Bedankt voor je feedback zrski!
Met dit soort vragen heb ik ook meteen wat meteriaal vor mijn website.
Ik vind het zowieso een goed idee van je om het open op het web te zetten. Als iemand anders met het idee komt kan je altijd aanvoeren dat jouw website sinds xyz actief is.
Ook de feedback die je zal gaan ontvagen zou best wel eens leuk kunnen zijn.
Ik heb wel nog een berg vragen:
1. Als die buizen verwisselen gaat daar een bepaalde tijd overheen, hoe zorg je er nou voor dat het verwisselen van deze buizen geen files opleverd? (of gaat het over het gezamenlijk op dezelfde snelheid afremmen?)
Ik denk dat op rechte stukken de snelheid erg hoog kan zijn. De snelheidsgrens wordt bepaald door het gevoel van comfortabelheid van de reiziger tijdens accellereren, afremmen en bochten/buiswissels. Dit betekent dus inderdaad dat er in ieder geval afgeremd gaat worden door het verkeer dat van buis wisselt.
Ook het rechtdoorgaande verkeer zal moeten afremmen om meer invoegmogelijkheden te creeren en het verkeer in dezelfde buis op dezelfde plek dezelfde snelheid te geven. Dit is essentieel! Het roteren/wisselen van de buizen moet in tienden van seconden gaan en eigenlijk moet het roterende gedeelte zo kort mogelijk zijn om afstandsverlies tussen de capsules tegen te gaan. In de flash-animatie heb ik een roterende buis met een lengte van ong. 4 capsules verwerkt. Waarschijnlijk kan het korter. Omdat de roterende buizen een erg essentiel deel van het systeem vormen zal hier nog behoorlijk aan geschaafd en gesleuteld moeten worden!
2. Hoe voorkom je files bij de buizen ingang punten?
Geen enkel systeem heeft onbeperkte capaciteit. Ook dit systeem niet. Dus files kun je alleen voorkomen door overdimensionering. Ofterwijl rekening houden met piekbelastingen. Voordeel van dit systeem is wel dat uitbreiding met veel minder en/of geen overlast voor de bestaande buizen kan plaatsvinden.
3. Hoeveel buisingang punten moet je creëeren en waar?
Denk dat dit systeem aanvullend zou moeten zijn op de bestaande infrastructuur van snelwegen, spoorwegen en waterwegen. Betekent dat je het aantal buisingang en uitgang punten kunt beperken zodat er zo min mogelijk afgeremd hoeft te worden wat de doorstroming dan weer ten goede komt.
4. Volgens mij hangt er een behoorlijk prijskaartje aan het systeem?
Ja, alhoewel, omdat er geen asfaltpakket of overdreven grote betonconstructies nodig zijn kan er met een relatief lichte fundering volstaan worden. De buizen zouden net als bij brug bijvoorbeeld opgehangen kunnen worden tussen pijlers die op palen gefundeerd zijn. Het systeem kan prefab uitgevoerd worden. Alle buizen kunnen zo uit de fabriek rollen.
Maar goed, doorzichtige sterke kunstof buizen, een aandrijvingsmechanisme, luchtventilatiesysteem, een management systeem dat iedere capsule controleerd etc..
Kan evengoed aardig in de papieren lopen. Maar dat doet het fileprobleem nu ook.
5. Wat is het criterium om een buizensysteem op te zetten? En kan dit in samenwerking met een conventionele weg werken? (op de conventionele weg betaal je benzine, in het buizen systeem een abbo ofzo?)
Het moet in samenwerking met de conventionele weg! Denk dat het in eerste instantie voor en stuk verlichting van de drukte op de snelwegen moet zorgen. In de stad moet je dit nog niet willen. Komt ook bij dat vrachtwagens, caravans,auto´s met aanhangers etc... geen gebruik kunnen maken van dit systeem ivm de maat van de capsule.
Afhankelijk van het maatschappelijk draagvlak kan er van tolgeld of van belastinggeld gebruik gemaakt worden voor dit systeem. Denk echter dat tolgeld, ondanks de gevoeligheid in Holland, wel toegepast moet kunnen worden omdat het om een aanvullend systeem gaat. Dit is in ieder geval het meest wenslelijk bij het vinden van eventuele investeerders.