Het is als ontwerper altijd handig iets te weten over zaken als kleurenleer en kleurassociaties.
Wat we kleurenleer noemen is het resultaat van een poging van verschillende kunstenaars/wetenschappers om tot een wetenschappelijke theorie te komen mbt. kleur- en kleurervaringen. Zeer bekend zijn o.a. de kleurenleer van Goethe en Johannes Itten.
Zie o.a.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten
http://www.zilverbank.nl/cachet/27_goethes_kleurenleer.htm
Een echt eenduidige theorie hebben deze pogingen nog niet opgeleverd, maar desalniettemin zijn de bevindingen interessant om te bestuderen.
Kleurassociaties hebben betrekking op de betekenissen die we geven aan kleuren. In de loop der tijd hebben verschillende kleuren betekenissen gekregen die te vergelijken zijn met woorden of pictogrammen. Denk hierbij bv. aan rood voor "warm" en "gevaar", groen voor "natuurvriendelijk", zwart voor "nacht" en "dood".
Deze associaties worden versterkt doordat ze gebruikt worden in logo's, verpakkingen, posters en andere marketing-uitingen. Zo komt bij menige bank of verzekeringsmaatschappij de kleur blauw ("transparant", "helder") terug in de huisstijl.
Zulke kleurassociaties kunnen overigens cultuurgebonden zijn. In ons land heeft Oranje een hele andere betekenis dan in veel andere landen.
Een kleur kan helpen de "betekenis" van een product te versterken. Zo past een sportwagen eerder bij rood (gevaar) of geel (actief) dan bij groen (milieu) of rose (need no comment).
Bij de keuze van kleuren voor een site is het dus de kunst een combinatie te vinden die zowel aansluit bij de te verkopen producten als bij de "mood" en "uitstraling" die je aan je site wilt geven. Waarbij - zoals al een paar keer is aangegeven - overdaad schaadt.