Hersenchip: is dit de toekomst?

Aanbevolen berichten

Dit kwam ik op nu.nl tegen. Is dit de toekomst?

 

Hersenchip brengt gedachten tot leven

 

Uitgegeven: 13 juli 2006 12:14

 

BOSTON - De 25-jarige Matthew Nagle kan een computercursor over het scherm bewegen en zijn email openen met alleen de kracht van zijn gedachten. Nagle, die volledig verlamd raakte na een steekpartij, heeft eind vorig jaar een computerchip in zijn hersenen geïmplanteerd gekregen, die zijn hersengolven vertaalt in signalen naar een computer.

 

Ook kan de man met zijn gedachten - via een computer - zijn televisie bedienen en een eenvoudige kunstarm gebruiken. Een belangrijk aspect, zo schrijven onderzoekers van het Massachusetts General Hospital in Boston in het tijdschrift Nature van donderdag, is dat Nagle veel van deze taken kan doen terwijl hij een gesprek voert.

 

 

Dat betekent dat volledige concentratie niet vereist is. Dat biedt volgens de wetenschappers hoop op het gebruik van deze technologie voor de bediening van protheses die bedoeld zijn voor dagelijks gebruik.

 

De chip, met zo'n honderd sensoren, is geïmplanteerd in het gedeelte van Nagle's hersenen die normaal gesproken de bewegingen van de ledematen regelt.

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Gaaf verhaal, het zou me niks verbazen als deze technologie op den duur ook bijvoorbeeld in de entertainment industrie de kop op steekt al denk ik dat het moeilijk wordt om de mensen in het begin mee te krijgen...

 

Medisch gezien vind ik het erg indrukwekkend en veelbelovend in ieder geval.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Impressive, ik denk zeker dat we nog wel meer van dit soort techniek zullen gaan zien. Natuurlijk is een TV bedienen niet meteen het soort toepassing waardoor zoiets big booming business zal worden, maar het is een proof of concept dat direct aansluiten van het brein op computers mogelijk is.

 

Als deze techniek wat gebruikersvriendelijker wordt (geen complexe operatie of draden die uit je hoofd steken) denk ik dat de markt heel groot kan zijn (dus ook voor 'gezonde' personen). Niet alleen enterntainment, maar je zou er ook een auto mee kunnen besturen, werken op een PC en bij de kassa mee afrekenen ;)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.