Goodwill: Is in de praktijk ook maar waard wat de gek er voor geeft, als je het mij vraagt. Stel, je hebt al jaren een ijstentje en je doet het over aan een ander. Je levert al jaren prima ijs tegen een redelijke prijs, de locatie is goed en je ijstentje is een begrip in de buurt.
Nu verkoop je het aan een ander. De 'goodwill' is duidelijk aanwezig in de vorm van reputatie. Maar elke klant begrijpt toch dat het maar afwachten is wat voor ijs/service/hygiëne de nieuwe eigenaar zal gaan leveren?
Zo is het ook met mijn eenmanszaak: Ik kan de naam verkopen, in principe, maar mijn klanten weten nauwelijks mijn bedrijfsnaam, ze kennen MIJ en vertrouwen dat ik hun technische, grafische problemen oplos. Een nieuwe eigenaar zal dat vertrouwen opnieuw moeten bewijzen te verdienen.
Misschien dat anderen daar anders over denken maar ik zou een ijstent eerder meer waard vinden vanwege een juiste locatie en omdat er genoeg publiek langskomt.