Beste mensen,
Ik denk dat ik inmiddels best veel gelezen heb over dit onderwerp (ook binnen dit forum) en heb ook extern informatie gevraagd (NL en Fr)
maar wil toch mijn specifieke zaak voorleggen en hoop op advies en tips.
Ik ben al een jaar of 10 ondernemer, maar meer op het gebied van marketing en videoproducties.
SInds een paar jaar ben ik voor verschillende accommodaties in het buitenland de marketing en promotie gaan regelen tot de boekingen toe. (meestal rondreis langs meerdere accommodatie op eigen vervoer)
Dit nog steeds vanuit mijn bedrijfje (marketing / video).
Ik stuur vervolgens de klant alle gegevens voor de reis toe en vraag ze de reissom over te maken naar de accommodatie in Frankrijk en die stuur ik dan ook een factuur voor mijn diensten genaamd "geleverde internetdiensten".
Aangezien we beide ondernemer zijn binnen de EU reken ik geen BTW.
Dit leek me tot nu toe een prima constructie.
Nu heb ik deze werkzaamheden redelijk uitgebreid de laatste jaren, waardoor ik ook liever zelf de gelden in beheer zou hebben (dus op mijn naam geld ontvangen en accommodaties factuur naar mij laten sturen). Omdat het risco dat het nu een keer mis gaat wel groter wordt, totaal bedrag van de boekingen gaat nu richting paar ton.
Ik zal dan waarschijnlijk een apart bedrijfje (eenmanszaak) hiervoor moeten oprichten.
Vraag me alleen af wat ik dan moet met BTW, accommodaties in FR dragen tenslotte al TVA (Franse BTW) af voor de gasten.
En zijn al de extra kosten voor een apart bedrijfje nodig, of is er nog een andere manier om dit aan te pakken. Wil het wel netjes doen.
Verder krijg ik dan ook te maken met een zekere mate van aansprakelijkheid natuurlijk.
Bedrijfje in Frankrijk was niet de oplossing, dit heb ik door een adviseur in Frankrijk laten uitzoeken.
Ben erg benieuwd naar de reacties.