Beste Jantine,
Franchisefee bij een formule bestaat doorgaans uit drie delen: entreefee, vaste (maandelijkse) bijdrage en variabele inhouding op bijvoorbeeld de omzet. Wat de percentages van een eventuele procentuele inhouding op de omzet moeten zijn is niet 1-2-3 te zeggen. Dit hangst sterk af van je eigen verdienmodel als franchisegever maar zeker ook van de markt. Wat is m.a.w. de prijs die een franchisenemer bereid is te betalen. Er moet in iedere geval sprake zijn van een win-win-win situatie: zowel eindklant, als franchisenemer als jullie als franchisegever moet een winstgevend model in handen hebben. Het concept is kansloos als dat voor een van de drie partijen niet geldt.
Je zult naar de franchisenemer een propositie moeten hebben die dus tenminste dat aan waarde toevoegd wat je aan kosten inhoudt. Dat totaal zul je vervolgens moeten doorrekenen in een begroting voor zowel de franchisenemer als voor jezelf. Is er voor de betrokkenen ook nog in de komende 5 jaar een goede boterham aan te verdienen. Daarin moet je naast kosten ook naar de verwachte omzet kijken. Aan het afgeven van prognoses aan kandidaten kleven echter de nodige juridische implicaties.
Kortom: bij franchising komt nogal wat kijken. In alle gevallen is en blijft het wel een middel om te groeien. Franchising is nooit een doel op zich. Als je er voor kiest, adviseer ik je wel een expert te betrekken bij het startup proces.
Hartelijke groet,
Menno Luiten