Een goede accountant heeft meerdere bedrijven als klant en kan een globale schatting maken wat je kosten gaan zijn (zoals gas, water en licht) aan de hand van het plan dat je hem/haar voorlegt. Kosten als inkoop en marketing zal je zelf moeten schatten maar daar kan de accountant weer mee aan het werk.
Het echte plan (niet de cijfers maar dat wat je wil gaan doen en vooral hoe), zal je altijd zelf moeten schrijven. Dit neemt de accountant dan mee in het totale plan.
Persoonlijk denk ik dat als je de CD van KvK (of iets vergelijkbaars) helemaal hebt ingevuld en je gaat daarmee naar een goede accountant, dan krijg je een businessplan waarvan je zelf al zegt dit wordt niets of het is zo overtuigend dat de investeerders (banken) we mee durven doen.
Zelf met de cijfers klungelen geeft verkeerde schattingen waardoor je door investeerders niet geloofwaardig bent met je plan.
Ik heb zelf lang gedacht wel zonder accountant te kunnen maar een goede verdient zichzelf (ruim) terug met je belastingaangiften en vaak ook met je businessplan.
Tenzij je zelf goed op de hoogte bent van alle regels en goed bent met de cijfers. (Heb je dan nog wel tijd om te ondernemen?)
Dat is denk een issue van een ondernemer in spe wat overigens logisch is. Alles in eigen regie houden en zoveel mogelijk zelf doen. Accounting, marketing, website and so on.
Realiteit werkt dit niet zo tenzij je hier de hele dag in kan verdiepen.
Denk zelf dat je de zwakke punten moet gaan uitbesteden, maar dat kom je wel tegen tijdens je plan. Zoveel te doen maar weinig tijd.
Algemene issue?