brambo67

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Bram

brambo67's trofeeën

  1. Kijk, over smaak dien je uiteraard niet te twisten... toch ;) Echter ik geef niet de voorkeur aan een Opel Corsa EcoFlex op LPG . Ik zie natuurlijk wel het rekensommetje... Uiteindelijk is de KIA belangrijker omdat dit een eenmalige extra aftrek betreft en de Vamil is het verschuiven van afschrijving. Na 5 jaar is het resultaat immers hetzelfde. Toch maakt een en ander wel uit in het jaar van aanschaf en daarom zou ik ook nu graag van de Vamil profiteren. Het alternatief is een VW Polo Bluemotion Comfort met wat extra's. Deze auto valt volledig onder KIA en Vamil. Wordt vervolgd.
  2. De Renault komt volgens Renault op een CO2 uitstoot lager dan 95 gram per km, hetzelfde als de Volvo C30. Dat zou dus in principe onder dezelfde regeling moeten vallen. De Volvo komt gegarandeerd voor 01.07.12 op kenteken omdat Volvo er 1.000 heeft gepland. Ik heb er nu een optie op genomen. De andere auto is een VW Polo en die heeft een C)2 uitstoot van 89 gram per km en blijft daarom ook ná 1 juli onder de norm. Strikt genomen zou de Volvo daarom onder zowel de KIA als Vamil regeling moeten vallen. Volgens www.overheid.nl, in de bijlage op de regeling, is Vamil niet van toepassing maar wordt over KIA niets gezegd. Het lijkt me daarom ook vreemd dat de Volvo wél onder de Vamil valt en niet onder de KIA. Ik begrijp dat jullie er dan ook nog niet uit zijn?
  3. Dat zou je inderdaad zeggen. Ik heb echter ook gekeken op www.overheid.nl. Om meer meer precies te zijn: Aanwijzingsregeling willekeurige afschrijving en investeringsaftrek milieu-investeringen 2009. De regeling is geldend op 03.04.12 (vandaag dus) en zegt dat Vamil van toepassing is indien: C 5076 Zeer zuinige personenauto a. bestemd voor: het bedrijfsmatig vervoeren van één of meer personen over de openbare weg met een personenauto met een CO2-uitstoot van niet meer dan: – 91 gram per kilometer bij een personenauto die wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking (een dieselmotor), of – 102 gram per kilometer bij een personenauto die niet wordt aangedreven door een motor met compressieontsteking (anders dan een dieselmotor), b. bestaande uit: personenauto. Toelichting: Bedrijven die auto's met een benzinemotor of met een hybride aandrijving aanschaffen kunnen hun investering hieronder melden als de CO2-uitstoot per kilometer lager of gelijk is dan 102 gram. Plug-in hybrides waarvan de CO2-uitstoot minder is dan 50 gram per kilometer en elektrische voertuigen kunnen worden gemeld onder F 5070. Dat impliceert dat de voor de Vamil de wijziging van 01.07.2012 inzake de bijtellingsregel nu al van toepassing is. En da's natuurlijk een beetje vreemd. Ik heb de vraag nu ook voorgelegd aan de importeur van Volvo aangezien het één van hun modellen betreft (C30 D2)
  4. Ik heb zelf ook in dit forum gepost met een voorbeeld van twee auto's omdat ik er (nog) niet uit kom. Als je namelijk in de brochure Milieulijst kijkt dan kun je op bladzijde 51 lezen dat de Vamil van toepassing is auto's met een uitstoot lager dan 92 gram/km voor diesels en lager dan 103 gram/km voor niet diesels. Als ik in dit forum de diverse topics doorspit en ook op andere fora, websites enz. lees dan spreekt men elkaar tegen. Een concreet voorbeeld is een Volvo C30 D2. Die valt nu in de KIA regeling maar niet meer per 01.07.2012. Volgens de hier genoemde brochure geldt dit echter NIET voor de Vamil omdat de Vamil nu al uitgaat van de aangescherpte regels, dat is toch vreemd?
  5. Hallo, Ik heb al enkele dagen gezocht naar de fiscale voordelen die ik heb als ik in mijn BV een auto koop die op dit moment onder de14% bijtellingsregeling valt. Ik heb nu mijn opties beperkt tot twee modellen; • model 1 valt ook ná 1 juli 2014 nog onder de 14% regeling (87 gram CO2/km); • model 2 niet (95 gram CO2/km) Beide auto’s kosten E 23.800,00 inclusief BTW. Ik werk vanuit mijn BV als interim manager en factureer aan mijn opdrachtgevers. Nu wil ik de auto kopen in mijn BV en vervolgens zowel zakelijk als privé gaan gebruiken. Ik ga geen kilometeradministratie bijhouden en ga privé 14% bijtelling betalen. Ik heb in de BV volgens mijn in beide opties (auto 1 en auto 2) de volgende fiscale voordelen: • Ik kan de BTW verrekenen van de aanschaf van de auto • Ik kan de kosten van de auto zoals verzekering, MRB en brandstofkosten verrekenen in de kosten en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal • Ik kan de auto afschrijven in vijf jaren en derhalve mijn resultaat drukken waardoor ik minder vennootschapsbelasting betaal • Ik betaal geen BPM aangezien de auto in beide gevallen op het moment van op kenteken plaatsen onder de 14% regeling valt Daarnaast komt mijn BV volgens mijn in aanmerking voor: • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28% over de aanschaf • Willekeurige afschrijving van 75% (Vamil) Dit betekent dat ik in het eerste jaar al 75% kan afschrijven Dat zou dan volgens mij in het meest aantrekkelijk liquiditeitsscenario voor jaar 1 betekenen dat ik: 1. E 3.800,00 BTW kan terugvorderen 2. 20% x 28% x E 20.000,00 = E 1.120,00 minder VPB (KIA) 3. 20% x 75% x E 20.000,00 = E 3.000,00 minder VPB (Vamil) 4. 20% x 500 liter diesel x E 1,40 = E 140,00 minder VPB 5. 20% x E 500,00 verzekering = E 100,00 minder VPB 6. 20% x E 1.000,00 onderhoud = E 200,00 minder VPB In totaal betekent dit een netto voordeel van E 8.360,00 in het eerste jaar. Even uitgaande van gelijkblijvende brandstofkosten en onderhoudskosten. Betekent dit in de jaren 2 t/m 5: 1. 20% x 6,25% (=25% restant afschrijving /4 resterende jaren) x E 20.000,00 = E 250,00 voordeel heb vanwege de resterende afschrijving (minder VPB) 2. 20% x 500 liter diesel x E 1,40 = E 140,00 minder VPB 3. 20% x E 500,00 verzekering = E 100,00 minder VPB 4. 20% x E 1.000,00 onderhoud = E 200,00 minder VPB In totaal betekent dit E 690,00 per jaar minder VPB in de jaren 2 t/m 5. Het totale bedrag dat ik minder aan VPB betaal bedraagt dan E 8.360,00 + 4 x E 690,00 = E 11.120,00. Dit zou ik ook bereiken indien de auto niet valt onder de Vamil regeling maar dan zou het liquiditeitsvoordeel van jaar 1 verdeeld worden over de jaren 1 t/m 5. Nu heb ik een aantal vragen: 1. Geldt de KIA-regeling voor auto 1 en auto 2 of alleen voor auto 1? Of voor geen beiden? 2. Geldt de Vamil-regeling voor auto 1 en auto 2 of alleen voor auto 1? Of voor geen van beiden? 3. Kan ik de BTW over de aanschaf van de auto aftrekken in mijn BV in het jaar van aanschaf? 4. Kan ik de BTW over de brandstof, verzekering en overige kosten aftrekken in mijn BV in het jaar van deze kosten? 5. Kun je überhaupt KIA en Vamil optellen? Het betekent immers een aftrek van méér dan 100% (103%) in het eerste jaar Zodra ik de auto verkoop voor meer dan E 0,00 dien ik deze opbrengst mee te nemen in het resultaat in mijn BV en betaal ik hierover VPB. Ik besef dat er al een aantal topics zijn over deze materie. Helaas is het mij (nog) niet gelukt ze te vinden dan wel al combinerend mijn eigen plaatje te schilderen. Alvast bedankt voor de reactie(s)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.