Ga naar inhoud

in BV zijn huisvestingskosten in prive pand zaak-woning niet meer aftrekbaar?

Geplaatst:

Lampje

ca 2jaar geleden heb ik de VOF (die ik samen had met mijn vrouw) verkocht aan een nieuw opgerichte BV-holding-werkmaatschappy. Ik ben daarin alleen directeur, aandeelhouder (participant) Hetzelfde geldt voor mijn vrouw die alleen participant is. Bij de ontvangst van de jaarcijfers 2005 blijkt echter dat ik geld mee moet nemen! Zeker als ik de minimale salaris vergoeding als directeur naar mij toereken

Alle huisvestingskosten mogen niet meer als kosten-aftrek worden opgevoerd! Destijds met de VOF was er op indexwaarde een huur opgesteld in verhouding met het gebruik van het totale pand in een zelfde maatstaf was ook gas-licht water enz. verdeeld. In vloeroppervlak is het zakelijke deel ca 75% van de woning, in volume is deze verhouding ca 66% zakelijk.

Bij de eerste besprekingen met mijn accountant over deze "ruisende" overname was er wel gesproken over de huurvergoeding die wij voor het gebruik ontvingen, daar moest nog even naar gekeken worden enz, maar nooit in deze totale berekening, zoals die nu naar voren komt op dit concept verslag ??? De kosten voor accountancy en fiscale adviezen zijn duidelijk met gulle hand ingevuld.

Ik had met deze overname een "goodwill prijs" vrij willen zetten voor een kleine pensioen voorziening die door de beheer maatschappij in 5 jaar vrij zal komen, maar zoals het er nu uitziet, moet ik echt geld meenemen. Het is toch te gek, lijkt me, dat je niets van het comfort (gas licht water en andere zaken af mag trekken, terwijl je hierdoor de klant zich juist laat thuisvoelen, waardoor verkoop een succes kan worden. Wie kan mij hierbij een advies geven, temeer daar wij helaas leeftijd gebonden, op kortere termijn het bedrijf over willen doen.

Het enige wat mij gelukkig maakt is dat wij nog steeds flink in de groei zitten. Maar een nieuwe opzet uit deze locatie zit niet meer in ons ondernemingsplan!

Bedankt alvast voor uw reactie

Jan

Featured Replies

Er zijn geen berichten om weer te geven
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.