Jump to content

jazzpr

Junior
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Jasper
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Helemaal duidelijk, bedankt!
  2. Nuttige informatie, maar helaas blijkt de 'niet-gerealiseerde zelfstandigenaftek' niet automatisch verrekend te worden met de belasting uit loondienst in het aangifteprogramma. Hoe verwerken we deze post precies in de aangifte om dit alsnog te realiseren.
  3. Excuus, je hebt gelijk, vergeten te vermelden... Het pand onder zakelijk-vermogen brengen is voor mij geen mogelijkheid, vandaar. Hier zou ik me wel als deelnemer in terug kunnen vinden.
  4. Als ik het dus allemaal goed begrijp zijn we nog steeds op het niveau 'bij een niet-zelfstandige ruimte is energieverbruik geen aftrekpost'. Of heeft er iemand toch nog ergens wat jurisprudentie rondslingeren welke mogelijkheden biedt? Ik lees me suf aan gerechtelijke uitspraken en informatie van fiscalisten, maar tot op heden geen resultaat...
  5. En zo zijn we weer terug bij af... verreweg de meeste ondernemers die vanuit huis werken, beschikken niet over een ruimte die zich kwalificeert als 'zelfstandig' en zouden dan niet in aanmerking komen voor de aftrekpost. Ik was van mening dat dit juist door de jurisprudentie wel mogelijk gemaakt is. Ikzelf werk vanuit een appartement, waarbij het niet mogelijk is een zelfstandige ruimte te creëren, vanwege wettelijk vastgelegde verboden door de VVE. Kwalificatie "Bouwkundig splitsen onmogelijk" zegmaar. Dat zou dus betekenen, dat het in deze situatie onmogelijk is om de energielasten als aftrekpost op te voeren, behalve als ik het appartement tot het zakelijk vermogen reken (wat niet meer mogelijk is)?
  6. Ik heb er bewust niet voor gekozen om de energienota als bewijs te gebruiken... deze krijgen wij namelijk niet over een kalenderjaar maar van 09-02 t/m 08-02. Dat is erg lastig rekenen met al de verschillende tarieven per periode én per dagdeel, en maakt het -naar mijn mening- vrijwel onmogelijk om tot een reëel verbruiksoverzicht te komen. Daarnaast is het percentage van zakelijk gebruik van de woning niet evenredig met dat percentage van de energierekening; alle apparatuur verbruikt ruim het dubbele. Ik heb een lijstje gemaakt van de apparatuur die (voornamelijk) voor de zaak draait, daarbij het verbruik, het aantal uren met de bijbehorende tarieven. Om een balans tussen zakelijk- en privégebruik te krijgen, neem ik het verbruik in 260 dagen (52 weken x 5 dagen) en neem ik 80% van die uitkomst op als zakelijk. Niet alles draait 24/7 en niet alles is 100% zakelijk. In het volgende huis leg ik wel een aparte groep met meter aan voor deze apparatuur, lijkt me de investering terug te verdienen ;)
  7. Ik heb even een berekening gemaakt adhv het verbruik van de apparaten en de geldende tarieven van 2009 om zo redelijk dicht bij de werkelijke onkosten uit te komen. Met een gemiddeld verbruik (260 dagen wv. 80% zakelijk) van 1835 W/24h kom ik toch op een kostenpost van zo'n €463,- die opgevoerd gaat worden onder de privéstortingen. Op zich niet heel veel, maar het gaat op de grote hoop. Buiten deze berekening met de verwijzingen en specificaties heb ik verder vrijwel geen onweerlegbare bewijzen. Kan ik er vanuit gaan dat dit toch voldoende is? De BD kan niet het onmogelijke van je vragen, maar uit ervaring weet ik dat ze het toch met regelmaat doen... erg veel vertrouwen heb ik dus niet als het aankomt op aftrekposten.
  8. Hoezo? als je geld van een privé rekening op de zakenrekening stort, is het toch ook een privé storting.... Als ik je goed begrijp, vind jij het ook niet 'raar' om die x% energiekosten op te voeren bij de IB onder privéstortingen onder box 1? Ikzelf vind het vrij logisch klinken, maar ik ben meer ondernemer dan fiscalist...
  9. Oké, goed om te weten. Hiervoor dank! Toch blijft die privéstorting in mijn hoofd rondspoken... als ik vanuit privé een goed inbreng, voer ik die daar op. Na een gesprek met de BD blijkt het 'raar' te zijn om daar energie op te voeren, ondanks dit eveneens een goed is. Ik ben benieuwd naar de meningen van jullie.
  10. Ik zit met exact dezelfde vraag vanuit exact gelijke situatie, waarop ik de afgelopen uren geen antwoord bij elkaar heb kunnen speuren. Met wat creatief denkwerk, kom ik uit op 'privestortingen' in 'Box1: winst uit onderneming'. Energie is een goed, welke dus vanuit het privevermogen in een onderneming 'gestort' kan worden. Met wat reëel rekenwerk achterhaal je de gemaakte kosten en je voegt deze berekening als onderbouwing bij de te archiveren belastingbescheiden. Ik heb veel moeite met te geloven dat een zzp'er die vanuit een onzelfstandige ruimte in een koophuis werkt, de gemaakte kosten voor energie niet kan opvoeren als zakelijke kosten. Zonder deze kosten is het drijven van de onderneming -in vrijwel alle gevallen- feitelijk onmogelijk. De discussie of het een zakelijke kostenpost is zou volgens mij niet eens kunnen bestaan. Is er een fiscalist die hier helderheid in wil en kan brengen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept