• 0

Verkoop onderdeel BV door directeur/aandeelhouder met minderheidsbelang

Hoi daar,

 

Wij hebben 1 BV met daarin 5 zaken (divers in de retail). De beide aandeelhouders zijn ook de bestuurders (beiden algemeen directeur) en zijn natuurlijke personen met een belang van respectievelijk 60% en 40% van de aandelen.

 

Een van de directeuren (40% aandeelhouder) wil nu 1 van de zaken verkopen en heeft een potentiele koper een mondelinge toezegging gedaan. De grootaandeelhouder/mede algemeen directeur is het er niet mee eens maar in de statuten is wel opgenomen dat de Algemeen Directeuren zelfstandig bevoegd zijn.

 

Mijn vragen

 

Kan de grootaandeelhouder de verkoop nu alsnog tegenhouden?

 

Moet een verkoop van een bedrijfsonderdeel via de AVA plaatvinden, i.e. moet er goedkeuring van de AVA zijn?

 

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn deze 5 zaken verschillende werkmaatschappijen? Zo ja, dan spreek je feitelijk over de verkoop van de aandelen. Enerzijds kan er dan sprake zijn van een aanbiedingsplicht en daarnaast zal een meerdeheid van de aandeelhouders hier mee in moeten stemmen. In de statuten zijn, als het goed is, bepalingen opgenomen voor welke beslissingen een meerderheid vereist is. (ofwel, hier beslist de AVA over) Sla de statuten er eens op na of vraag het eventueel na bij de notaris.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.