• 0

Bijzonder geval kilometerdeclaratie

Beste leden van Higherlevel,

 

Bij deze zou ik graag een vraag willen stellen omtrent de mogelijkheden om gereden kilometers zakelijk af te trekken met 19 eurocent per kilometer. Het afgelopen jaar heb ik hier meerdere keren over nagedacht, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van mezelf. De situatie doet zich als volgt voor.

 

Op dit moment studeer ik in Enschede. Daarnaast run ik samen met iemand een aantal webshops en ontwikkelen we af en toe een website. Van maandag tot donderdag verblijf ik in Enschede en vanuit daar verricht ik de operationele werkzaamheden. Officieel hebben wij ons kantoor gevestigd in Joure (ca. 150 km verwijderd van Enschede). Dit houdt in dat ik dus iedere week 300 kilometer reis. Nu is het wel zo dat ik 's weekends bijna altijd verblijf in Joure.

 

Nu zou het financieel aantrekkelijk zijn om voor elke week 300 zakelijke kilometers af te trekken. De vraag luidt echter of dit geoorloofd is. Voor deze situatie heb ik niet echt een vergelijkbaar voorbeeld (met antwoord) kunnen vinden. Dat verbaast mij ook niet, want er zijn niet zoveel mensen die in een zelfde situatie verkeren. Om het simpel te houden, zijn er volgens mij3 mogelijkheden:

 

- 150 KM per week declareren. In dit geval gaat het puur om de enkele rit van Enschede naar Joure, wat immers een zakelijke rit is. De hele vrijdag werk ik vervolgens op kantoor in Joure. Dit lijkt mij dus reeel.

- 300 KM per week declareren. In dit geval reken ik zowel de heenreis (Enschede > Joure) als de terugreis (Joure > Enschede) als zakelijke rit. In Enschede zal ik weer de dagelijkse werkzaamheden uitvoeren (dit neemt een paar uren per dag in beslag), maar ik ga hier ook naartoe wegens studieredenen.

- Geen kilometers declareren. Dit lijkt mij overdreven, maar wellicht denken jullie er anders over?

 

Door te vragen naar meningen van anderen, zou ik graag een keuze willen maken hoe ik dit ga opgeven. Bovendien staat het vervolgens geschreven op internet, waarmee wellicht anderen ook in de toekomst hier iets aan zouden kunnen hebben.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

----

Kleine aanvulling:

- Op dit moment bezit ik privé een auto en zou daarom zakelijke kilometers met 19 cent per kilometer mogen aftrekken van de inkomstenbelasting.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de drie dagen Joure werk je daar maar een dag. Het lijkt eerder alsof je voor je studie naar Enschede reist dan voor je werk naar Joure. Lijkt me dat de fiscus daar wel eens lastige vragen over kan stellen.

 

Ben je trouwens in Joure of in Enschede woonachtig volgens het GBA (oftewel: in welke gemeente ben je ingeschreven?)

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Zelf twijfel ik ook over de mogelijkheden. Mochten we het bedrijf opheffen, dan ligt tevens voor de hand dat het aantal verblijven in Joure afneemt (maar dit lijkt mij niet relevant voor de fiscus).

 

Ik sta overigens in Enschede ingeschreven.

Link naar reactie
  • 0

Wat mmint aangeeft, kan ik niet volledig ontkennen. We runnen het bedrijf met z'n tweeën. De dagelijkse sleur kunnen we ieder op eigen locatie prima uitvoeren. Echter heeft ervaring uitgewezen dat het doorontwikkelen van de start-up niet werkt als we niet beide regelmatig gezamenlijk rond de tafel gaan zitten en plannen bedenken/uitwerken. Alle post en pakketten komen in Joure binnen. Gezien het feit we besloten hebben dat ik verantwoordelijk ben voor de boekhouding, verwerk ik dus eens per week alle post en inkomende pakketten. Strikt gezien is dit niet noodzakelijk, maar dat zou betekenen dat we moeten werken met een andere taakverdeling. Dit bevalt echter op dit moment prima.

 

Nog een klein detail: De werklocatie niet dezelfde locatie is als het ouderlijk huis (en ook niet in het bezit van familie).

Link naar reactie
  • 0

De ritjes naar Joure lijken mij zakelijke ritten en daar hoort een terugreis bij, of je daar nou de hele dag aan het werk bent of niet zou niet uit moeten maken zolang je voor de BD maar ondernemer bent (1225 uur e.d.).

 

De terugreis hangt trouwens denk ik af of je het weekend blijft voor je onderneming of voor andere dingen, want dan zou je de terugreis niet echt kunnen verantwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Als ik een parallel probeer te trekken tussen de dga die met zijn gezin gaat skiën EN een zakenrelatie bezoekt, en de ib-ondernemer die naar de plek van het ouderlijk huis rijdt EN daar zijn zakenpartner treft en aan het werk gaat, denk ik dat ook hier een inspecteur zal beredeneren

 

4.3.

Voor de vraag of een rit moet worden aangemerkt als gebruik van de auto voor privédoeleinden is doorslaggevend wat het doel van de rit was. Daarbij wordt woon-werkverkeer geacht niet voor privédoeleinden plaats te vinden (artikel 13bis, achtste lid, van de Wet). Als een rit wordt gemaakt met zowel een zakelijk doel als een privédoel, gaat het erom wat het hoofddoel van de rit was. Indien op een rit met een zakelijk hoofddoel tevens een privédoel wordt bezocht, geldt als zakelijk de afstand die zou zijn afgelegd als het privédoel niet zou zijn bezocht en geldt de rest van de afgelegde afstand (de ‘omrijkilometers’) als gebruik voor privédoeleinden. Indien op een rit met als hoofddoel een privébestemming tevens een zakelijk doel wordt bezocht, geldt het omgekeerde.

4.4.

In het onderhavige geval is naar het oordeel van het Hof sprake van een rit met zowel een zakelijk doel als een privédoel, waarbij niet kan worden gezegd dat een van beide het hoofddoel is. Dergelijke autoritten kunnen slechts worden aangemerkt als zakelijk, indien zij door iemand die niet een dienstbetrekking als die van de belastingplichtige vervult, doch wat inkomen, vermogen en gezin betreft in dezelfde omstandigheden verkeert, niet althans niet in dezelfde omvang zouden zijn gemaakt (HR 5 juni 1985, nr. 22.921, ECLI:NL:HR:1985:‌AW8259).

 

Sja, dan zou de conclusie zijn dat elke semi-zakelijke rit die ook wel een privé doel heeft, als privé moet worden gezien als 'vergelijkbare mensen' zo'n rit ook regelmatig maken met uitsluitend een privé doel. Ik kan er wel wat in zien, maar toch voelt het niet helemaal rechtvaardig.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

@Marcel S

 

Dat lees ik hier niet uit. Het gaat er eerst om hoofd- en subdoel te onderscheiden. Als belastingplichtige kan onderbouwen dat hij sowieso daar heen had moeten rijden voor zijn werk ongeacht dat hij daar toevallig prive moet/kan/wil zijn is het hoofddoel zakelijk, dus zijn de kosten aftrekbaar.

 

Alleen als hij daar prive ook had moeten zijn (hij woont daar, hij moet de was door moeder laten doen, hij heeft geen andere gelegenheid zijn familie te bezoeken), dan kan hoofd- en subdoel niet onderscheiden worden. In dat geval vindt de afweging plaats: Zou iemand de kilometers gemaakt hebben (in de zelfde omvang) als de priveomstandigheid niet ter zake zou doen.

 

In het Oostenrijkgeval heeft de belastingplichtige zelf "fouten" gemaakt in zijn verweer hierover. Het staat en valt met de onderbouwing. Het is ook moeilijk aannemelijk te maken dat je naar een klant in Oostenrijk toerijdt als daar geen vakantie aan verbonden is. In Student-webshopondernemergeval kan het zijn dat hij voor zijn werk naar Joure moet en dat hij van de gelegenheid gebruikt maakt, bij zijn ouders pension te houden. Met de informatie nu zie ik nog geen prive-element, dat tot een gelijkwaardig hoofddoel leidt.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.