-
Probleem met Exclusiviteitscontract - Telefoongesprek
@Hans van Nijnatten en de andere: Bedankt voor de comments! Heb hier wel veel aan! Jazeker. Iets met het leerstuk van 'de afgebroken onderhandelingen', een concept dat ook erkend wordt in de Principals of European Contract Law. Ik zou het wel weten: direct een kort geding om hem te verbieden aan anderen te leveren en daarna uit onderhandelen dat die andere verdeler via jou beleverd gaat worden. Steven, Ik heb je alvast een e-mail gestuurd. Met vriendelijke groeten L.A.
- Probleem met Exclusiviteitscontract - Telefoongesprek
-
Probleem met Exclusiviteitscontract - Telefoongesprek
Hallo allemaal! Ik exporteer smeermiddelen naar Noord-Afrika en werk al een jaar samen met een vaste Nederlandse leverancier. Omdat de hoeveelheden te laag waren, was er nog geen sprake van een contract. Maar onze afname is sinds kort dus veranderd. Het exclusiviteitscontract werd nog niet getekend, maar de afspraak om dit contract in orde te brengen werd afgelopen maandag per mail bevestigd. (voor komende maandag) Vraag 1: Nu vroeg ik mij af - heeft deze mail enige waarde? Het probleem: Vandaag belde de levernacier me plots op, dat een andere verdeler van Noord-Afrika hem benaderde. In het telefoongesprek heeft hij nog heel wat nare dingen laten vallen, (zoals: "ik zei dat ik al een exclusiviteitscontract had maar ze kopen 8 containers om de vier maanden, dus zit ik met een dilemma, kunnen jullie die hoeveelheden niet overtreffen? hier mag je natuurlijk ook in bluffen!") waarbij ik vroeg om ALLES op mail te zetten, want het was wel duidelijk dat hij in de fout zat. Ook stelde hij 2 opties voor: Een ander merk van een andere leverancier: hier ben ik NIET op in gegaan, ik heb een jaar lang moeite tijd en geld gestoken en het vergroten van de naambekendheid van dit smeermiddelenmerk in de regio waar we verdelen. We zijn letterlijk met niks begonnen, maar mij werd wel beloofd een contract toe te vetrouwen als we meer volume hadden. Na heel wat op en neer gereis naar Noord-Afrika beginnen we eindelijk met de eerste volle containers te werken - dus de zware inspanningen beginnen EINDELIJK vruchten af te werpen, terwijl hij nu opeens met dit telefoongesprek komt. Het tweede voorstel was inkopen van hun verdeler in Noord-Afrika. Maar gezien de prijsverschillen ONMOGELIJK. Met de mail is hij natuurlijk heel voorzichtig geweest...geen gevoelige informatie vermeld, of informatie die heel sterk in zijn nadeel kan spelen zoals in het telefoongesprek. In de mail staat min of meer enkel: "Helaas zijn we van verdeler verwisseld. Dank voor uw begrip" Dus sprake van een dilemma is er ook niet meer.. Vraag 2: Nu vraag ik mij af, is het via een klacht mogelijk om het telefoongesprek van deze middag alsnog te bekomen? PS: Ik wil alle details eventueel wel per pm doorsturen, maar hier kan ik dat natuurlijk niet zetten: Groetjes frexy
-
Schadevergoeding indienen - Belangrijk!
Even mijn verhaal..ik heb een jaar geleden een exportbedrijfe opgestart met als afzetmarkt Noord-Afrika. Vandaag kreeg ik telefoon van de expediteur dat de transportfirma onze container had omgewisseld met een andere. De container is dus (op hetzelfde schip welliswaar, maar onderaan geladen) opweg naar Lagos (Nigeria) in plaats van naar Tanger, en andersom. Deze wordt vervolgens eerst terug verscheept naar Antwerpen en dan pas naar Tanger. Expediteur heeft me verteld dat de transporteur zelf in fout is en hier verantwoordelijk voor is. Nu mijn vraag, welke stappen neem ik best, want ik heb hier niet echt ervaring in. Wat betreft de schadevergoeding: kan ik hier ook economische schade (transittijd is 2 maanden ipv 4 dagen, en dit voel ik echt wel) bijtellen, of enkel de transportkosten. Misschien dat ik wat raad kan gebruiken van de ondernemers hier. Greets
frexy
Newbee
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht