• 0

Samenwonen en risico's eenmanszaak

Hoi,

 

Het is zover, m'n vriendin en ik hebben samen een huis gekocht.

 

Rijzen bij mij gelijk wat vragen:

- Hoe zit het met mijn zakelijk vermogen

- Is zij automatisch ook aansprakelijk in barre tijden van mijn bedrijf

- etc...

 

Beetje vaag misschien, maar ik bedoel eigenlijk gewoon, wat is slim om te regelen met het oog op mijn eenmanszaak?

 

Iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Thanx voor je reactie, zover was ik ook idd.

 

ja, vandaag naar de notaris geweest. Maar was nog niet helemaal helder. Het huis staat op allebei onze namen, dus 50/50, betekent dit dat zakelijke schuldeisers dan alleen op mijn deel beslag kunnen leggen?

 

Ik heb wel een aparte zakelijke rekening, maar in het ergste geval kunnen ze denk ik ook onze gezamenlijke rekening plunderen of niet?

 

Zijn dit soort dingen dan vast te leggen in een samenlevingscontract? Ik wil ook niet zo ver gaan dat alles op haar naam staat, dan sta ik straks met de koffers op straat omdat ik haar wilde behoeden voor mijn problemen... lekker makkelijk.

 

Hoe hebben mensen op het forum dit geregeld?

Link naar reactie
  • 0

Bij deze de titel wat aangepast..

 

Ik heb wel een aparte zakelijke rekening, maar in het ergste geval kunnen ze denk ik ook onze gezamenlijke rekening plunderen of niet?

 

Of het geld op je zakelijke op priverekening staat maakt totaal niets uit, je bent aansprakelijk met al je vermogen, inclusief bezittingen en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Zorg voor een goede notaris die je gewoon uitgebreid kan adviseren wat je wel en niet in het samenlevingscontract kunt en moet opnemen.

 

Notarissen doen soms alsof er maar één standaardcontract is dat je kunt tekenen met je partner, maar met een beetje doorvragen kun je daarop veel uitzonderingen/toevoegingen maken. Vraag vooral om een conceptakte en slaap daar 's een nachtje over.

Link naar reactie
  • 0

Bij de notaris kun je het huis toebedelen aan je vriendin. Dan kunnen schuldeiserser niet meer aankomen. Je kunt de voorwaarde opnemen dat bij beeindiging van de relatie de overwaarde gedeeld wordt, en ook dat jij nog steeds wel betalingsplichtig blijft voor de hypotheek.

 

Wel even een testament opmaken waarin staat dat jij erfgenaam bent, anders hebben je schoonouders een huis als jij geen vriendin meer hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.