Ga naar inhoud

Petra M

Newbee
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Bedankt voor de reacties. Joost, voor de duidelijkheid: je doelt op de uitspraak van 15 mei (CPG 43853) en de verwijzing daarin naar de uitspraak van 28 maart (CPG 43945)? Voor een fiscale nitwit is het wel vreselijk frustrerend dat je blijkbaar bij de uitvoerende instantie niet hoeft aan te kloppen om de juiste informatie te krijgen en, terwijl je denkt geld verantwoord uit te geven aan de kennis van een ander, zelf nog door dit soort uitspraken moet klunen (geen makkelijk kost als je het niet gewend bent…). Overigens roept dit nieuwe vragen/twijfels bij me op. Is er sprake van ICL in de volgende gevallen: - Indien de klant zelf vervoer regelt (per DHL). Mijn adviseur is van mening van niet. Of, - Als er betaald wordt vanuit een Nederlandse bankrekening (overige voorwaarden conform ICL-regels). Bij voorbaat weer dank voor de moeite. Gr. Petra
  2. Wij hebben een groothandel in zeep en aanverwante artikelen. We leveren hoofdzakelijk binnen Nederland maar worden steeds vaker benaderd vanuit België en Duitsland (resellers). In verband daarmee ben ik benieuwd naar ervaringen met het onderstaande: Door onze belastingadviseur ben ik op de vingers getikt omdat wij leveringen binnen de EU als intracommunautair beschouwen terwijl wij deze verzenden per TNT. Hiermee voldoen we niet aan één van de eisen van de belastingdienst dat er een bewijs van ontvangst aanwezig moet zijn. Via TNT krijg je deze niet (alleen tot 2 kg). Reden om leveringen buiten Nederland graag per post te doen is omdat we buitenlandse klanten uitsluitend vooraf laten betalen. De verzendkosten via TNT zijn vooraf makkelijk in te schaten en in rekening te brengen. Advies van TNT is: gewoon versturen met de zegels Internationaal Pakket Plus Europese Unie en klaar, no problem. Advies van een fiscalist bij de belastingdienst: regel een ontvangstbewijs bij TNT (wat dus, voor zover mij door TNT is verteld, geen optie is). Advies van onze belastingadviseur: verzend niet per TNT want de belasting legt bij controle boetes op. Mijn eigen idee is dit op te lossen door de afleveringsmelding van track&trace te printen en te administreren en eventueel de klant een verklaring van ontvangst retour te laten sturen. De fiscalist van de belastingdienst adviseerde mijn daarin hiervoor schriftelijk accoord te vragen bij de inspecteur (kan, maar daar heb ik waarschijnlijk op korte termijn niets aan). Naar mijn idee is verzending per post (ook zakelijk) niet ongewoon en om die reden blijf ik het idee houden dat ik iets mis. Ervaringen, visies en overige input zijn daarom erg welkom. Gr. Petra

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.