• 0

BV met eigen/vreemd vermogen

Hallo.......,

 

binnekort ga ik starten met een nieuw bedrijfje.

 

Nu wil ik er een B.V. van maken, maar hiervoor heb je dus 18 K nodig om gelijk in je BV te stoppen.

 

Nu vraag ik me af of geld dat je van de bank leent hiervoor ook gebruikt mag worden.

 

Bednakt alvast voor de reacties.

 

 

Groet,

 

Niels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja dat kan wel, maar dan gaat het om geld dat jij )prive) als aandeelhouder leent van de bank. Dit stort je vervolgens als kapitaal op de nieuw door de BV uit te geven aandelen. De bank zal je echter waarschijnlijk geen geld lenen met als doel deze in je nieuwe bedrijf te stoppen zonder verdere zekerheden. Alternatief is hier geld uit een PL voor te gebruiken. Dit zou je zelfs direct na storting weer uit je BV aan jezelf kunnen lenen; dan blijf je wel zitten met een schuld (prive) aan je BV. In geval van een faillssement zal de curator die 18k dan zeker bij je komen halen.

 

 

Houd er in elk scenario rekening mee dat de bank dit geleende geld wel ooit weer terug wil...

Link naar reactie
  • 0
Ja dat kan wel, maar dan gaat het om geld dat jij )prive) als aandeelhouder leent van de bank. Dit stort je vervolgens als kapitaal op de nieuw door de BV uit te geven aandelen. De bank zal je echter waarschijnlijk geen geld lenen met als doel deze in je nieuwe bedrijf te stoppen zonder verdere zekerheden. Alternatief is hier geld uit een PL voor te gebruiken. Dit zou je zelfs direct na storting weer uit je BV aan jezelf kunnen lenen; dan blijf je wel zitten met een schuld (prive) aan je BV. In geval van een faillssement zal de curator die 18k dan zeker bij je komen halen.

 

 

Houd er in elk scenario rekening mee dat de bank dit geleende geld wel ooit weer terug wil...

 

Er wordt hier een aan het bekende arrest Biggles verwante vorm van het kasrondje voorgesteld. Het is inderdaad zo dat een dergelijke handelswijze an sich genomen geen ongeldige storting ten gevolg heeft. Echter, let erop dat er geen sprake mag zijn van de (uitzonderings)situatie genoemd in Didacta Plus: indien aangenomen kan worden dat partijen blijkbaar nooit de bedoeling hebben gehad dat de gelden onderdeel zouden gaan maken van het vermogen van de vennootschap, is er sprake van ongeldige storting.

 

Let op er bestaat dan hoofdelijke verbondenheid van de bestuurders op grond van artikel 2:180 lid 2 sub b BW, die de 18k ver kan overtreffen!

 

Mr. R.A. de Graauw

https://vaststellingsovereenkomst.info - informatie over ontslag met een vaststellingsovereenkomst;

www.mijnsociaalplan.nl - informatie over sociaal plan bij reorganisatie

Link naar reactie
  • 0

Hmmm ???

 

Volgens mij moet ik de vraag anders stellen excuus....

 

Als ik een starterslening van de bank heb van 35.000, kan ik dit geld dan aanwenden om als kapitaal in de B.V. te storten. Zodat ik dus een B.V. kan starten i.p.v. een eenmanszaak.

Ik heb begrepen dat je dit geld daarna volledig mag investeren, of terug kunt storten.

 

Klopt dit, of niet..?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.