Wat een leuke reacties!
Ik kan alvast een aantal vragen beantwoorden:
Dat klopt, als je alleen electriciteit maakt is het rendement niet hoog. Het wordt pas leuk als je de restwarmte kunt gebruiken b.v. voor verwarming van je huis of om warm water te maken. Dan is het rendement 95% of meer.
Tot zover!
Je tweede vraag: Zonne energie naar electriciteit kan nu al: klopt, maar zonnecellen zijn nog erg duur. Met de turbine en zonnecollectoren (schotels) kan ook electriciteit worden opgewekt, en de rsterende warmte kan vervolgens ook worden benut, b.v. door warm water te maken of je huis te verwarmen.
Origineel idee, hadden wij nog niet aan gedacht! Alleen kleine voertuigen is niet zo'n goede markt, de turbine alleen als drijvende kracht is niet zo efficient als bv een dieselmoto. Wel interessant is het gebruik in een hybride auto: door de turbine op de restwarmte van de motor te laten werken, kan het brandstofverbruik nog eens met ongeveer 25% terug.
Ja, de turbine is al met patent beschermt in de Benelux en het bedrijf is momenteel bezig met patent in de VS.
Het idee van de microturbine is inderdaad niet nieuw , maar de uitvoering van deze microturbine is wel nieuw en ook de materialen die zijn gebruikt (o.a. kunststof en zeer snel draaiende generatoren) is ook nieuw.
Antwoord op vraag drie; Het is een nieuw produkt. Wellicht is er nog meer uitleg nodig over de werking van de turbine.
Antwoord vraag 4: ja dat is mogelijk, je kunt het warme water verder verwarmen tot stoom en dan de turbine aandrijven. Dat kost wel wat energie (gas) maar je kunt de overblijvende warmte weer benutten om b.v. warm water te maken (dat heb je 's zomers ook nodig)
Die wordt nu ontwikkeld, in eerste instantie om gebruikt te worden in een micro- WKK ketel (Cv ketel die ook electriciteit opwekt)