Ik verricht via mijn eenmanszaak o.a. ict support via een online bemiddelingssysteem. Het systeem werkt als volgt. Er is een bedrijf, zeg maar bemiddelaar dat via hun website support vragen aanbiedt aan freelance ict experts. De klanten betalen het bemiddelingsbedrijf en dat bedrijf betaald weer een deel in de vorm van commissie aan mij.
Nu werken zij met support punten. De klant koopt supportpunten voor een x bedrag en als je support vraagt gaat dit van je tegoed af. Aan de kant van de experts werkt het hetzelfde. De expert krijgt de commissie in de vorm van supportpunten bijgeschreven op zijn te goed. De expert laat vervolgens het tegoed omzetten in geld en naar zijn rekening boeken. Daarvoor ontvang ik een creditnota en deze is inclusief 19% BTW. Zelf draag ik btw af over de commissie die ik heb ontvangen.
Nu mijn vragen:
- klopt het gebruik van creditfactuur om mij mijn tegoed uit te keren? Er is immers geen debet factuur
- Ik genereer omzet voor mijn bedrijf, maar ik maak geen factuur aan, de omzet verloopt als het ware via de credit nota, klopt dit wel?
- Wanneer moet ik formeel BTW afdragen? Als ik de punten verdien, of als ik de punten omzet in euro's?
- Hoe gaat de belastingdienst met dit soort constructies om. Het schijnt dat ze nogal star zijn. Ik wil geen boetes of zo riskeren.