Het gedeelte van mij boekhoudpakket waar alle artikelen worden bijgehouden (in Snelstart) vraagt o.a. om inkoop-en verkoopprijs.
Twee vragen:
1)
Omdat ik importeer vanuit de Verenigde staten, heb ik te maken met wisselkoersen en is dus niet bij elke levering de inkoopprijs hetzelfde. Hoe los ik dit op zonder elke keer alle prijzen aan te hoeven passen?
Is het bijvoorbeeld boekhoud-technisch mogelijk om een gemiddelde inkoopprijs te nemen en deze bij levering te hanteren en weg te boeken op rekening Inkoop, en dan het verschil weg te boeken op een andere grootboekrekening? Zo ja, wat voor rekening komt hiervoor dan in aan merking? Zo nee, heeft iemand dan een andere oplossing?
2)
Waar boek je de invoerrechten? Bereken je deze door in de inkoopprijs, of boek je dit (op de rekening 7070) als Invoerkosten? Vallen inklaringskosten en transportkosten eigenlijk ook onder deze rubriek?
Alvast bedankt!