Hallo mensen van dit forum!
Ik ben een klein winkeltje in kleding begonnen en wil graag zelf mijn administratie gaan doen.
Boekhouden kan ik wel maar de regels ken ik niet allemaal.
Ik maak gebruik van het kasstelsel en boek alles in op de betaaldatum ( bank/ kas)
Is dit de juiste manier?
Voorraad;
Bij het inkopen boek in nu direct alles op de voorraad;
7000 inkoop
1150 voorbelasting
aan/ bank
Mag dit zo, of moet je het eerst op 3000 voorraad boeken?
Daarnaast hou ik in excel mijn voorraad bij. Aan het einde van het jaar wil ik gaan kijken wat er nu is en dit dan wegboeken tegen de inkoopprijs;
3000 voorraad
aan 7000 inkoop
Is dit goed?
Verkoop;
Wanneer ik iets verkoop boek ik omdat ik geen voorraad in mijn boekhoudprogramma bij houdt;
kas/ bank
aan/ af te dragen BTW
aan/ 8000 omzet
Is dit goed?
Of moet het zijn;
kas/ bank
inkoopwaarde goederen
aan/ af te dragen btw
aan/ voorraad goederen
aan/ omzet
Huisvesting
Omdat ik achter mijn winkel woon en 1x per maand de huur betaal boek ik alles op 50% ( dit deden de vorige huurders ook)
Iemand bekent met deze regel?