• 0

Vraag over Algemene Voorwaarden

Hallo,

 

Ik ben momenteel bezig een eigen onderneming op te zetten op het gebied van service aan huis en web/applicatiedesign. Dit loopt nu goed en ik wil eigenlijk de juridische zaken goed op een rijtje hebben. Dit lukt aardig aan de hand van folders e.d. van de belastingdienst en KvK, maar toch blijf ik met een vraag zitten:

 

Als iemand na een offerte voor webdesign de opdracht bevestigd is het eenvoudig om het gebruik van mijn algemene voorwaarden kenbaar te maken, simpelweg met een 'Ik heb gelezen en ga akkoord met...'-aanvinkhokje. Maar als ik service aan huis lever, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Nu gaat het als volgt: een klant belt mij, verteld wat de problemen zijn en maakt een afspraak. Na afloop vraag ik de klant een overeenkomst te tekenen waarin staat dat de problemen zijn opgelost en dat de kosten zullen worden vergoedt.

 

Tot nu toe heb ik hier nog nooit problemen mee gehad, maar wat als iemand van tevoren niet vraagt wat ik kost en dan achteraf weigert te betalen? De klant heeft nog niets getekend en kan dan ook zeggen: 'ik heb vooraf niet gezegd dat ik zou betalen'. Is het bij wijze van 'mondelinge overeenkomst' voldoende als de klant vooraf vraagt 'wat kost je?', ik geef mijn tarief aan, en de klant zegt 'dat is goed'?

 

 

 

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

 

Groeten,

Tim Alstadt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Tim,

 

Het is, juridisch gezien, een beetje mosterd na de maaltijd om de klant een overeenkomst te laten tekenen nadat je je werkzaamheden hebt afgerond. Hetzelfde geldt voor het van toepassing verklaren van jouw algemene voorwaarden.

 

Als jij je diensten aanbiedt, en de klant accepteert jouw aanbod door je een opdracht te geven, bestaat er al een overeenkomst tussen jullie. Zolang de klant moest begrijpen dat je de diensten niet gratis zou verrichten, is hij ook gehouden je te betalen.

 

Alleen: als je niet vantevoren afspreekt tegen welk tarief en onder welke voorwaarden jij de dienst zult verlenen, loop je het risico dat de klant zegt: maar dat hadden we niet afgesproken. Mondelinge overeenkomsten zijn even geldig als schriftelijke, alleen heb je een bewijsprobleem als de klant zich - al dan niet oprecht - niet meer herinnert wat de afspraak was.

 

Kort maar krachtig is mijn advies aan jou:

* de klant voordat je begint een overeenkomst laten tekenen, en

* bij of op die overeenkomst een exemplaar van je algemene voorwaarden voegen.

 

Alleen een hokje aan laten kruisen voor de algemene voorwaarden is niet voldoende, de klant moet de voorwaarden echt gezien hebben voordat hij de overeenkomst tekent.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Dus stel ik laat de klant voortaan vooraf een overeenkomst tekenen, eventueel onder vermelding van mijn tarief, hoe kan ik dan bepalen vanaf wanneer de klant verplicht is te betalen? Kan ik er dan bijvoorbeeld bij vermelden dat de klus wordt gezien als afgehandeld bij het verlaten van het adres? Dus niet dat de klant 's avonds nog even belt of ik morgen terug wil komen omdat hij nog een andere vraag had? (Afgezien van echte klachten)

 

 

Groeten,

Tim Alstadt

Link naar reactie
  • 0

Er zijn talloze betalingsconstructies, bv 100% vooraf, 20% vooraf en 80% na afloop, of zoals ze in sommige winkels doen pas betalen na x jaar.

 

Grote projecten worden opgedeeld in phases en dan wordt betaling per phase afgesproken. Soms wordt er gewoon per maad gefactureerd voor werkzaamheden die die maand zijn uitgevoerd, handig bij langlopende opdrachten of een opdrachtegever die je veel en regelmatig werk geeft.

 

Wat in jouw geval het beste is, hangt af van de complexiteit/duur van de opdracht, jouw behoefte en wat de klant bereid is te doen. Dat zal je moeten uitproberen.

 

Het is wel verstandig om in het contract/de opdrachtbevestiging te bepalen wanneer de opdracht klaar is. Specifieker: hoe jij en de klant weten dat de opdracht klaar is. Is er dan iets online te zien, is er iets op papier te overhandigen, is er een demo of een schets?

 

Alleen het pand verlaten is niet genoeg, je moet bepalen welk tastbaar/quantificeerbar resultaat je kunt tonen. En op welk moment dat door jou te tonen is.

 

Hoe duidelijker je opdracht definieert, hoe moeilijker het is om achteraf te zeggen: maar dat had ik niet bedoeld. Of: kan je nog heel even hier naar kijken.

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Het is dan inderdaad handiger om vooraf te laten tekenen. Bij een website is dat eenvoudig, dit en dit zijn de wensen, als het klaar is wordt de klant zijn mening gevraagd en na 'goedkeuring' wordt de website online gezet. Vanaf dat moment wordt een latere wijziging gezien als nieuwe opdracht. Maar als ik bij iemand een computer installeer of software problemen oplos, hoe kan ik dan laten zien dat de opdracht is voltooid?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Een goede methode is een orderbriefje laten tekenen, met de strekking 'heden naar behoren opgeleverd'.

 

Zo'n getekende verklaring beschermt je wel tegen nabranders, maar slechts beperkt tegen klachten over de functionaliteit van het opgeleverde (verborgen gebreken, zeg maar).

Link naar reactie
  • 0

Klopt.

 

Wellicht ten overvloede: eenn orderbriefje werkt het beste als je daarop ook kort (kan in steekwoorden) aangeeft wat er is opgeleverd. Dan is altijd duidelijk wat in dat bezoek was inbegrepen, en wat bij een eventueel herhaalbezoek als meerwerk moet worden gezien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.