Jump to content

Drgeert

Junior
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4

Personal info

  • You are:
    adviseur
  • Gender
    Male
  • Address
    Herengracht 122, Amsterdam, 1015BT, Netherlands
  • First name
    Geert
  • Last name
    Docter
  • Company or organization name
    Globrands naming & strategy
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    innovatief onderneme
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    www.globrands.com

Company info

  1. Leuke ingang. Mij lijkt Seops dan nog wat meer straightforward en ook .nl-vrij. Als je bondigheid in je naam kan demonstreren ipv vertellen, verdient dat namelijk de voorkeur. Seops suggerereert ook SEO-specialisme, associeert met operations en optimalisatie, en doet aan een piramide denken (dat suggereert geavanceerde tijdloosheid). Afgezien daarvan: zorg dat je iets van 50 kandidaten van dit soort kwaliteit hebt. Pas dan kan je kiezen.
  2. Ik heb zelf weleens gezocht naar zulke bedrijven en ik hoopte toen een bedrijf te vinden dat me enige zekerheid kon geven over de bruikbaarheid van hun resultaten. Het probleem bleek echter te zijn dat search engine algoritmen een 'moving target' zijn om te doorgronden. Dat was dan ook het enige wat iedereen me wist te vertellen. Niemand kon aantonen dat ze echt toegevoegde waarde leverden en waarom dat meer zou zijn dan de concurrent. Als een bedrijf me destijds ook maar enig bewijs kon leveren dat ze beter wisten waar ze mee bezig waren dan een ander (of ikzelf), was ik met ze in zee gegaan. Als je het mij vraagt, zijn 'bij de tijd' en 'resultaat' belangrijke kernwaarden als het om die toegevoegde waarde gaat. Behalve in de naam zou je deze waarden in je communicatie moeten ondersteunen door buitengewoon gul te zijn met informatie en weetjes over zoekmachine-algoritmen, onder andere op je website. Maar maak intussen natuurlijk duidelijk dat elke klant een uniek geval is. 'Hippe' namen interpreteer ik al snel als hol en achterhaald, evenals de term 'Web 2.0', ook al moet dat nog van de grond komen. Pas op dat je je niet verkijkt op hoe tijdelijk zulke termen zijn. Net als 'virtual reality' en 'multimedia'. Die termen waren ook al verouderd voordat de onderwerpen relevant waren. Maar misschien versta jij onder een hippe naam wel een die niet alleen maar hip klinkt, maar ook echt toont dat je op de hoogte bent en weet wat er speelt. In dat geval lijkt het me een goed uitgangspunt.
  3. Wat Jon zegt. En die strategie kan je het beste baseren op jouw specifieke meerwaarde voor je afnemers. Dus niet in de eerste plaats 'internet' en 'code' communiceren, maar dingen die je afnemers willen bereiken met jouw hulp. Dat is waarschijnlijk iets id trant van zichtbaar en vindbaar zijn. Contact maken. Ik denk dat dit soort waarden ook veel inspirerender voor jou zijn om een naam op te baseren dan enkel termen die vertellen wat je werk is; termen als 'zichtbaar', 'vindbaar', 'contact' en 'nieuw' laten zien wat de zin van jouw werk is. Het leukste is het natuurlijk als je die begrippen toch weer naar jouw eigen rol daarin kan toe trekken. Een paar voorbeelden, waarvan maar zeer de vraag is of ze bij je karakter passen (en of ze registreer- en googlebaar zijn): - Code For Contact, The Contact Code - Bits For Being - The Invisible Bits, The Visible Bit etc etc
  4. Er bestaan geen kant-en-klare namen die zomaar leuk zijn. Goede namen zijn gemaakt om te laten zien wat jou speciaal maakt op de markt. Beantwoord dus eerst de volgende vragen: 1: Met welke positieve kenmerken onderscheid ik me op de markt? 2: Welke van die kenmerken zijn blijvend genoeg om in de naam te laten zien? Dan kunnen we daarna eens kijken wat voor naamtype het moet worden en of er eventueel een beschrijvend label bij moet.
  5. 3 tips: 1: Het is zonde van je communicatiemiddelen om in je slogan je naam uit te leggen. 2: Laat je mening varen over hoe je naam moet worden uitgesproken, want ook dat is energieverspilling. 3: En dan nu een positieve tip: gebruik je slogan optimaal door te laten zien wat jouw passie jouw afnemers oplevert, niet de passie zelf.
  6. Heb er nog eens naar gekeken, nu met je site erbij, en dan is mijn mening anders dan toen ik dacht dat je aan voedselproducenten leverde. Ik had door je naam en het label in eerste instantie totaal niet verwacht dat je de supplementen in de vorm van tabletten zou aanbieden. De naam Pasio roept bij mij nog steeds associaties op met plaatsen in latijnse taalgebieden en niet met passie. In combinatie voedingssupplementen in tabletvorm levert dat m.i. geen relevante belofte op. Wel wekt de naam door die associatie een goedkope, afstandelijke indruk, wat afdoet aan de merkwaarden die je eronder probeert te laten zien: kennis, functionaliteit en vertrouwen. Ik weet niet hoe afhankelijk je bent van je huidige naamsbekendheid, je domeinnaam en je Google ratings, maar ik zou, indien mogelijk, zeker een nieuwe naam overwegen. In plaats van 'ingrediënten' kan je op http://synoniemen.net kijken naar synoniemen voor 'supplement' en 'extra' en daar een van gebruiken. Pasio Extras zou bijvoorbeeld al een hele vooruitgang zijn: toegankelijk en niet heel erg standaard.
  7. (update: excuus voor onderstaand verwarrende antwoord - ik nam voetstoots aan dat het een B2B merk was - dank Highio!) Haha, volgens mij is 'passie' helemaal niet wat die naam communiceert. 'Pasio' klinkt, vooral internationaal, als een plaatsnaam of iets anders authentieks uit het Middellandsezeegebied, Latijns- of Midden-Amerika of het zuiden van de VS. Daardoor klinkt de naam redelijk smakelijk en authentiek, wat ook mooi overeind blijft door het gebruik van 'ingredients' in plaats van 'food supplements'. Omdat er verder geen concrete boodschap in je naam zit, wekt hij bij jouw afnemers dus vooral associaties met authentiek en lekker (en niet duur, denk ik trouwens). Dat zijn kwaliteiten die jouw afnemers in hun eigen producten willen kunnen beloven. Je naam suggereert dat jij dat dat begrijpt en dat jouw supplementen daar dus in ieder geval niet aan afdoen. Dat lijkt mij een uitstekende en onderscheidende merkbelofte in jouw branche (en veel beter dan 'passie'; wat moet jouw afnemer nou met jouw passie?). De standaard belofte (voedzaam), doet namelijk iedereen natuurlijk al. Ik denk dus dat je naam goed werk voor je doet. Ik raad je wel aan het zelf ook uit te gaan spreken als 'Paasio', of op z'n engels: 'Pahsio'.
  8. De beste merknamen laten zien met welke positieve kwaliteiten je je op de markt onderscheidt. Ze hoeven het niet letterlijk te vertellen, maar kunnen daar wel kloppende verwachtingen over scheppen, bijvoorbeeld door een bepaalde toon aan te slaan met je naam. Hoe is jouw aanbod, of de overtuiging van waaruit je werkt, of de resultaten ervan, anders dan de middelmaat?
  9. O mijn god nu kan ik niet ophouden. [*]The Real Reasons [*]Real Reasons - 3D modeling (labeltje toegevoegd omdat de naam misschien net niet genoeg zegt - maar misschien ook wel) Trouwens, als je het even niet ziet zitten, plaats je naam-ideeën dan even in dit rijtje en weet dat je goed bezig bent: [*]i2.nl [*]INDG.nl [*][newname]
  10. Dankzij jouw werk kunnen mensen dus beter beslissingen nemen. Dat is een toegevoegde waarde die je concurrenten in ieder geval nog niet benoemen. Je hebt dus een concurrentievoordeel als je in je naam laat zien dat je weet dat jouw werk die cruciale toegevoegde waarde voor jouw opdrachtgevers en hun klanten heeft. Ik roep maar wat: Decisive 3D Tangible Arguments Ga googlen en struin spreekwoordenboeken en thesauri af op termen die te maken hebben met beslissen, argumenten, afwegen, knoop doorhakken, kiezen, etc. Daar zit namelijk ergens jouw onderscheidende kwaliteit. Als je in die richtingen iets leuks vindt wat je een taalkundige draai richting jouw eigen werk, dus 3D, tastbaar, 360 graden, illustreren, etc kan geven, dan heb je dikke kans dat het een goede naam is. *Stop niet* als je er eentje hebt! Als je zo enthousiast bent over een naam dat je niet meer verder kunt, stop dan even, kijk er een dag later weer naar, wees teleurgesteld en denk weer verder. Als je eenmaal iets van 30 van dit soort namen hebt, kom je er waarschijnlijk achter dat jouw lieveling misschien niet eens zo heel erg rot was.
  11. Vergeet dan even termen als '3D', en zelfs 'reality' en andere termen die rechtstreeks met je werk te maken hebben en die je concurrenten ook gebruiken. Ze kunnen nog van pas komen maar daar draait het nu even niet om. Wat doen jouw modellen voor de bezoekers van huizensites en andere sites waar ze op te zien zijn? Dingen duidelijk maken? Dingen verhelderen? Illustreren? En wat betekent dat dan voor ze? Wordt de verbeelding geprikkeld? Worden ze overtuigd? Kunnen ze nu beter beslissingen nemen? Vertel eens?
  12. Als je er ook webdesign bij doet, wijst dat erop dat je je van andere 3D-ontwerpers onderscheidt door de eindpresentatie van het 3D-ontwerp in het proces te integreren. Dat betekent dat de nadruk op het ervaren en tastbaar maken van het ontwerp van je klant voor zijn klanten, jou onderscheidt op de markt. Dat levert mooie naamgevingsingangen op. Je kan bijvoorbeeld iets doen met 'touch', 'experience', 'be there', 'deliver', 'warp', enz enz. Nog een tip: het is niet verboden om korte zinnetjes als merknaam te gebruiken. Tenslotte: vergeet niet te kijken op www.thesaurus.com. ps: als je vast zit, zet dan je kritiekknop uit en ga door tot je ca 150 namen hebt. Bedenk ze in blokjes van 15 minuten. Word daarna pas weer kritisch. Kijk wat je overhoudt en ga op basis daarvan weer door. Je naam is belangrijk, want gratis advertentieruimte!
  13. Zolang we niet weten waar Bas' merk verder voor staat behalve meubelen voor badkamers, krijgen we natuurlijk alleen maar naamvarianten met 'Bas', 'badkamer', 'bad' en 'meubel' erin... Misschien wordt het tijd dat Bas ons wat meer vertelt over zijn badkamermeubelen en welke meerwaarde hijzelf en zijn meubelen voor zijn klanten hebben?
  14. Het door DoLo voorgestelde 'Bas Badmeubelen' zou aan mensen die het merk nog niet kennen suggereren dat je je op de markt onderscheidt met laagdrempeligheid en een persoonlijke band met de klant. Zijn dat inderdaad de dingen waar iemand vooral naar zoekt die een badmeubel wil, en waar je merk ook voor staat? (dit is niet retorisch bedoeld hoor, alleen om de aandacht te vestigen op waar het uiteindelijk draait bij naamgeving)
  15. Omdat de naam Badmeubelmaker niet laat zien hoe je je positief op je markt onderscheidt. Tenzij je de enige bent. Een merknaam is een zeer goedkope en effectieve manier van adverteren. Dat heeft niets met zelfbevrediging te maken. Bedenk dus een aantal punten waarmee je je onderscheidt, zoek daar synoniemen, spreekwoorden, symbolen en andere associaties bij en verzin op basis daarvan zo veel mogelijk bedrijfsnamen die dat min of meer uitdragen. 300 is een mooi aantal. Ga dan selecteren en bijslijpen. Een goede naam is haast nooit het resultaat van 1 eureka-moment. Kies bij voorkeur een naam die jouw kwaliteit *demonstreert* in plaats van *vertelt*. TomTom is bijvoorbeeld een betere manier om gebruiksgemak uit te dragen dan EasyNavigator. 'Badmeubelmaker' kan je nog altijd achter je naam zetten, als label (ook wel 'descriptor' of 'denominator' genoemd).
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept