Erelijst
-
Joost Rietveld
Moderator24Punten23388Aantal berichten -
Norbert Bakker
Moderator16Punten18359Aantal berichten -
StevenK
Raad van Advies12Punten4874Aantal berichten -
Cosara
Legend11Punten6774Aantal berichten
Populaire inhoud
Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 11/07/25 in Berichten
-
De stappen naar een overname
3 puntenBedankt In mijn geval zijn een aantal stappen echt belangrijk geweest om dit plan bij elkaar te krijgen: Ik ben in een vroeg stadium in gesprek gegaan met een paar banken om een beeld te krijgen van welke informatie ze willen hebben en welke financieringsruimte er is. Daar kwamen een paar hoofdlijnen uit Looptijd vijf jaar is standaard. Bij sommige banken is zes jaar nog bespreekbaar. Eigen inbreng is belangrijk. Banken financieren in de regel 2,5 - 3,5 x de eigen inbreng. Achtergestelde lening van de verkoper (vendor-loan) geldt in dat kader ook als 'eigen inbreng'. Banken rekenen ook met de EBITDA en de omvang van de financiering wordt dan gelimiteerd tot een factor van de EBITDA. Die factor verschilt per bank, maar ligt in de order van grootte van 2,5 - 3,0 Verkoop aan iemand binnen het bedrijf (management buy-out) heeft voor de bank een lager risicoprofiel dan aan iemand van buiten het bedrijf (management buy-in) Naast een plan moet er ook een goed onderbouwde liquiditeitsprognose zijn, waaruit blijkt dat Rente en aflossing betaald kunnen worden over de hele looptijd Het investeringsniveau gehandhaafd kan worden op tenminste het niveau van de afschrijvingen Ik heb voor mezelf alle data in een uitgebreid sheet gezet, zodat ik met draaien aan knoppen snel het effect door kan rekenen voor de prognose voor vijf jaar. Ik had de volgende knoppen om aan te draaien rente banklening rente rekening-courant rente vendor-loan percentage jaarlijkse omzetgroei percentage jaarlijkse kostenstijging percentage jaarlijkse loonkostenstijging Investering per jaar Toen ik een concreet plan had, heb ik dat uitgewerkt in een ondernemersplan. Dit plan bevatte de volgende onderdelen: Beschrijving van de onderneming Mijn CV + motivatie Jaarcijfers afgelopen drie jaar Activastaat (verspaning is kapitaalintensief omdat je feitelijk je geld verdient met machines) Prognose komende vijf jaar Dat plan heb ik bij diverse financiers gepitched. Wat mij daarbij opviel dat, naast de 'dit past niet bij ons wat te groot, te klein' ik ook een paar reacties kreeg waarbij aangegeven werd dat dit plan niet te financieren was, maar er ook een variant voorgesteld werd die wel te financieren zou zijn. Uiteindelijk is het één van die voorgestelde varianten geweest die we rond hebben gekregen.3 punten
-
Hoe zien jullie dit? Telefoon wel of geen investering (KIA dus)
De desinvesteringsbijtelling gaat over de waarde economisch verkeer, dus als de telefoon binnen 5 jaar vervangen wordt, is de waarde nagenoeg nul. Dan dus ook geen desinvesteringsbijtelling. Wat een onnozele houding van die boekhouder. Beetje telefoon van 800 euro levert via investeringsaftrek toch netto 90 euro op.3 punten
-
Incorrecte aangifte inkomstenbelasting door boekhouder
Je informatie roept veel vragen op. Was hij vijf maanden te laat in jouw ogen of in ogen van de belastingdienst? Boekhouders vragen vaak uitstel voor al hun klanten zodat ze geen piekmoment hebben in april en mei, maar dit over het jaar kunnen verdelen. Hij had dat misschien moeten aangeven, maar het is dermate gebruikelijk dat ik me kan voorstellen dat hij het is vergeten. Je verkoopt uitsluitend via Bol. In 2022 was dat 1x per maand een verkoopfactuur en 1x per maand een bijschrijving op je bank. Je spreekt dat het mis gaat aan de omzetkant. Maar in 12 bedragen optellen kan niet echt een fout gaan toch? Een boekhouder die inkomstenbelasting aangifte doet zal dit veelal doen met loonstroken bij sprake van loondienst of met jaarrekeningen in geval van ondernemingen. Als hij die zelf niet maakt kan hij eigenlijk alleen maar uitgaan van jouw input en/of administratiesysteem. Dus hoe heb jij de gegevens aangeleverd? Tja, mijn boekhouder zet voor mij een aangifte klaar. Die loop ik zelf door en pas als ik onderteken geeft hij hem door. Bij andere boekhouders die ik in het verleden heb gehad was dit niet anders. Ik denk ook juist om dit soort dingen achteraf te voorkomen. Zeg jij nu dat jouw boekhouder zonder jouw akkoord de aangifte heeft ingediend?3 punten
-
Zzp’er zonder papiertje
3 puntenMod commentaar: Off topic posts over mate van AI (91% volgens Quillbot) in de startpost verborgen. De combinatie nieuwe gebruiker, first post, 91% AI en een link riekt inderdaad al snel naar spam. Maar er kan ook gewoon sprake zijn van iemand die het Nederlands minder goed machtig is of om andere redenen zijn of haar vraag via AI heeft gemaakt of verrijkt (wat steeds vaker voorkomt) In dit geval hebben we te maken met een (voor mods) tot een persoon te herleiden profiel dat niet helemaal volstaat met links. Plus het is een best interessante aan ondernemen gerelateerde vraag, ook nog eens een vraag die niet al 10.000 keer gesteld en beantwoord is, én er hebben al meerdere leden inhoudelijk gereageerd. In dat geval verwijderen we alleen de link in de post, verwijzen we naar de forumregels en geven we verse leden een het voordeel van de twijfel en een warm welkom. En Bij twijfel over (AI)-spam kun je uiteraard een modmelding doen!😘3 punten
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het blijft een van de meest herhaalde broodje aap verhalen van het internet. Er is geen enkele wet die verbied om een document te sturen waarop staat hoeveel iemand moet betalen een factuur te noemen. Inschrijving KvK, wel of geen btwnummer, wel of geen IB ondernemer zijn compleet irrelevant. Stoor NOOIT een betaalbewijs of kwitantie voor een bedrag dat je nog niet hebt ontvangen. Met een betaalbewijs of kwitantie geef je de tegenpartij nu juist een documnet waarmee jij verklaart dat ze betaald hebben. En dus niet welk bedrag jij verwacht te ontvangen. Ja, want ondernemer voor de BTW ben je al heel snel een paar facturen of ontvangen bedragen personen of bedrijven die niet je familie of vrienden zijn en je neemt deel aan het economisch verkeer. Als je toch denkt dat jij wil mee wilt werken aan deze constructie van de bouwonderneming dan kun je kijken of je aan de voorwaarden van de kleine ondernemersregeling voldoet. Zeker zou dat eenvoudiger zijn voor jouw en voor de bouwonderneming er zijn zelfs speciale 65+ uitzendbureau's dan kun je als het leuk zo vinden ook nog eens een ander klusje doen, bijv surveillant bij universitaire tentamens En nee zo'n payroller snoept niets van jouw inkomen af, want jij zegt gewoon tegen de bouwonderneming, als jij mij niet wil verlonen, dan kun je een payroller inhuren die jij lekker betaald, jij hebt mij nodig voor mijn expertise, ik jou niet. Ik vind mijn werk hardstikke leuk en doe die extra opdracht na mijn pensioen heel graag voor je maar ik ga niet zelf kosten maken om betaald te kunnen worden.2 punten
-
Factuur sturen, echter geen ondernemer (geen inschrijfverplichting Handelsregister)
Geen crux, maar "gewoon" een verlenging van het dienstverband, oftewel schijnzelfstandigheid.2 punten
-
Zzp’er worden of in loondienst blijven
Dat dus: Veel verenigingen moeten de laatste tijd de eindjes aan elkaar knopen. En wanneer TS btw in rekening moet brengen die de vereniging vervolgens niet kan aftrekken als ze geen btw kunnen verrekenen wordt het uurtarief nog eens 21% hoger.2 punten
-
Hoe zien jullie dit? Telefoon wel of geen investering (KIA dus)
Was de telefoon toevallig de enige investering, of was het totaal van je investeringen in dit jaar <2900?2 punten
-
Schijnzelfstandigheid? Nee, bedankt.
2 puntenDank je wel voor het plaatsen. Uiteraard ben ik benieuwd naar vragen. Ik zal de komende weken dit topic goed in de gaten houden2 punten
-
Op zoek naar nieuwe adviseur AOV
2 puntenNou ben ik niet helemaal onbevooroordeeld, omdat ik met hem samenwerk voor www.aovkompas.nl. 😁 Maar in mijn ogen is Norbert Bakker de beste AOV adviseur. Niet alleen door zijn kennis van het vak, maar vooral door zijn eerlijkheid wat het beste voor jou is. Dus, doe er mee wat je wilt. Groet, Martin2 punten
-
Incorrecte aangifte inkomstenbelasting door boekhouder
Om te voorkomen dat sprake is van schuldeisersverzuim en dubbele kosten, is het ook belangrijk rekening te houden met je huidige overeenkomst met de boekhouder en juridisch advies in te winnen. Welke afspraken staan daarin over de looptijd, aansprakelijkheid en andere verplichtingen. Advies is om - bij terechte gebreken in de verleende dienst - je boekhouder eerst in gebreke te stellen en dus een uiterlijke redelijke termijn te geven om alles alsnog correct aan te leveren, conform de gemaakte afspraken, waarbij je aangeeft dat als dit niet gebeurt: de boekhouder in verzuim verkeert; je al je verplichtingen opschort totdat de boekhouder zijn verplichtingen nakomt; je de overeenkomst ontbind; je de boekhouder aansprakelijk houdt voor de geleden en nog te lijden schade; je een derde zal inschakelen op kosten van de boekhouder. etc..2 punten
-
Incorrecte aangifte inkomstenbelasting door boekhouder
Nee … een goede boekhouder zal de hele administratie opnieuw willen inboeken, waarna een nieuwe aangifte gedaan kan worden. Het is in het verhaal onduidelijk hoe en wat voor gegevens naar deze boekhouder zijn gegaan. Hierbij is van belang dat er een volledige inzage komt in de gehele zakelijke administratie, en privé aangelegenheden die belangrijk en noodzakelijk zijn voor de IB-aangifte. Een aangifte IB omvat veel meer dan een omzetberekening. De zelf berekende en aangifte omzetbelasting zal in de administratie moeten worden opgenomen en als nodig gecorrigeerd moeten worden. Overigens zal een boekhouder nooit uw eigen ingediende btw-aangiftes klakkeloos overnemen. Half zelf doen en de andere helft door een boekhouder laten uitvoeren is vragen om problemen. Het is alles of niets. Het lijkt kosten te besparen, maar we zien nu dat het extra gaat kosten. Verkeerde zuinigheid aldus. Wat betreft de uitleg van de boekhouder of het gebrek hieraan … om een discussie te voorkomen is het vanzelfsprekend dat de opdrachtgever inzage krijgt in de verwerkte administratie en de uitleg daarbij. Blijft natuurlijk de vraag … wat is er nu eigenlijk aangeleverd?2 punten
-
Incorrecte aangifte inkomstenbelasting door boekhouder
Doen wat je hieronder suggereert: eerst iemand die dit werk ook doet het opnieuw uit laten voeren op basis van a. de inhoud van de overeenkomst en b. de data die je aangeleverd hebt. Aansprakelijk stellen kan altijd en lijkt me op dit punt ook wel raadzaam: 'Zoals je weet heb ik het idee dat de door jou gedane aangifte IB niet klopt. Hierbij stel ik je aansprakelijk voor de schade die daarvan het gevolg is. Dat betreft niet alleen teveel betaalde belasting(rente), voor zover ik dat niet gecorrigeerd kan krijgen, maar ook de kosten die ik moet maken om de aangifte na te laten rekenen en hopelijk aan te laten passen'. Of hij 'grootboekrekeningen' aan moet leveren ligt eraan wat je afgesproken hebt. Je schrijft dat je hem ingeschakeld hebt voor de aangifte IB. dat is iets anders dan een boekhouding doen. Dat lijkt me lastig: een andere boekhouder zal toch echt de hele aangifte opnieuw door moeten rekenen, hij kan, zeker met het uitgangspunt dat de vorige boekhouder slecht werk geleverd heeft, niet een deel van die aangifte gebruiken als uitgangspunt voor een corectie.2 punten
-
Zzp’er zonder papiertje
2 puntenEr zijn veel mensen die werk doen waar ze geen diploma voor hebben, maar hoe zie je dat zelf? Je hebt HR ervaring, dus jij weet toch veel beter dan wij hoe organisaties tegen diploma's aan kijken?2 punten
-
Zzp’er zonder papiertje
2 punten1 tip, zorg dat je LinkedIn profiel er goed uitziet. Wat ik nu zie nodigt mij niet uit om samen te werken. Verder ben ik al zo'n dertig jaar ondernemer en heb geen enkel diploma naast mijn tienvingerblind typediploma (heel waardevol!) en nog een niet relevant lts diploma. Er zullen ongetwijfeld beroepen zijn waar een diploma noodzakelijk cq waardevol is, maar laat je vooral niet tegenhouden vanwege het niet hebben van diploma's. Expertise inhuren kan altijd nog.2 punten
-
Hoe moderne wellnessproducten onze focus en creativiteit veranderen
Jij bent te aardig ;-).2 punten
-
Slimme financieringsconstructies bij bedrijfsovernames (MBI/MBO)
En vaak blijkt dat de vraagprijs dan zo hoog is dat hij niet te financieren is en er om die reden gezocht wordt naar andere manieren om die hoge vraagprijs te financieren. Dat zie je bijvoorbeeld bij bedrijven waar fors geïnvesteerd is in de activa, uit eigen middelen, maar het resultaat tegenvalt. Een verkoopprijs op basis van een EBITDA multiple (dus een x maal de EBITDA) valt dan ten opzichte van de waarde van de activa laag uit. De verkoper wil dat geld dat in die activa zit terugzien bij de verkoop, maar hij beseft zich dan niet voldoende dat die activa in de onderneming niet meer waard zijn dan de netto contante waarde van de meerwaarde die de activa genereren. Eigenlijk moet je als koper dan weglopen en je niet in bochten wringen om toch die hoge vraagprijs betalen, want als die vraagprijs niet te financieren is, betekent dat effectief dat de financiers geen vertrouwen hebben dat financiering van die vraagprijs terugverdiend kan worden. Want uiteindelijk gaat het om dat laatste: niet alleen moet je de financiering betalen, maar het doel is natuurlijk dat je ook zelf geld overhoudt, meer dan wanneer je hetzelfde werk in loondienst zou doen.2 punten
-
Planningssysteem
1 puntAls aanvulling nog TimeChimp of Yoobi. Zijn beide ook goed te koppelen met andere administratiediensten, dus zit je niet direct vast aan één systeem.1 punt
-
Eenmanszaak en/of stichting oprichten
Wordt de stichting dan de enige opdrachtgever van de eenmanszaak? Dan is de eenmanszaak feitelijk geen onderneming, en kan de belastingdienst van mening zijn dat je eigenlijk in dienst bent van de stichting, met alle fiscale consequenties van dien.1 punt
-
Ondernemingshoofdpijn
1 puntAI neemt geen volledige functies over, maar kan enige repeterende taken waarbij vaste variabelen altijd voorkomen omzetten naar het gewenste resultaat, mits dat dan weer niet te moeilijk is. Er zijn experts die gerust hierover willen discussiëren, maar dit is wel het veilige en definitieve antwoord. Een AI toepassing zou één of twee van de drie zaken moeten oplossen => kwaliteit verhoging, tijd besparing en/of kosten verlaging. Als je alle drie tegelijkertijd probeert, krijg je een te complex AI model. één van de makkelijkste AI toepassingen die je kunt implementeren is een email assistent. Deze vangt alle mailtjes op en stuurt deze rechtstreeks naar de juiste persoon (mits goed getraind). Wat ik erg belangrijk vind is om een AI niet zijn eigen beslissingen te laten nemen, maar eerder een 'human-in-the-loop' model aan te houden. De AI is geen eindverantwoordelijke, uiteindelijk ben jij dat. Hopende dat dit je een beetje helpt :)1 punt
-
Omzet en winst zeggen niet alles
Jaaa beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Met ook de gebruikelijke angst 'kan ik dit wel? Gaat het voldoende opleveren?' Maar volgens mij is dat een hele normale angst 🤣1 punt
-
Omzet en winst zeggen niet alles
Natuurlijk zeggen cijfers en omzet hoe je er financieel voor staat, maar dat is in mijn ogen niet het enige. Succes hangt voor mij ook samen met persoonlijke groei, stappen zetten om omzet te genereren in de toekomst, netwerken en geloven in jezelf. Ik heb afgelopen augustus de knoop doorgehakt definitief uit loondienst te gaan (en nooit meer terug!) en volledig voor mijn onderneming te gaan. Alleen dit al is voor mij een succesmoment. De momenten daarna, zoals het aantrekken van nieuwe klanten en samenwerkingspartners, niet allemaal meteen met financieel belang, zijn voor mij ook successen met als doel op termijn financiële groei en dat gaat zich dan weer vertalen en laten zien in de omzet en cijfers. Daarnaast zie ik mijn succes ook als tijd die ik nu met mijn gezin kan doorbrengen en zelf kan bepalen waar en wanneer ik werk (nouja meestal dan). Ik ben niet alleen met mijn doelen van dit jaar bezig, ook volgend jaar staat al op de planning. Volgend jaar duurt tenslotte ook niet zo lang meer 😂1 punt
-
Hoe vinden we meer bestedingsruimte of een financier voor groei?
Beste @smokey bites , allereerst welkom op Higherlevel! Of je nu een investeerder of een lening zoekt: het begin is een goed plan en cijfers waaruit blijkt dat jij als ondernemer en jouw bedrijf de moeite van het investeren of lenen waard zijn. Waarom moet je blijven bijspringen? Weet je zeker dat meer geld dat probleem ook structureel oplost?1 punt
-
Zzp’er zonder papiertje
1 puntDank Norbert! Back on topic: Mijn ervaring is dat er naar papiertjes wordt gekeken als dat verplicht is, daarbuiten wordt er veel meer gekeken naar ervaring. Dus: wil je in de kinderopvang werken, dan gaat dat niet zonder diploma. Wil je een softwarepakket implementeren dan wordt er waarschijnlijk niet eens naar gevraagd.1 punt
-
Incorrecte aangifte inkomstenbelasting door boekhouder
@Signature hoe kom je erachter dat er terechte gebreken zijn zonder eerst een andere boekhouder in te schakelen om die terechte gebreken vast te stellen?1 punt
-
Zzp’er zonder papiertje
1 punt
-
Zzp’er zonder papiertje
1 puntWelkom op HL Heel belangrijk, zonder aantoonbare kwalificaties kun je ook niet in verplichte registers worden opgenomen, bovendien heb je in een aantal gevallen te maken met permanente educatie. Evc, zoals @insparcom voorstelt, kan een optie zijn om e.e.a. te versnellen.1 punt
-
Zzp’er zonder papiertje
1 puntAls ik een loonadministrateur zoek (quod non) en de keus heb tussen eentje met en eentje zonder diploma en/of erkenning, kies ik toch voor de eerste. Ik moet als er iets mis gaat richting belastingdienst (buiten mijn schuld), kunnen laten zien dat ik voldoende maatregelen genomen heb om het netjes te regelen. Misschien kun je met een EVC-traject (Eerder Verworven Competenties) versneld of meteen een diploma krijgen?1 punt
-
Dividend na akkoord op verlaagd gebruikelijk loon: mag dat?
Volgens mij bedoelen we hetzelfde... de omstandigheden voor de toestemming zijn voorwaardelijk, als daar iets aan verandert, zal de fiscus dit kunnen toetsen. Ik denk te lezen dat Roel daar ook op doelt. Cosara, jij en Roel zijn de specialisten, dus daar moet Vraagsteller zich inderdaad aan vasthouden. ☺️1 punt
-
Dividend na akkoord op verlaagd gebruikelijk loon: mag dat?
Gaat dit over de bv waar je laatst een vraag over het met een zakenpartner die geen aandeelhouder kon worden. Want als dit een "side-project" is voor jou terwijl je via een andere bv of onderneming belasting betaald dan is dat vermoedelijk wel de verklaring waarom er geen beperkingen zijn opgenomen. Je hebt dan een toezegging waar de belastingdienst aan kan houden als de omstandigheden niet wezenlijk veranderd van het moment dat je de toestemming kreeg.1 punt
-
Dividend na akkoord op verlaagd gebruikelijk loon: mag dat?
Zo werkt het gelukkig niet Hans 😅 Als de Belastingdienst had gewild dat dividend niet uitgekeerd mag worden, omdat zij toestemming hebben gegeven voor een lager gebruikelijk loon, dan had de fiscus dat expliciet als voorwaarde moeten opnemen. Zonder die voorwaarde is het zoals Cosara zegt1 punt
-
Dividend na akkoord op verlaagd gebruikelijk loon: mag dat?
Naar mijn mening wel … het verlaagd gebruikelijk loon is toegekend op basis van een laag aantal gewerkte uren en niet op basis van een lage winst.1 punt
-
Compagnon wil aandelen niet kopen
aansprakelijk voor wat? Een aandeelhouder is in beginsel niet aansprakelijk voor wat er in en met de BV gebeurt. Die aansprakelijkheid ligt in eerste instantie bij de BV zelf en eventueel daarboven bij het bestuur. Het is dus wellicht een optie om je bestuurstaak neer te leggen en aandeelhouders te blijven.1 punt
-
Dividend na akkoord op verlaagd gebruikelijk loon: mag dat?
Staan er voorwaarden die hier betrekking op hebben in het schriftelijke akkoord van de inspecteur? En heb je in je verzoek tot verlaging ook als argument aangevoerd dat er niet voldoende financiële ruimte voor gebruikelijk loon is? Tot slot: waar komt de ruimte om dividend uit te keren vandaan? Heb je meer winst gemaakt dan verwacht, of was je goedgekeurde verlaagde salaris in je prognose al lager dan de verwachte ruimte?1 punt
-
BV of Eenmanszaak? Vraag van onze volgende Higherlevel podcastgast!
Dit is een heel breed onderwerp voor Laurisa. Er zijn altijd meerdere invalshoeken: juridisch afscherming van privé bezit van zakelijk bezit; juridische afscherming van zakelijk bezit en zakelijke risico's (in je Holding BV pot je je winsten op, in de werk BV zitten alle risico's); fiscaal motief: is de belastingdruk voor een BV lager dan voor een eenmanszaak; toekomstige samenwerking: nieuwe partners en/of investeerders treden makkelijker toe tot een BV; toekomstige verkoop: een BV verkopen is fiscaal vaak gunstiger dan een eenmanszak verkopen. Er is geen vast advies te geven. Elke onderneming kent zijn invulling aan bovenstaande redenen om een BV te beginnen. Sommige bedrijven zijn een BV, ondanks dat een EMZ fiscaal gunstiger is, omdat ze bepaalde risico's willen beperken tot de BV. Anderen blijven een EMZ omdat dat fiscaal gunstiger is, terwijl ze bereid zijn privé aansprakelijk te blijven voor hun bedrijf. Dat allemaal gezegd hebbende: als je de keuze gemaakt hebt om van je EMZ een BV te maken, denk dan heel goed aan het volgende: Let erop dat je je laat begeleiden door een adviseur in plaats van een verkoper. Er zijn heel veel partijen in de markt die deze omzetting beschouwen als een product dat je even van het plankje pakt. Niks is minder waar. Om vast wat vragen te formuleren die je echt gesteld wilt hebben: Op welke datum kan ik het beste overstappen naar de BV en waarom die datum (Tip: dat hoeft niet altijd 1 januari te zijn)? Er zijn drie methodes (geruisloos, ruisend en activa/passiva), welke is voor mij de juiste en waarom? Kan ik nog vermogen uit de eenmanszaak halen voordat het een BV wordt? Verzorgen jullie ook de benodigde documenten, zoals de inbrengbeschrijving, afstemming met de Belastingdienst, arbeids- en managementovereenkomsten? Wat kost dat (bij voorkeur zonder meerwerk verrassingen)? Kan ik mijn vragen aan jullie kwijt over de omzetting? Hoe lang duurt de omzetting? In de regel kan het binnen een maand nadat de benodigde cijfers gereed zijn (einde jaar is het bij notarissen vaak drukker, dus dan kan het maar zo na 31-12 worden). Als daar eerlijk antwoord op komt, dan weet je dat je met een adviseur van doen hebt. Blijven de antwoorden uit of vaag dan is het een verkoper. De omzetting naar een BV betekent juridisch voor derden niks! Als je van de aansprakelijkheid als eenmanszaak af wilt, dan moet je zelf actie ondernemen en alle contracten die je hebt met klanten en leveranciers zelf omzetten. Als een notaris voor de omzetting meer vraagt dan ongeveer 3.000 euro voor 1 holding BV en 1 werk BV, dan wordt het wel erg duur; Hier komen nog de fiscale en juridische advieskosten bovenop, in de regel nog eens 3.000 euro. Zorg dat je weet wat er gaat veranderen zodra je een BV hebt. Je bankpas privé en zakelijk zijn niet lang uitwisselbaar. Je leeft privé van je nettoloon (evt, met dividend ernaast). Even een prei kopen bij de AH met de bankpas van de BV betekent dat je een schuld hebt aan de BV ter grootte van de prijs van een prei! Wees daar voorzichtig mee, want de fiscus kijkt mee naar de schulden tussen DGA en BV als die te ver oplopen; In het verlengde daarvan: wees je ervan bewust dat de BV niet betekent dat je met je bedrijf kunt doen wat je wilt. De BV heeft eigen rechtspersoonlijkheid en jij hebt die goed te besturen. Het juridische argument "maar het is toch mijn BV" bestaat niet. Handel dus altijd zakelijk tussen jezelf en de BV en ook tussen de BV's onderling; Zet je verzekeringen tijdig over naar de nieuwe BV; Check na oprichting of je per BV de juiste fiscale nummers krijgt (er ontbreekt er nog wel eens een): BTW-nummer en VPB-nummer voor beide en loonbelastingnummer voor de BV waar je in loondienst gaat; Zorg dat je de volgende belastingen tijdig betaalt: BTW (kende je al), Loonheffingen (elke maand), Vennootschapsbelasting: vraag een maandelijkse voorlopige aanslag aan; Betaalde je als EMZ de inkomstenbelasting maandelijks vooruit? Zet dat dan stop vanaf dat je een BV bent. Op je loon wordt immers loonheffing ingehouden; Let op de juiste SBI-codes bij de KvK inschrijving. Die zijn in september vernieuwd: https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/classificaties/activiteiten/standaard-bedrijfsindeling--sbi--/sbi-code-zoeken Vergeet niet te proosten als de BV's opgericht zijn. Toch een mooie mijlpaal! Succes!1 punt
-
Hoe moderne wellnessproducten onze focus en creativiteit veranderen
1 punt
- Hoe moderne wellnessproducten onze focus en creativiteit veranderen
Maar...maar, hoe moet ik nu aan linkbuilding doen. ;-)1 punt- Misleidende energiecontracten via volmacht - Devidend & OEV
Dat klopt, dat is inderdaad de veiligste optie. Helaas was het in mijn geval al te laat, het gesprek was zo misleidend opgebouwd dat ik pas veel later doorhad wat er echt speelde. Ik weet natuurlijk dat als iets te mooi om waard te zijn lijkt te zijn, dat het dat vaak ook is, maar deze mensen zijn hier verdomd goed in. Ik deel daarom dit verhaal, zodat anderen wél op tijd kunnen ophangen of weten wat ze moeten doen als het al gebeurd is. Ik heb maanden met buikpijn gezeten omdat deze bedrijven er alles aan doen om je niet zomaar te laten vertrekken, al is dat je recht om te doen. Als jonge onervaren zzp'er kan dat best moeilijk zijn.1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Moeten is voor niemand … tenzij je een slaaf of verslaafd bent. Winst en succes heeft voor ieder persoon een andere betekenis.1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Probeer al jaren af te bouwen maar door vraag uit de markt toch weer een machine er bij gekocht. Gelukkig is het voor mij mogen en niet meer moeten en kunnen anderen er ook mee aan de bak. En ja extra winst is fijn, maakt het privé leven een stuk prettiger. Winst is voor mij de succes factor. Of ben ik misschien toch te materialistisch?1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Niet afbouwen, maar nu aan het opbouwen voor Q1 volgend jaar. Stappen die ik nu zet vertalen zich over een aantal weken naar omzet. Het winstdoel is bij mij nooit een losstaand doel, maar een sub-doel van hoe ik privé wil leven. Dit jaar ben ik vanaf april t/m augustus in het buitenland geweest en veel tijd doorgebracht met mijn gezin. Dat was vooral het hoofddoel.1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Hoeveel tijd ik voor andere dingen vrij heb kunnen maken door te ondernemen, is mijn graadmeter voor succes ;)1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Op zich zeggen de omzet- en winstcijfers natuurlijk wel veel over het succes van de onderneming, maar denk dat investeringen of groei in bekendheid, verkeer, klanten of tevredenheid ook heel veel kan betekenen. Dat zou zich uiteindelijk wel weer moeten gaan vertalen in omzet- en winstcijfers. Denk dat de harde realiteit toch is dat stilstand, achteruitgang betekend.1 punt- Omzet en winst zeggen niet alles
Omzet en winst zeggen niet alles Zijn jullie nog bezig met de laatste doelen halen voor dit jaar? Of ben je al langzaam aan het afbouwen? Mijn omzet zegt weinig over hoe succesvol ik me voel dit jaar Hoe nuttig vond je dit topic? 😖1 punt- Resultaat deelneming werk BV boeken in holding fiscaal
Hier kan je lezen over de waardering en dus ook het bijbehorende (eventuele) resultaat uit deelnemingen. Verschillende mogelijkheden, dus.1 punt- Ondernemingshoofdpijn
1 puntiedere investering si er weer een die terugverdiend moet worden, sneller goedkoper en makkelijker gaat vaak niet gecombineerd met beter.. ik sla over, kijk soms mee en heb nog niet de noodzaak van meedoen gezien.1 punt- Ondernemingshoofdpijn
1 puntIk merk in gesprekken de laatste tijd (pak hem beet het laatste jaar) dat veel mensen vinden dat ze mee moeten doen. AI is echter een tool, geen doel. Als AI een oplossing is voor een probleem dat je hebt, of als het je efficienter laat werken zou ik het absoluut niet nalaten. Tot die tijd wel ;-) Ikzelf gebruik nog geen AI, maar ik verwacht dat dat niet lang meer gaat duren. Van een onbekend iets waar je een studie voor moest doen om er iets zinnigs uit te krijgen, worden er nu steeds meer tools gepresenteerd die met minimale input een bruikbaar resultaat opleveren.1 punt- Ondernemingshoofdpijn
1 puntHé Lennart, Denk dat veel bedrijven en organisaties hier tegenwoordig over nadenken. Maak vooral slimme beslissingen en ga niet doelloos aan de slag met automatisering of AI. Het gaat vaak gepaard met hoge kosten, maar kan natuurlijk ook financiële of tijdwinst opleveren. Het is natuurlijk wel zo dat concurrentie die hier over 10 jaar, al 10 jaar mee bezig is mogelijk technisch voorloopt. Voor de levensvatbaarheid van de business is AI en automatisering ook zeker iets om rekening mee te houden.1 punt- Ondernemingshoofdpijn
1 puntWelkom op Higherlevel, Lennart! Dat is het mooie van ondernemerschap: je moet niks. Behalve je aan wet- en regelgeving houden natuurlijk. Wat voor kansen zie je? En tegen welk gedoe en extra werk zie je op? Je zou ze als plussen en minnen tegenover elkaar kunnen zetten om een conclusie te trekken.1 puntDeze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00 - Hoe moderne wellnessproducten onze focus en creativiteit veranderen
Copyright Higherlevel.nl 2002-2025 - Alle rechten voorbehouden - Privacy statement - Powered by Ping Media en bedacht door Mikky
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.