• 0

orderadmin: inkoopprijs artikelen & wisselkoers

Het gedeelte van mij boekhoudpakket waar alle artikelen worden bijgehouden (in Snelstart) vraagt o.a. om inkoop-en verkoopprijs.

 

Twee vragen:

1)

Omdat ik importeer vanuit de Verenigde staten, heb ik te maken met wisselkoersen en is dus niet bij elke levering de inkoopprijs hetzelfde. Hoe los ik dit op zonder elke keer alle prijzen aan te hoeven passen?

 

Is het bijvoorbeeld boekhoud-technisch mogelijk om een gemiddelde inkoopprijs te nemen en deze bij levering te hanteren en weg te boeken op rekening Inkoop, en dan het verschil weg te boeken op een andere grootboekrekening? Zo ja, wat voor rekening komt hiervoor dan in aan merking? Zo nee, heeft iemand dan een andere oplossing?

 

2)

Waar boek je de invoerrechten? Bereken je deze door in de inkoopprijs, of boek je dit (op de rekening 7070) als Invoerkosten? Vallen inklaringskosten en transportkosten eigenlijk ook onder deze rubriek?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst: ga na wat voor informatie je wil hebben uit het administratiepakket. Daar pas je dat pakket vervolgens op aan. Laat je niet beperken door een standaardindeling van een boekhoudpakket.

 

Ad 1) Gemiddelde inkoopprijs is mogelijk. Gebruik een rekening valutaresultaten in rubriek 7 om de verschillen op te boeken. Loopt die rekening te hoog op, dan is het nodig je gemiddelde prijs te herzien.

 

Ad 2) Zie mijn opmerking hierboven. M.i. kun je deze kosten het beste doorberekenen in de inkoopprijs als je de produkten altijd importeert. Ze vormen dan nl een vast onderdeel van je inkoop.

Wanneer je deels importeert en deels niet, zou je de kosten het beste apart kunnen boeken, zodat je inkoopprijs zuiver blijft. Dit soort kosten horen inderdaad in rubriek 7 (directe kosten).

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

nathalie32:

 

Je kunt inderdaad werken met vast inkoopprijzen in dergelijke pakketten. De verschillen boek je bij ontvangst van de goederen op een aparte rekening. Ik zou hier twee rekeningen voor gebruiken. Een voor echte valuta verschillen en eentje voor inkoopprijsverschillen ontstaan door bijvoorbeeld lagere prijs door een eenmalige grote bestelling en dus vaak lagere inkoopprijs.

 

Invoerrechten, transportkosten etc kun je op twee manieren verwerken:

- Je berekend alvast een vast opslagpercentage op je inkoopprijs, of je verwerkt dit los bij de directe kosten. Houdt hier ook twee rekeningen aan; voor de binnenkomende transporten en voor je uitgaande transporten.

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.