Ga naar inhoud

noorderzon

Newbee
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Beste allemaal, Ik heb een vraag over gedeelde kosten. Ik heb uiteraard eerst rondgekeken op het forum, maar kan net niet het juiste antwoord vinden. Stel, ik heb een factuur privé betaald, maar 50% van die factuur is voor zakelijk gebruik. Hoort deze factuur dan in het inkoopboek of in het memoriaal? Verwerk ik dan 50% van die factuur in mijn administratie (en doe ik net alsof die andere 50% niet bestaat) of verwerk ik die factuur geheel in mijn administratie en boek ik dan de helft op een privépost? Is 'privéonttrekkingen in natura en/of goederen' dan de juiste post, 'overige privéonttrekkingen' of iets anders? Ik begrijp dat ik de 50% zakelijk in dit geval 'betaal' via de post 'privéstortingen'. Voor de beeldvorming: het gaat hierbij om de parkeerkosten van Yellowbrick, die ik voornamelijk privé, maar af en toe zakelijk gebruik. Op de factuur vink ik aan welke parkeeracties voor zakelijk gebruik waren. Dezelfde vraag voor een factuur die zakelijk betaald is, maar voor 50% privégebruik. Hoort uiteraard in het inkoopboek. Moet voor 100% verwerkt worden, omdat 'ie terugkomt in het bankboek. Op welke post moet de 50% privé verwerkt worden? Bij dit laatste voorbeeld: het gaat om een online back-updienst. Valt een dienst wat dit betreft voor de belastingdienst onder 'natura en/of goederen' of onder 'overige privéonttrekkingen', omdat het een dienst is die ik ergens afneem en geen product uit mijn eigen bedrijf? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groeten, Jeroen
  2. Hartelijk bedankt voor de informatie allemaal. Het heeft me erg geholpen. Mijn vrouw verkoopt ook verzekeringen, dus de regeling is wel van toepassing. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een aparte rekening. Met name om te voorkomen dat als ik één factuur krijg voor zaken die over meerdere rekeningen verdeeld zouden moeten worden, ik dan de BTW ook zou moeten gaan delen. Nogmaals hartelijk bedankt. Met vriendelijke groeten, Jeroen
  3. L.S.! Mijn vrouw is een eigen zaak begonnen, een reisbureautje. Nu ben ik bezig de administratie in te richten. Dit lukt heel aardig met alle informatie van de belastingdienst, KvK, verschillende boeken en natuurlijk sites zoals deze, maar er is toch één vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden. Voor reisbureau's geldt dat de betaalde BTW maar voor 96% terug te vorderen is. Stel nu dat mijn vrouw een produkt inkoopt voor EUR 100,00. Hierover betaalt ze EUR 19,00 BTW. 'Normaal' zou je dan de produktrekening debiteren voor EUR 100,00, de te-vorderen-btw-rekening debiteren voor EUR 19,00 en de rekening crediteuren crediteren voor EUR 119,00. Nu kan mijn vrouw 'maar' EUR 18,24 aan BTW terugvorderen (96%). Mijn vraag is: wat doe ik dan met die EUR 0,76 (4%)? Boek ik die op de produktrekening? Boek ik die op een kostenrekening 'niet terug te vorderen BTW' (onder rubriek 4)? Boek ik die op een aparte BTW-rekening (onder rubriek 1)? En hoe ga ik in de laatste twee gevallen dan verder om met die rekeningen? Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Groeten, Jeroen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.