• 0

hoe kom ik van die vennoot af? (VOF)

L.s,

Sedert 16 maanden bezitten mijn vennoot en ik een VOF.

Vanaf het begin loopt dit niet volgens plan (afspraken niet nakomen, dingen op eigen houtje doen, geen overleg etc) Het benodigde kapitaal (aankoop zaak 175.000 euro) werd namens mij voldaan.

Er was (is) een uitgebreid concept convenant maar wegens de onstane problemen (nog) niet ondertekend.

De situatie is nu zo dat ik graag van mijn vennoot af wil.

Het probleem hierbij is echter dat mijn vennoot absoluut niet van de zaak af wil.

Aangezien ik zelf ook de zaak wil voortzetten hebben wij nu een situatie die bijna onwerkbaar is.

Wie heeft met dezelfde situatie te maken gehad of weet er raad?

Freddy ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helaas, als je al een VOF hebt die ingeschreven is bij de KvK en is aangemeld bij de belastingdienst, is er weinig meer te makken.

 

Jij bent verantwoordelijk voor zijn doen en laten, en hij voor jouw. Ook nog tot in het (bijna) oneindige want er is geen overeenkomst die e.e.a. afdekt!! Dus nu wordt het spannend.

 

Je kunt uiteraard altijd gewoon uitstappen, maar dan moet je wel goed opletten wat je doet. Je laat in grote lijnen alles achter!

Zomaar even uitstappen, een briefje laten tekenen dat je niet meer aansprakelijk bent is ook helaas niet mogelijk. Immers ben en blijf je aansprakelijk voor het handelen van de VOF tot aan het moment van uittreden.

 

Hoe zit het ingebrachte kapitaal verweven in de VOF? Is dit voorraad, onroerend goed..?

 

Dat convenant waar je op doelt is dat door jullie beide opgesteld met tussenkomst van een derde persoon misschien een jurist ..??

 

Succes

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Freddy,

 

De basis voor geschillen ligt vaak niet in het handelen van het partijen, maar in het nalaten te handelen. Een gebrek aan communicatie is veelal de oorzaak waarom samenwerkingen na verloop van tijd minder soepel verlopen. Mediators ervaren dit aan de lopende band. Wat heb jij tot zover ondernomen om jouw onvrede bespreekbaar te maken?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nou mooi tot zover bedankt voor de reacties.

De zaak waar het om draait is echter een horecabedrijf.

Mijn vennoot wil er niet vanaf en ik ook niet simpelweg omdat de zaak vrij redelijk draait.

Dus uitstappen en opnieuw beginnen is geen optie.

Leek mij aanvankelijk vrij simpel omdat ik de zaak had gefinancieerd.

In de praktijk blijkt het kennelijk niet zo simpel te zijn.

Moet hier dan een rechter over beslissen? Weet iemand hiervan juris prudentie te vinden of anderzins raad???

gr Freddy

Link naar reactie
  • 0

Jurisprudentie is er genoeg te vinden denk ik in dit soort zaken, echter is iedere zaak weer helemaal anders.

 

Je zou het beste een jurist in de arm kunnen nemen die deze zaak voor je afhandeld. Zoals Edward ook al terecht opmerkte zou deze wellicht ook kunnen middelen in de persoonlijke kant van de zaak.

 

Wacht niet te lang met aktie nemen. hoe langer je blijft "drijven" hoe ernstiger de schade kan worden.

En een gouden regel is: diegene die aktie onderneemt, is meestal de winnaar!!

 

Wellicht dat je Edward (www.4legal.nl/) eens benaderd... wie weet.

 

Succes

 

Rick

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Kort door de bocht.

 

Wat is de financiele mogelijkheid van jouw compagnon?

Hoe winstgevend is de zaak op dit moment?

 

Kortom jouw aandeel (aankoop, inventaris goodwill etc) is hier van belang en gezien jijzelf de aankoop hebt weten te betalen financieren, komt nu het volgende.

 

Niet makkelijk, dan maar hard spelen.

Gezien jouw schets en uitleg maak ik eruit op dat zijn aandeel financieel niet dekkend kan zijn om jouw uit te kopen.

 

Wat zijn de zwakke plekken van je compagnon? € €

Zit er een brouwerij op de zaak?

 

Je moet nog even dieper ingaan op het verhaal, maar ik weet eventueel wel een truccendoos te staan met een paar harde korte handleidingen!

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

In elk cconflict is een juridische kant en een menselijke kant. Zelf vind ik de juridische weg pas van toepassing als de andere helemaal is uitgeput. En dat is maar zelden het geval.

Ga het gesprek aan met je compagnon. Maak hem echt duidelijk waar je last van hebt. Er was ooit iets dat jullie samenbracht. Je hebt geloofd in zijn kwaliteiten, in zijn meerwaarde. Vaak zie je dat kleine conflicten door er niet of te weinig over te communiceren uitgroeien tot onoverkomelijke obstakels.

Dus nogmaals, ga het gesprek aan, en als het erom spant zoals in deze situatie liefst met een neutrale derde erbij die in staat is jullie weer te laten luisteren naar elkaar.

Mocht dat nergens toe leiden kun je altijd nog de formele weg bewandelen.

Roel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.