N.A. Fets

Senior
  • Aantal berichten

    98
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Land
    Nederland
  • Voornaam
    Stefan
  • Achternaam
    vd Horst
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Heerhugowaard

N.A. Fets's trofeeën

  1. Mijn eenpersoonszaak valt vanaf april 2022 onder de nieuwe KOR regeling (daarvoor btw plichtig). Ik heb in mei 2023 de IB aangifte over 2022 gedaan. In november 2023 kom ik erachter dat ik over 2022 bij buitenlandse inkopen, BTW vrij heb ingekocht. Ik had echter BTW belast moeten inkopen. Het totale BTW bedrag bedroeg 190 euro. In november 2023 direct een btw suppletie voor het btw bedrag van 190 verzonden en deze in december 2023 betaald aan de fiscus. Echter, dit waren inkoopkosten over 2022. Mijn vraag is nu of ik dit nu alsnog in boekjaar 2022 moet verwerken, jaarrekening 2022 moet aanpassen en de aangifte IB moet aanpassen. Of kan ik 190 euro als kosten boeken op de jaarrekening in 2023. Alvast bedankt Stefan
  2. Ik wil een kale bedrijfsruimte huren. De verhuurder geeft aan dat alle verhuur niet belast is voor de BTW. Over de huursom wordt dan ook geen BTW geheven. Om de bedrijfsruimte te kunnen gebruiken wil ik een behoorlijke verbouwing gaan uitvoeren in de ruimte. Dwz verdere isolatie, airco, keuken en toilet, vloer. De verhuurder is niet genegen dit te gaan financieren. Ik vraag me nu af of ik de voorheffing op de verbouwingskosten wel of niet mag opvoeren bij de BTW aangifte. De verbouwingskosten zelf lijken mij een jaarlijkse afschrijving. Heeft iemand hier ervaring mee?
  3. In 2012 is het BV recht ingrijpend veranderd. Mijn Holding stamt nog uit 2000 en daarin staat een bepaling dat het recht op dividend, of het niet uitgekeerde dividend, verjaart na 5 jaar. Als ik echter naar de statuten van mijn latere BV uit 2013 kijk dan zie ik die verjaringbepaling niet meer voorkomen. Mijn vraag is nu: Is die verjaringsclausule met de BV recht wijziging uit 2012 niet langer verplicht? En komt daarmee deze oude bepaling dan te vervallen?
  4. Ik zit zelf in Nederland met mijn bedrijf. Ik moet inmiddels OB aangifte doen in Belgie ivm het overschrijden van de 35.000 euro omzet. Het betreft hier vooral leveringen aan particulieren maar ook soms aan bedrijven. Mijn vraag betreft alleen de levering aan Belgische bedrijven. Tot heden voerde ik die als ICP levering in op mijn NL aangifte maar hoe zit straks? Moet ik nog altijd een ICP levering doen op de nederlandse aangifte of moet ik Belgische bedrijven ook BTW in rekening gaan brengen, net zoals bij Nederlandse bedrijven? thx
  5. Ik zit nu zelf in deze situatie omdat wij het drempelbedrag voor BE gaan overschrijden. Wat ik ga doen is in mijn boekhoudpakket grootboekrekeningen toevoegen voor omzet Belgie en BTW Belgie. Als ik dan een particuliere klant heb dan koppel ik de verkoop aan de BE btw grootboekrekeningen en als ik een zakelijke BE klant heb dan gaat die gewoon op de NL ICP levering. Aan het eind van de maand draai ik de rekeningoverzichten uit en doe ik aangifte. Volgens mij is dat alles en heb je niets te maken met extra boekhouders of een tweede administratie..
  6. Top. Goed om te weten dat er twee verschillende insteken zijn. Het tweede zou ook mijn voorkeur hebben. Ik zal nog wel zoeken op Juridische fusie. Op de banktegoeden na zijn de activa al verkocht. Naar verwachting kan alles half oktober afgerond worden als ook de laatste btw is afgedragen. Ik mocht overigens van de Kvk de term liquidatie niet gebruiken omdat dat zou betekenen dat er dan een bericht in de krant moet komen waarbij een opheffingsuitverkoop wordt aangekondigd en crediteuren gevraagd wordt zich te melden. Maar dat speelt allemaal niet; we stappen er netjes uit.
  7. Ik heb in 2013 een werkmaatschappij opgericht waar mijn holding alle aandelen van heeft. Al met al is het nu interessanter om mijn activiteiten niet meer binnen een werkmaatschappij uit te voeren. De activa (voorraad) heb ik daarom verkocht en de activiteiten voor de werkmaatschappij bestaan alleen nog uit vermogensbeheer. Dit ivm de afwikkeling. Er zijn geen schulden en het eigen vermogen is positief. Wel zijn de holding en de werkmaatschappij een fiscale eenheid voor de Omzetbelasting, (Niet voor de VPB). Mij staat bij dat ik nu naar de KvK kan gaan en de werkmaatschappij kan laten uitschrijven. De belastingdienst krijgt daar melding van en de FI voor de OB wordt automatisch stopgezet. Vervolgens stel ik de eindbalans op waarna de activa en passiva overgaan naar de holding. Echter, omdat bovenstaande erg eenvoudig is, en in Nederland iets zelden eenvoudig kan, ben ik eens gaan zoeken naar informatie over deze gang van zaken maar hierover kan ik in ieder geval niets vinden. Zijn er mensen die hier mee te maken hebben gehad en wellicht t extra informatie hebben? Ik verneem het graag. Stefan
  8. Ik heb een fiscale eenheid voor de Omzetbelasting tussen holding en werkmaatschappij. Moet ik nu voortaan op de facturen die de werkmaatschappij naar haar klanten stuurt het btw nummer van de fiscale eenheid zetten? Of blijft dat gewoon het btw nummer dat de werkmaatschappij eerder al had? thx fets
  9. Ik las een stuk van de belastingdienst waarin stond dat je voor de KOR wel de fictieve voorheffing op ICP verwervingen moet meeberekenen voor de KOR maar dat je niet de fictieve BTW afdracht moet meeberekenen voor de KOR. Als ik dan mn bTW aangifte doorreken dan zou ik toch nog een kleine BTW afdracht hebben. Ik heb de volgende OB aangifte opgesteld: 1a. leveringen/diensten belast met hoog tarief 2224 467 1b. leveringen/diensten belast met laag tarief 108 6 4a. Leveringen/diensten uit landen buiten de EU 113 24 4b. Leveringen/Diensten uit landen binnen de EU 944 198 5a Omzetbelasting 695 5b Voorbelasting 269 Vermindering kleine ondernemersregeling 204 (nb. In de voorbelasting ad 269 zit dus ook de 24 + 198 uit 4a en 4b) die 204 bereken ik als volgt: 467 + 6 -269 = 204 Doe ik dit nu goed of mis ik zaken? Ik kan niet beredeneren wat het nut voor de fiscus (behalve meer $$) is... thx stefan
  10. Ik heb het inmiddels gevonden. Ik begrijp nu ook waarom ik in bedrijfspanden zoveel boten tegenkom...
  11. Ik koop een bedrijfspand uit 1999 met BTW verlegd. Daarna verhuur ik dat pand aan een bedrijf en ik breng btw in rekening over de huur. Nu moet de huurder voor minimaal 90% aan btw belaste activiteiten uitvoeren in dat pand. Maar wat is dan die 10%? Is dat ruimte waar even geen doos staat met verkoopbare producten? Is dat de m2 die hij gebruik om zijn privefiets te stallen? Hoezo max 90% btw belaste activiteiten en 10%? Ik vind dit een erg vaag iets... En is opslag van handelsgoederen (voor verkoop uiteraard) een btw belaste activiteit? Lijkt mij nogal statisch namelijk... Heeft iemand hier mss een voorbeeld bij? thx Stefan
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.