• 0

Waar moet ik btw over betalen?

Hoi,

 

Ik heb een vraagje. Ik ben bezig met het oprichten van een service voor een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep verkoopt via mijn kanalen spullen aan particulieren. De particulieren maken het geld aan mij over en ik geef mijn klanten een seintje dat zij het product kunnen klaar zetten zodat de koerier het ophaalt en brengt naar de particulier. Ik maak het geld weer over naar de klant en houdt het geld voor de bezorgkosten zelf zodat ik de koerier betaal. Hier houdt ik niets aan over.Uiteindelijk krijg ik een aantal % van de waarde van de verkochte artikelen.

 

Hieronder voor de duidelijkheid even een schema.

 

Particulier koopt via mij een product.

Particulier maakt geld over voor product en bezorgkosten.

Ik stort het geld voor het product naar mijn klant.

Ik houdt de bezorgkosten zelf om de koerier te betalen.

Ik ontvang een aantal % van de waarde van de via mij verkochte artikelen.

 

Waar moet ik nu allemaal precies btw over betalen?

 

Dank je wel!

 

[titel aangepast - mod]

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik er nu even fictieve geldbedragen bij zet, wil iemand mij het dan even uitleggen? Ik snap het echt niet en hoop op enig inzicht.

 

Particulier maakt € 32,50 over.

Hiervan maak ik € 25,-- over aan mijn klant en van de overige € 7,50 betaal ik de koerier.

Ik krijg 3% van € 25,-- voor mijn bemiddeling dus € 0,75.

 

Ga ik dan 19% BTW betalen over die € 32,50 en € 0,75?

 

Die 32,50 krijg ik wel gestort maar daarvan is alleen die € 7,50 voor mij bedoeld omdat ik hiervan de koerier moet betalen. Die € 25,-- gaat meteen door naar mijn klant.

 

En over de bezorgkosten... Als ik btw moet betalen over de € 7,50 dan moet ik toch ook weer BTW betalen voor de koerier?

 

Dank je wel!

 

 

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie
  • 0

Kade,

 

Ik ga ervan uit dat de doorbetaling van € 25,00 aan bedrijven is (dus dat je er een factuur voor krijgt).

 

Verkoop € 27.31

BTW € 5.19

Totaal € 32.50

 

Commissie € 21.01

BTW € 3.99

Totaal € 25.00

 

Koerier € 5.67

BTW € 1.08

Totaal € 6.75

 

Dan krijg je dus:

 

Resultaat: omzet -/- commissie -/- koerier = 27.31 -/- 21.01 -/- 5.67 = 0,63

 

BTW: BTW op omzet -/- BTW op de kosten= 5.19 -/- 3.99 -/- 1.08 = 0.12 af te dragen.

 

Omdat dit fictieve bedragen zijn, en ik niet weet wat je precies aan de koerier moet betalen en wat je nog meer voor kosten hebt. zou je dus per transactie 0.63 winst maken en 0.12 cent aan btw moet afdragen (heb ik geen rekening gehouden met de K.O. regeling).

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik ga ervan uit dat de doorbetaling van € 25,00 aan bedrijven is (dus dat je er een factuur voor krijgt).

 

 

Ik begrijp dat de goederen, via Kade rechtstreeks aan de leverancier betaald worden, daarvan wordt dan 3% commissie aan hem over gemaakt.

 

Hij zal dus commissie krijgen : € 25,00 - BTW x 3%

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Particulier maakt € 32,50 over.

Hiervan maak ik € 25,-- over aan mijn klant en van de overige € 7,50 betaal ik de koerier.

Ik krijg 3% van € 25,-- voor mijn bemiddeling dus € 0,75.

 

Rob,

 

Volgens mij zei kade het bovenstaande, ik maak daaruit op dat alles via kade loop.

 

Wat hij precies met die 3% bedoelt dat weet ik dan ook niet (misschien het verschil in transport en die 7.5), Kade klopt dit?

 

Dus ik dach dat ik aardig in de richting zat ;D toch ???

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ten eerste, harstikke bedankt voor de al genomen moeite!

 

Ten tweede, hij is een zij ;D

 

Ze maken inderdaad het geld aan mij over, ik zorg dat het bij de leverancier op de rekening komt. Ik maak die 25 euro dan ook linea recta over en kom er verder niet aan. Maar omdat ik de koerier regel, en zal moeten betalen, houd ik die € 7,50 om de koerier te betalen.

 

Voor het bemiddelen tussen koper en verkoper vraag ik (ong.) 4% van de waarde van de verkochte artikelen. Dus van die 25 euro.

 

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd, als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

 

Groetjes,

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer het volgende plaatje nu:

 

De klant betaald rechtstreeks aan de leverancier via Kadé.

Dus 1 in 1out (of dit boekhoudtechnisch kan weet ik niet)

Vervolgens krijgt/factureert zij zijn provisie ( 3% ) van/aan de leverancier.

 

Bovengenoemd voorbeeld:

 

Klant betaald € 25,00 goederen + € 7,50 verzendkosten.

€ 25,00 schuift Kadé door aan de leverancier

€ 7,50 betaald zij de verzendkosten van

 

Met zijn leverancier verrekend zij vervolgens 3% of 4% provisie over € 25,00 BTW, krijgt dit bedrag + BTW op haar rekening gestort en moet vervolgens daar de BTW van afdragen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Ten tweede, hij is een zij ;D

 

:-[

 

Ok dan wordt het ongeveer zo ??? :

 

Verkoop € 27.31

BTW € 5.19

Totaal € 32.50

 

Commissie € 20.17

BTW € 3.83

Totaal € 24.00

 

Koerier € 6.30

BTW € 1.20

Totaal € 7.50

 

Dus winst: 27.31 -/- 20.17 -/- -6.30 = 0.84

en BTW: 5.19 -/- 3.83 -/- 1.20 = 0.16

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het maakt mij niet zoveel uit hoe jullie het lezen, ik zie het verschil toch niet ;D vind het nog steeds moeilijk te begrijpen. Maar volgens mij zie ik bij salarisexpert een misvatting. Ik krijg in mijn voorbeeld namelijk €32,50. 25 euro voor het product (wat ik doorschuif naar leverancier), en de overige €7,50 voor de bezorgkosten. En volgens mij reken jij alles bij elkaar, toch?

 

Groetjes, Kadé

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het zie is het het volgende:

 

Je verkoop iets voor 25+verzendkosten = 32.5 (is totale omzet incl. btw)

 

dan draag je 24 af aan jouw contact (25 -/- 4%)

 

en dan betaal je 7.5 aan de transporteur.

 

Correct met if i'm wrong

 

Dus als verantwoordelijke tel je alles bij elkaar onder aan de streep kom je dan uit op 1 euro marge en dat is excl. btw 0.84 cent oftewel .16 cent btw.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ja, zo klinkt het goed. Ik wilde eigenlijk alleen aan het eind van de maand een factuur de deur uit doen van alle verkochte artikelen en dat zij dan het gehele bedrag naar mij overmaken. Of komt er dan weer BTW bijkijken en kan ik beter meteen maar 24 euro overmaken?

 

Maar jouw bovenstaande berekening klopt dan, toch?

 

Groet, Kadé

Als je niet schiet, kun je ook niet scoren!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het blijft eenvoudiger wanneer voor het rekenen eerst de hoofdregel wordt toegepast:

 

In alle ontvangsten zit btw, deze dien je af te dragen

In de (door)betalingen(mits factuur aanwezig) zit btw, deze mag je terugvragen.

 

De btw vraag hangt dus altijd af van de feitelijke situatie. Zo zou ik me ook kunnen indenken dat de klant gelijk aan jouw leverancier betaald, waarna jij gewoon een factuur voor de commissie stuurt.

 

Succes

 

Rob

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.