• 0

Franchise contract

Ik heb een vraag met betrekking tot franchisecontracten.

 

Is het zo dat als een franchisegever contracten opstelt voor de franchisenemers, deze wel hetzelfde moeten zijn voor alle franchisenemers (met uiteraard enkele uitzonderingen)?

 

voorbeeld:

A betaalt aan entree fee een bedrag van €5000,- voor een regiobescherming van 250.000 inwoners. A betaalt een vast bedrag aan maandelijkse fee.

B (die later opstart in een andere stad) betaalt aan entree fee €6000,- voor een regiobescherming van 100.000. B betaalt een percentage van de omzet aan maandelijkse fee.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je je op heel glad ijs begeeft hiermee.

Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen, een contract is "slechts" het schriftelijk vastleggen van afspraken tussen 2 of meerdere partijen.

Het gevaar zit 'm in het feit dat ze mekaar vroeger of later leren kennen en dan komt dit uit. Als je dan geen heel plausibele verklaring hebt kan dit het begin van het einde betekenen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Rob eens dat het commercieel uit te leggen moet zijn.

 

Maar een eerste Franchisenemer komt meestal in een minder gespreid bedje dan latere franchisenemers; daar mogen best wat minder kosten tegenover staan.

 

Ik deel de mening van LexBridge. Prijsdifferentiatie is best mogelijk zolang er maar een plausibele verklaring voor is. Opstartkosten, merknaam bekendheid, etc.. het zijn valide argumenten om de startkosten lager te houden. Wel is het raadzaam om een transparant model met heldere uitgangspunten te hanteren, om zodoende mogelijke discussies tussen franchisenemers, te voorkomen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.