Geachte collega's,
Wilt u me graag met de boekingen helpen? De vragen zijn volgende:
1. Een BV heeft 6 dozen wijn gekocht voor de klanten (presentatie van de nieuwe kantoor)
Wij mogen 73,5% in de kosten zetten, maar hoe moet de rest 26,5% boeken?
2. DGA heeft lease auto van de zaak. Zij hebt bij de haar eigen woning een vergunning voor de parkeerplaats aangevraagd. De kosten van de vergunning betaald ze in de eerst van haar eigen rekening, en daarna betaald van de zakelijke rekening aan ze zelf terug. Het bedrag is 44 euro per kwartaal ex BTW. Is deze kosten mogen als zakelijk tellen? Zoals ja, hoe zit met de BTW en de correctie van de prive-gebruik auto?
3. Blijkt dat DGA heeft jarenlang een deel van zijn woning telt als werkruimte en bedraag van 500 euro maandelijks aan privérekening overschrijven. Het werkkamer is niet voldoet aan voorwaarden en dus moet correctie komen. Hoe moet ik deze betalingen corrigeren? Als lening van eigen BV? Moet ik ook rente op zetten?
Alvast bedankt voor de adviezen.