MartijnOm

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Man
  • Voornaam
    Martijn
  • Achternaam
    Oude Middendorp

MartijnOm's trofeeën

  1. Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met "huisstijl". Is dat puur het ontwerp van het logo en aanverwante zaken, of neem je het ontwerp + bouw van de website (en bedrukkingen op serviesgoed, pennen en aanstekers) ook mee in je berekeningen? Ik ben het overigens met Lingua eens dat de nieuwe site van Hollandinnovation er duidelijk uitspringt qua afwerking en uitstraling. Maar om te kunnen oordelen of dat ook het enorme prijsverschil rechtvaardigt, is het toch wel handig als we iets meer weten over wat die "huisstijl" precies omvat.
  2. Nog een aardige link voor de geïnteresseerde: http://www.beta45.de/ (Duitstalige site) Met uitleg over de verschillende theorien mbt. kleur, een statistisch onderzoek naar kleurvoorkeuren en een uitgebreide literatuurlijst.
  3. Het is als ontwerper altijd handig iets te weten over zaken als kleurenleer en kleurassociaties. Wat we kleurenleer noemen is het resultaat van een poging van verschillende kunstenaars/wetenschappers om tot een wetenschappelijke theorie te komen mbt. kleur- en kleurervaringen. Zeer bekend zijn o.a. de kleurenleer van Goethe en Johannes Itten. Zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Itten http://www.zilverbank.nl/cachet/27_goethes_kleurenleer.htm Een echt eenduidige theorie hebben deze pogingen nog niet opgeleverd, maar desalniettemin zijn de bevindingen interessant om te bestuderen. Kleurassociaties hebben betrekking op de betekenissen die we geven aan kleuren. In de loop der tijd hebben verschillende kleuren betekenissen gekregen die te vergelijken zijn met woorden of pictogrammen. Denk hierbij bv. aan rood voor "warm" en "gevaar", groen voor "natuurvriendelijk", zwart voor "nacht" en "dood". Deze associaties worden versterkt doordat ze gebruikt worden in logo's, verpakkingen, posters en andere marketing-uitingen. Zo komt bij menige bank of verzekeringsmaatschappij de kleur blauw ("transparant", "helder") terug in de huisstijl. Zulke kleurassociaties kunnen overigens cultuurgebonden zijn. In ons land heeft Oranje een hele andere betekenis dan in veel andere landen. Een kleur kan helpen de "betekenis" van een product te versterken. Zo past een sportwagen eerder bij rood (gevaar) of geel (actief) dan bij groen (milieu) of rose (need no comment). Bij de keuze van kleuren voor een site is het dus de kunst een combinatie te vinden die zowel aansluit bij de te verkopen producten als bij de "mood" en "uitstraling" die je aan je site wilt geven. Waarbij - zoals al een paar keer is aangegeven - overdaad schaadt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.