BSIC

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

BSIC's trofeeën

  1. Peter_CVinfo en ChinaTradeConsult, bedankt voor jullie moeite om mijn vraagstuk te beantwoorden.
  2. Allereerst bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp, moeten we dus als volgt handelen: - Zakelijke klanten: Immer als intracommunautaire levering opgeven - Particuliere klanten: Duitsland via ons Duitse BTW-nummer*, Oostenrijk + België gewoon volgens de Nederlandse BTW. * Voor zover ik weet is voor enkel een Duits BTW-nummer geen filiaal/postadres in Duitsland noodzakelijk. Wij zijn anders ingelicht. Onze aanvraag is goedgekeurd door het Finanzamt in Kleve en het Duitse BTW-nummer is inmiddels toegekend en gaat binnenkort in. Nu vraag ik mij wel af waarom we Duitse ondernemers niet mogen belasten met ons Duitse BTW-nummer. De aangifte intracommunautaire leveringen is tijdrovend (alle BTW nummer moeten immers gecontroleerd worden). Als we de Duitse omzetbelasting afdragen aan de Duitse staat voor ondernemers en deze ondernemers dat weer terugvorderen, komt dat in mijn ogen op hetzelfde neer..?
  3. Allereerst mijn excuses dat het bovenstaande bericht geheel niet duidelijk is. Ik zal een poging wagen dit iets duidelijker te formuleren. Situatie tot december 2014: * Wij hebben via onze webshop zowel particulier als zakelijk verkocht naar klanten in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk * Bestellingen naar het buitenland hebben wij belast met 21% BTW voor particulieren, net zoals in Nederland (met vermelding van ons Nederlandse BTW-nummer). * Zakelijke leveringen naar het buitenland zijn als Intracommunautaire Levering verstuurd (met 0% BTW). Situatie vanaf heden: * Wij beschikken nu ook over een Duits BTW-nummer (omdat we de drempelwaarde bijna zijn overschreden, waardoor dit noodzakelijk is). Dat houdt in dat we nu maandelijks omzetbelasting afdragen aan Duitsland. Mijn vraag luidt heel simpel gezegd: Kan ik nu onze klanten uit Oostenrijk en België niet gewoon belasten met 19% BTW middels ons Duitse BTW-nummer en dit dan maandelijks afdragen naar onze buren?
  4. Omdat ik het drempelbedrag van 100.000 euro (zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/drempelbedragen_afstandsverkopen) hebben overschreden, beschikken ik sindskort over een Duits BTW-nummer. Nu leveren wij ook (intracommunautair) aan Oostenrijk en België. Voorheen stuurde ik onze klanten uit Oostenrijk dezelfde template als onze Duitsers (toen nog met Nederlands BTW-nummer). Nu ben ik bezig dit boekhoudkundig allemaal in orde te maken. In Duitsland het percentage BTW-hoog 19%. Is het toegestaan om leveringen naar Oostenrijk ook op te geven als intracommunautaire leveringen voor de Duitse omzetbelasting? In dat geval hoef ik geen speciale template voor facturen te maken voor onze klanten uit Oostenrijk. Een ander punt is dat ik in dat geval slechts 19% BTW in rekening breng, en we dus iets hogere marges kunnen hanteren. Is dit toegestaan? Voor alle duidelijkheid: de drempelwaarden voor Oostenrijk en België worden niet overschreden, dus het is niet noodzakelijk een BTW-nummer in België en Oostenrijk aan te vragen vooralsnog.
  5. Wat mmint aangeeft, kan ik niet volledig ontkennen. We runnen het bedrijf met z'n tweeën. De dagelijkse sleur kunnen we ieder op eigen locatie prima uitvoeren. Echter heeft ervaring uitgewezen dat het doorontwikkelen van de start-up niet werkt als we niet beide regelmatig gezamenlijk rond de tafel gaan zitten en plannen bedenken/uitwerken. Alle post en pakketten komen in Joure binnen. Gezien het feit we besloten hebben dat ik verantwoordelijk ben voor de boekhouding, verwerk ik dus eens per week alle post en inkomende pakketten. Strikt gezien is dit niet noodzakelijk, maar dat zou betekenen dat we moeten werken met een andere taakverdeling. Dit bevalt echter op dit moment prima. Nog een klein detail: De werklocatie niet dezelfde locatie is als het ouderlijk huis (en ook niet in het bezit van familie).
  6. Bedankt voor de reactie. Zelf twijfel ik ook over de mogelijkheden. Mochten we het bedrijf opheffen, dan ligt tevens voor de hand dat het aantal verblijven in Joure afneemt (maar dit lijkt mij niet relevant voor de fiscus). Ik sta overigens in Enschede ingeschreven.
  7. Beste leden van Higherlevel, Bij deze zou ik graag een vraag willen stellen omtrent de mogelijkheden om gereden kilometers zakelijk af te trekken met 19 eurocent per kilometer. Het afgelopen jaar heb ik hier meerdere keren over nagedacht, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van mezelf. De situatie doet zich als volgt voor. Op dit moment studeer ik in Enschede. Daarnaast run ik samen met iemand een aantal webshops en ontwikkelen we af en toe een website. Van maandag tot donderdag verblijf ik in Enschede en vanuit daar verricht ik de operationele werkzaamheden. Officieel hebben wij ons kantoor gevestigd in Joure (ca. 150 km verwijderd van Enschede). Dit houdt in dat ik dus iedere week 300 kilometer reis. Nu is het wel zo dat ik 's weekends bijna altijd verblijf in Joure. Nu zou het financieel aantrekkelijk zijn om voor elke week 300 zakelijke kilometers af te trekken. De vraag luidt echter of dit geoorloofd is. Voor deze situatie heb ik niet echt een vergelijkbaar voorbeeld (met antwoord) kunnen vinden. Dat verbaast mij ook niet, want er zijn niet zoveel mensen die in een zelfde situatie verkeren. Om het simpel te houden, zijn er volgens mij3 mogelijkheden: - 150 KM per week declareren. In dit geval gaat het puur om de enkele rit van Enschede naar Joure, wat immers een zakelijke rit is. De hele vrijdag werk ik vervolgens op kantoor in Joure. Dit lijkt mij dus reeel. - 300 KM per week declareren. In dit geval reken ik zowel de heenreis (Enschede > Joure) als de terugreis (Joure > Enschede) als zakelijke rit. In Enschede zal ik weer de dagelijkse werkzaamheden uitvoeren (dit neemt een paar uren per dag in beslag), maar ik ga hier ook naartoe wegens studieredenen. - Geen kilometers declareren. Dit lijkt mij overdreven, maar wellicht denken jullie er anders over? Door te vragen naar meningen van anderen, zou ik graag een keuze willen maken hoe ik dit ga opgeven. Bovendien staat het vervolgens geschreven op internet, waarmee wellicht anderen ook in de toekomst hier iets aan zouden kunnen hebben. Bij voorbaat dank. ---- Kleine aanvulling: - Op dit moment bezit ik privé een auto en zou daarom zakelijke kilometers met 19 cent per kilometer mogen aftrekken van de inkomstenbelasting.
  8. Tot onze verbazing kwamen wij vandaag een webshop tegen waarbij de meeste teksten rechtstreeks zijn gekopieerd van onze eigen webshop. Op de website staan in principe geen contactgegevens. Wel staat er een e-mailadres vermeld in de teksten (waar deze in onze teksten ook staan). WhoIs heeft opgeleverd dat de website ondergebracht is bij een Franse hostingprovider (overigens wel actief in heel Europa). Het ligt dus voor de hand dat het in dit geval om een Franse partij gaat. Wat hebben we inmiddels ondernomen: - Een e-mail gestuurd naar info@...nl met een sommatie alle gekopieerde content te verwijderen; - Contact gezocht met de Franse hostingprovider en vervolgens een e-mail gestuurd naar abuse@...net; - Misbruik melding bij het Thuiswinkel Waarborg geplaatst, waar zij niet bij aangesloten zijn maar het wel vermelden. Al met al lijkt het hier te gaan op een poging tot internationaal ondernemen met enkele kleine schoonheidsfoutjes. Gezien het feit onze handelsnaam gebruikt (of misbruikt) wordt, zouden wij graag zo snel mogelijk opgelost zien. Wij willen niet geassocieerd worden met deze partij. Daarnaast vinden wij het een kwalijke zaak dat onze content gebruikt wordt. Ik ben benieuwd of er nog stappen gezet kunnen worden om dit zo snel mogelijk te stoppen. Zo ben ik nieuwsgierig of er wellicht legaal mogelijkheden zijn om de contactgegevens te achterhalen, om iets gemakkelijker met deze personen in contact te raken. Zolang het geen meerwaarde biedt om zowel onze als de des betreffende partij bij naam te noemen, zal ik deze uit respect niet publiceren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.