• 0

studieovereenkomst <-> tijdelijk contract

Goedenavond,

 

per 1 september loopt mijn tijdelijke contract (half jaar) bij mijn huidige werkgever. Daarna ga ik zelfstandig verder als freelancer in de IT.

 

Nu is mijn werkgever een nieuw personeelshandboek aan het uitdelen waarin staat dat alles wat studie gerelateerd is via een inverdienregeling over 4 jaar wordt afgeschreven. Nu staan er nog 2 examens aan te komen (op verzoek van de werkgever). Deze gaan dus ook onder de studieovereenkomst vallen.

 

Geldt dit ook voor mij? Ik vraag mij namelijk af of een werkgever jouw kan verplichten een studieovereenkomst aan te gaan (voor 4 jaar) op het moment dat je maar een tijdelijk contract hebt van een half jaar.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

die 4 jaar is natuurlijk om ervoor te zorgen dat zijn investering goed terecht komt. Dus op het moment dat jij die examens maakt, en eerder weggaat, zul je waarschijnlijk een gedeelte terug moeten betalen....

 

maar het is sowieso vreemd dat je die examens moet maken als je maar een half jaar contract hebt. Weet je werkgever nog niet dat je als freelancer gaat beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Geldt dit ook voor mij? Ik vraag mij namelijk af of een werkgever jouw kan verplichten een studieovereenkomst aan te gaan (voor 4 jaar) op het moment dat je maar een tijdelijk contract hebt van een half jaar.

 

Een overeenkomst is tweezijdig, wat betekent dat de werkgever niet zomaar met terugwerkende kracht eenzijdig nieuwe regels kan invoeren.

 

Het gaat er dus om wat de afspraken waren tussen jou en de werkgever toen de studiekosten werden gemaakt (of: toen de overeenkomst met de onderwijsinstelling werd aangegaan).

 

Vooralsnog heb ik daarom het idee dat de nieuwe regels niet op jou van toepassing zijn, maar om dat zeker te weten, zou een expert het dossier moeten doorlezen (voor de zekerheid: niet ik, ik doe geen arbeidsrecht).

 

Mocht het contract wel op jou van toepassing blijken, dan nog is niet gezegd dat je de kosten geheel of gedeeltelijk moet terugbetalen. De meeste van dit soort regelingen maken namelijk verschil tussen beeindiging van het dienstverband op verzoek van de werknemer, verwijtbaar ontslag en beeindiging van het dienstverband door de werkgever.

 

Als jouw 6-maands contract niet wordt verlengd door de werkgever, lijkt het me niet redelijk dat jij studiekosten die je op zijn verzoek hebt gemaakt, moet terugbetalen.

 

Dat kan wel anders liggen als het contract op jouw verzoek niet wordt verlengd of je verwijtbaar zou worden ontslagen, maar in jouw bericht lijkt daar geen sprake van te zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.