Ik ben echt verbaasd en zal die verbazing ook woorden geven. Nieuwe startende ondernemers. Gaan jullie zelf je boekhouding doen? Ja? Prima. Gaan jullie zelf je acquisitie doen? Ja? Prima, Gaan jullie zelf alle artikelen schrijven? Ja? Prima. Gaan jullie zelfs... Budget zal vast het hekele hangijzer zijn van een starter (dat is voor mij te lang geleden ;-( ) maar ik ben echt oprecht verbaasd als je zelf de teksten van je site gaat schrijven. Heb je daar voor geleerd dan? "Neen, maar ik kan het wel en anders dan vraag ik het wel aan de critici van HL". Als je dat ook met je boekhouding doet, heb je in no-time een probleem met de belastingdienst. Gok ik. Alles wat je hiervoor leest is een mening. Van mij en op die wijze bouw ik mijn tekst op. Net als jullie. Als ik dan een tekst lees als "Door de huidige economische omstandigheden kijken steeds meer organisaties kritisch naar hun bedrijfsuitvoering. Waar mogelijk worden bepaalde processen en middelen efficiënter ingezet. " dan haak ik binnen 2 seconden af. Waarom? Omdat iedereen, en echt i e d e r e e n die tekst heeft bedacht. Je komt hem 10x per dag in het nieuws tegen en 7x in de e-nieuwsbrief die een of andere consultant schrijft. Heel origineel. Teksten schrijven voor het web is een vak. Even dan toch twee tips van een oude klager die ook al iedereen heeft gebruikt: (1) Wie is je doelgroep? De hele wereld? Dream on. Wees heel specifiek wie jullie doelgroep is. Bijvoorbeeld. Iedere bollenteler met 3 hectare en woonachtig in de postcode 2500-2199. Iemand die dan op jou site komt denkt dan veel sneller "Hé dat ben ik" (2) Gebruik cijfers. Wat is het % van jouw doelgroep dat kritisch gaat kijken. Waar kijkt men dan naar (zoveel% naar X, zoveel% naar Y)? Welke processen worden dan effectiever in gezet. En hoezo productiever? Hoeveel scheelt dat dan? En hoe komt dat dan?
In mijn adviespraktijk zie ik dat als we 10 websites van bedrijven die dezelfde diensten aanbieden, naast elkaar zetten en de bedrijfsnamen vervangen voor "x", we bijna 10 identieke verhalen krijgen. Doen we datzelfde met sites van een andere branche, dan zien we dat ook die teksten errug lijken op de teksten van de eerste groep. Kortom: hoezo unieke propositie. Nederland, neen, jouw doelgroep is op zoek naar een partij die het aantoonbaar anders doet. Misschien zijn jullie dat wel. Dat begint met je teksten. Op je site. In je whitepapers, in je artikelen, in je belscript, in je verkoopverhaal. Overal, en dan ook overal moet hetzelfde verhaal klinken.
Zucht.
Dat kost geld. En daar gaat het bij menige onderneming (ik schrijf bewust niet: starter) fout.