Sinds enkele jaren publiceer ik over e-commerce (deze bijdragen zijn te vinden op http://www.incentive-online.nl onder de rubriek Monkeytales). Een aantal zaken zijn me daarbij 'opgevallen':
1) De conversie van de gemiddelde webwinkel ligt tussen de 2 en 8 procent, wat wil zeggen dat 2 tot 8 van de 100 bezoekers van een webwinkel ook daadwerkelijk een product aanschaffen.
1a) De gemiddelde totale aankoop op internet hoger ligt dan in de normale winkel.
2) Internet heeft niet datgene gebracht wat de goeroes in het begin van de hype van de daken schreeuwden: het zou allemaal zoeveel goedkoper worden. Bijna alle bedrijven die naast een webwinkel ook in de stenen wereld actief zijn, hanteren uniforme prijzen vanuit marketingcommunicatie oogpunt, één prijs voor hetzelfde product begrijpt de klant beter.
3) Bestaande formules en merken uit het b2c-segment trekken klanten uit het b2b-segment en vice versa.
3a) Internet is een geslaagd cadeaumedium voor de welbekende weggeefmomenten (vader- en moederdag, verjaar- en feestdagen etc.). Zo durven aanzienlijk meer mannen de online webwinkel van Hunkemoller in dan die in de winkelstraat.
4) Traditionele bedrijven slagen er niet of nauwelijks in door de komst van internet extra toegevoegde waarde toe te voegen aan hun product, afgezien van de toegevoegde waarde die het medium internet als verkoopkanaal biedt. De service aan de klant daarentegen is vaak aanmerkelijk verbeterd. Daarbij valt te denken aan de realtime bestelstatus en gedetailleerd inzicht in bijvoorbeeld de telefoonrekening.
5) Kleine bedrijven zijn groot geworden op internet en grote bedrijven zijn juist klein gebleven online. Voorbeeld hiervan: de tal van 'kleine' online computerwinkels die zich goed kunnen bedruipen, tegenover een keten als Vobis die hun producten nog geen eens verkoopt via het net. De bekende winnaars uit de offline wereld zijn vaak bedrijven die reeds ervaring hadden met distance selling zoals een Wehkamp.
6) Mensen oriënteren zich niet alleen op internet om vervolgens in de 'gewone' winkel het product aan te schaffen. Het omgekeerde proces vindt ook plaats; mensen oriënteren zich in de fysieke winkel om vervolgens op internet te bestellen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de aanschaf van meubelen.
Mijn verwachting is - zoals anderen ook reeds constateerden - dat na de hype en de dip internet definief gestaag verder doorgroeit als direct verkoopkanaal.
http://www.partnerincontent.nl | P@rtner in Content