Bellen is voor mij nog steeds een makkelijke manier om prospects te benaderen, van te voren een script schrijven van ongeveer 6 regels met daarin de belangrijkste zaken die ik wil noemen. Oefen hier ook op! Stel jezelf deze vragen en kijk of je met de antwoorden die je zelf moet geven wat kunt. Probeer altijd eerst het ijs te breken en stel open vragen. Indien er interesse is inventariseren en indien mogelijk/nodig een afspraak maken.
Een vraag die ik altijd stel is kent u ons bedrijf? (uiteraard na raadpleging van mijn CRM systeem, niks is zo dodelijk als deze vraag stellen bij een 'grote' klant) Als de prospect het bedrijf al kent zal hij al gauw vertellen hoe hij er tegen aan kijkt dit is waardevolle info, hier kunnen frustraties worden weggenomen.
Sluit altijd af met een samenvatting,
"als ik het goed begrijp heeft u nu geen belangstelling voor mijn product ... "
"als ik het goed begrijp zouden we zaken kunnen doen als..."
en vervolgens,
"hebt u er bezwaar tegen als ik eens vrijblijvend bij u binnenstap..."
"mag ik u met een aantal maanden nog eens bellen"
"op dd-dd-dd ben ik in de buurt...
op deze manier kan ik in korte tijd veel bedrijven benaderen en mijn agenda gaan plannen, hieruit ontstaan ook gerichte afspraken en loop ik niet het risico aan de balie gekeerd te worden door een receptioniste.
Daarnaast probeer ik altijd ruimte te houden in mijn schema om spontaan bij bedrijven binnen te kunnen stappen, een vraag die ik altijd stel als ik bij een prospect zit is "kent u nog bedrijven in de omgeving die belangstelling zouden kunnen hebben voor mijn product...."
Vergeet ook een klein fototoestel niet, borden op bouwplaatsen, huurpanden etc. bieden soms interessante aanknopingspunten voor new business!
Tot slot, mijn werkgever wil er niet aan maar mijn ervaring met de kleinere call centers is uitstekend en maken mijn werk een stuk effectiever. Veel van deze bureaus willen best eens 200 proef adressen bellen om zichzelf te bewijzen.
Succes met de sales!