gertjanssen

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

gertjanssen's trofeeën

  1. Allemaal hartelijk dank voor de reacties! Heeft mij veel extra inzicht gegeven in de do's en dont's rondom de case. Al blijft het inderdaad zo dat niemand je vooraf zekerheid kan geven totdat het daadwerkelijk voor een rechter komt. Het muntje kan dan net linksom of juist rechtsom vallen. De drie jaar in het concurrentiebeding zijn voor mijn gevoel tamelijk onredelijk en ik denk dat dit sowieso wel teruggebracht zal worden naar 1 jaar mocht het ooit zover komen maar ik denk er toch nog even 2x over na voordat ik aan deze constructie mijn handen ga branden... Bovendien is er ook niets leuker dan aan je oude werkgever te laten zien dat je klanten uit het verleden niet nodig hebt om je bedrijf te laten groeien...
  2. In het artikel uit de quote wordt een "stelselmatig afbreken van het duurzame bedrijfsdebiet van de voormalig werkgever" benoemd. Ik vraag me af hoe het zit met de keuzevrijheid van een klant die ervoor wil kiezen om de dienstverlening in de vorm van een 1 specifieke persoon te willen volgen naar een andere werkgever. In dat geval is er dus geen sprake van een actieve benadering maar stelt de klant zelf de persoonlijke band met een persoon boven de band met de oude werkgever en is deze klant bereid op grond daarvan over te stappen op de werkgever die deze persoon in dienst neemt.
  3. Het lijkt me voor de beantwoording wel relevant om de exacte tekst van het concurrentie-/relatiebeding te zien. Hier zal ik even achteraan gaan.
  4. De redenen hiervan zijn de volgende; - de oud collega verstaat zijn vak en is sowieso een aanwinst (ongeacht welke klanten bediend worden) - zijn huidige klantrelaties hangen heel zwaar aan de persoon en er zullen er heel graag een aantal mee willen - als er een aantal klanten overstappen is de nieuwe medewerker sneller rendabel te maken Het is dus geen essentie maar wel een luxe als er een aantal klanten uit zichzelf mee willen. Dit moet niet ten koste van een zwaar juridisch spel gaan dus vandaar dat ik probeer uit te zoeken of een en ander mogelijk is zonder teveel "trammelant".
  5. Ik wil even met jullie van gedachten wisselen over de volgende casus; Medewerker van een ICT bedrijf neemt ontslag en wordt gehouden aan concurrentiebeding+relatiebeding van 3 jaar. Deze medewerker start buiten de regio van het beding zijn eigen bedrijf als zelfstandige en bouwt in die 3 jaar een eigen klantenkring op om het beding niet te schenden. Na 3 jaar is de zelfstandige toe aan uitbreiding. Hij neemt hierbij een oud medewerker van zijn vorige werkgever in dienst. Deze medewerker wordt eveneens gehouden aan een zelfde beding. Voor de zelfstandige is het eigen beding van 3 jaar inmiddels voorbij. Dit betekent dat hij actief klanten van zijn vorige werkgever mag benaderen. "Toevalligerwijs" zijn dit dezelfde bedrijven als de relaties van de medewerker die hij op dat moment in dienst neemt (want dezelfde oude werkgever). Natuurlijk zullen klanten van de oude werkgever nu extra genegen zijn over te stappen naar de zelfstandige, want deze is nog bekend van vroeger + neemt een medewerker in dienst waarmee de klanten nog een actuele klantrelatie hebben. Vraag is nu; Mag de zelfstandige de relaties van de oud werkgever benaderen (zijn eigen beding is inmiddels afgelopen echter dit zijn wel dezelfde relaties als die van de zojuist in dienst genomen medewerker die wel een actueel beding heeft lopen) en zijn dienstverlening aanbieden? Lijkt me logisch dat de zojuist in dienst genomen medewerker dan zelf geen contact mag hebben met de relaties van de vorige werkgever maar dit is op te vangen door hem de eerste periode alleen in te zetten bij nieuwe klanten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.