Beste Skyfire,
Mijn naam is Robert Oosthout. Ik ben advocaat en mediator. Merken- recht is niet mijn specialiteit en ik weet er voldoende van om je vraag te beantwoorden.
Zoals je wellicht bekend is, wordt wanneer je een merk wilt deponeren gekeken of het onderscheidend vermogen heeft, met andere woorden of het niet teveel lijkt op reeds bestaande merken en of er daardoor wellicht, als dat wel het geval is, verwarring kan ontstaan voor de consument. Ook wordt gekeken naar in welke categorie je met je product of dienst wilt opereren. De markt is als het ware gesegmenteerd. Zo kan ene product of deinst met een bepaald merk in een bepaalde deelmarkt wel verwarring wekken en in een andere niet. Voorbeeld: stel je opereert in de markt voor personeelsdiensten en je hanteert een merk waarvan duidelijkis dat het over personeelsoplossingen gaat, als HRM Solutions, dan is het duidelijk dat het niet gaat om potten pindakaas. Geen verwarring te duchten dus. Nu gaat het hier eigenlijk om een handelsnaam, maar dat kan ook een merk worden, denk aan Philips of AH voor Albert Heijn.
Tot zover.
Robert Oosthout.
Wil je meer weten, schrijf me op: ar.oosthout1@planet.nl