.....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk idd dat de Belastindienst er van uit gaat dat dit bod niet onverwacht is en dat je de VOF hebt omgezet in een BV om wat belasting te omzeilen :(

 

Ik weet dat in een vergelijkbare situatie (activiteit uit een BV laten uitzakken in een dochter BV die vervolgens wordt verkocht) in principe dezelfde regel geldt, waarbij je in sommige gevallen door aannemelijk te maken dat het bod echt onverwacht was toch niet hoeft af te rekenen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Dit soort dingen komt regelmatig voor. Je moet dan alsnog belasting betalen, tenzij je aan kunt tonen dat het niet vooropgezet is. Bijvoorbeeld als je aan kunt tonen dat je niet naar een koper hebt gezocht maar deze jou, na de omzetting in een BV, heeft benaderd. Hangt een beetje van de inspecteur af hoeveel daar voor nodig is.

 

Als je een telefoonnummer hebt, zou je hem even kunnen bellen. Via het algemene nummer van de belastingdienst kun je alleen vragen of ze de behandelaar een berichtje sturen om je terug te bellen, dat schiet niet op. De belastingdienst probeert dit soort dingen binnen 6 weken af te handelen, maar het loopt wel eens uit. Als je er wat achteraan zit, kan het ook veel sneller.

 

Overigens zijn er voor stakingswinst in de IB ook interessante mogelijkheden om belastingheffing te beperken: stakingsaftrek en stakingslijfrente. Bij de laatste moet je eigenlijk wel een zak met geld hebben, maar bij verkoop zou dat zo maar kunnen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.