Overgenomen uit het Financiële Dagblad van 14 september.
Door VINCENT ANDRIESSEN
Voor creatieve geesten is het een hele kunst om aan kapitaal te komen. Straks is er een bank die hen gaat helpen.
AMSTERDAM - Dat creatieve bedrijfjes maar lastig aan kapitaal komen, werd gisteren weer eens duidelijk tijdens een bijeenkomst in de Beurs van Berlage. Banken durven de financiering vaak niet aan, zo klagen de creatieven. En dus moeten informal investors of suikerooms bijspringen.
Eén ondernemer gaf blijk van een heel aparte aanpak. Hij nam de Quote500-lijst ter hand en begon van boven af aan te bellen. Uiteindelijk vond hij op die manier een investeerder die wel oren had naar zijn plannen.
De creatieve industrie groeit volgens prognoses met 5% tot 20% per jaar, en is dringend op zoek naar geld. Investeerders willen wel maar zijn ook huiverig. Creatieve ondernemingen en hun financiële prestaties laten zich lastig inschatten en vergelijken.
Met de oprichting van de Creative Industry Bank wil reclameman Walter Amerika de mist rondom deze groeiende bedrijfstak doen optrekken en creatieve ondernemingen en investeerders nader tot elkaar brengen. Maar Amerika laat er geen misverstand over bestaan dat er ook nog heel wat te verbeteren valt bij de creatievelingen zelf. 'Het is een tweeledig verhaal', zegt hij. 'We moeten er ook voor zorgen dat de creatieve wereld doordrongen wordt van wat ondernemerschap nu precies inhoudt.'
Amerika, ooit bestuursvoorzitter van het reclameadviesbureau FHV/BBDO, presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst van ondernemersvereniging Oram en investeerder Maxwell Groep. Daar werd besproken hoe de creatieve industrie zijn weg naar de kapitaalmarkt kan vinden. Amerika is nu een paar maanden bezig met de oprichting van de de Creative Industry Bank . Mei volgend jaar moet de bank opengaan.
Amerika: 'We starten met een databank die de behoeftes moet gaan inventariseren. Daarna groeien we naar een funding- en later misschien wel een ontwikkelingsbank.' Momenteel is Amerika nog in de onderzoeksfase en legt hij contacten met overheden, brancheverenigingen en banken.
Zijn de bestaande financiële instellingen dan helemaal niet geïnteresseerd in de creatieve industrie? Dat wel, maar volgens Amerika ontbreekt hun vaak de kennis. 'Als ik bijvoorbeeld een designbureau wil oprichten, word ik snel vergeleken met het normale midden- en kleinbedrijf. Maar dat is lastig omdat ik geen voorraden en machines heb en geen inkopen doe. Daardoor is het allemaal moeilijk te taxeren.' Daarom wil Amerika komen tot een soort rating voor creatieve bedrijven. 'Daardoor moet het makkelijker worden het kaf van het koren te scheiden.'
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jan Henk
Jan Henk
Quote500-lijst afbellen hoeft niet meer
Overgenomen uit het Financiële Dagblad van 14 september.
Door VINCENT ANDRIESSEN
Voor creatieve geesten is het een hele kunst om aan kapitaal te komen. Straks is er een bank die hen gaat helpen.
AMSTERDAM - Dat creatieve bedrijfjes maar lastig aan kapitaal komen, werd gisteren weer eens duidelijk tijdens een bijeenkomst in de Beurs van Berlage. Banken durven de financiering vaak niet aan, zo klagen de creatieven. En dus moeten informal investors of suikerooms bijspringen.
Eén ondernemer gaf blijk van een heel aparte aanpak. Hij nam de Quote500-lijst ter hand en begon van boven af aan te bellen. Uiteindelijk vond hij op die manier een investeerder die wel oren had naar zijn plannen.
De creatieve industrie groeit volgens prognoses met 5% tot 20% per jaar, en is dringend op zoek naar geld. Investeerders willen wel maar zijn ook huiverig. Creatieve ondernemingen en hun financiële prestaties laten zich lastig inschatten en vergelijken.
Met de oprichting van de Creative Industry Bank wil reclameman Walter Amerika de mist rondom deze groeiende bedrijfstak doen optrekken en creatieve ondernemingen en investeerders nader tot elkaar brengen. Maar Amerika laat er geen misverstand over bestaan dat er ook nog heel wat te verbeteren valt bij de creatievelingen zelf. 'Het is een tweeledig verhaal', zegt hij. 'We moeten er ook voor zorgen dat de creatieve wereld doordrongen wordt van wat ondernemerschap nu precies inhoudt.'
Amerika, ooit bestuursvoorzitter van het reclameadviesbureau FHV/BBDO, presenteerde zijn plannen tijdens een bijeenkomst van ondernemersvereniging Oram en investeerder Maxwell Groep. Daar werd besproken hoe de creatieve industrie zijn weg naar de kapitaalmarkt kan vinden. Amerika is nu een paar maanden bezig met de oprichting van de de Creative Industry Bank . Mei volgend jaar moet de bank opengaan.
Amerika: 'We starten met een databank die de behoeftes moet gaan inventariseren. Daarna groeien we naar een funding- en later misschien wel een ontwikkelingsbank.' Momenteel is Amerika nog in de onderzoeksfase en legt hij contacten met overheden, brancheverenigingen en banken.
Zijn de bestaande financiële instellingen dan helemaal niet geïnteresseerd in de creatieve industrie? Dat wel, maar volgens Amerika ontbreekt hun vaak de kennis. 'Als ik bijvoorbeeld een designbureau wil oprichten, word ik snel vergeleken met het normale midden- en kleinbedrijf. Maar dat is lastig omdat ik geen voorraden en machines heb en geen inkopen doe. Daardoor is het allemaal moeilijk te taxeren.' Daarom wil Amerika komen tot een soort rating voor creatieve bedrijven. 'Daardoor moet het makkelijker worden het kaf van het koren te scheiden.'
http://walteramerika.blogs.com/
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/9776-creative-industry-bank/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag