• 0

leveranciers voor webshop

Stel je voor ik bestel een product bij een webshop, hoe gaat dit dan in zijn werking? Want meestal als ik een product bestel heb ik het de volgende dag al in huis, dit moet betekenen dat zij dit product bij hun op voorraad hebben in een distributiecentrum o.i.d. Niet alle webshops zullen een eigen distributiecentrum hebben. Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies in zijn werking gaat, ik ben hier erg geinteresseerd naar en kan er erg weinig over vinden. Alvast bedankt voor jullie reacties...

 

grtz

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik wat bestel bij een webshop heb ik het echt niet altijd de volgende dag in huis hoor. Verschilt erg per shop.

Het principe is natuurlijk simpel: voorraad hebben is duur, dus dat wil je eigenlijk niet. Afhankelijk van bijvoorbeeld je relatie met de groothandel zul je het snel (of niet) geleverd kunnen krijgen en zelf weer doorsturen.

Grotere webshops kunnen inderdaad vaak wel een voorraad hebben, zo sneller leveren en daardoor een grotere afzetmarkt creeëren. Dat creeërt weer een hogere omzet, waardoor ze een voorraad kunnen blijven houden...

Om te beginnen moet je gewoon goed uitzoeken hoeveel het jou kost om een voorraad te hebben (en hoe groot moet die voorraad zijn? hoeveel bestellingen verwacht je van ieder product?) en of dat de moeite waard is. Misschien kun je beter beginnen met wat langere verzendtijd maar lagere kosten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat je maar een heel klein deel van je idee hier deelt. Daarom is het moeilijk om een specifieke oplossing voor een supply chain management probleem te geven.

 

Houdt het volgende in gedachten:

 

Totale voorraadkosten bestaan uit kosten per bestelling (administratie e.d.) en kosten per op voorraad gehouden item (de prijs van het item, de kosten voor het fysiek op voorraad houden, rente, etc).

 

Dat vertaalt zich wiskundig in: (Gemiddelde voorraad * Voorraadkosten per item) + (aantal bestellingen * bestelkosten per bestelling)

 

In deze formule kun je een balans vinden, waarbij de optimale voorraad en bestelgroote bepaald worden. Je kan redelijk intuitief zien dat hoe groter je voorraad (voorraadkosten), hoe minder bestellingen (bestelkosten) je hoeft te doen. Het is dus een beetje afhankelijk van de kosten per bestelling tegenover de voorraadkosten en de vraag naar het product (die bepaalt je omloopsnelheid) hoe groot je voorraad moet zijn. Om terug te komen op je post: door te onderhandelen met een leverancier over bijvoorbeeld het aantal producten, kan je de kosten per bestelling terugbrengen. Dan wordt het gunstiger om minder voorraad te hebben..

 

Op een eenvoudige manier bepaal je een optimale voorraadgrootte en bestelgrootte middels de EOQ formule. Als je op google zoekt, dan kun je daar genoeg over vinden, voordat ik verzand in een wiskundige ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.