Jump to content

Bart Gubbels

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. Als juridisch dienstverlener heb ik heel wat informatie op internet weggegeven, her en der wat in de vorm van maatwerk op fora, maar voornamelijk als algemene artikelen op eigen website en blog. Algemeen Mijn ervaring is dat meer dan 95% van mijn bezoekers op zoek is naar gratis informatie. Logisch en begrijpelijk, want zo werkt het internet nu eenmaal. Ik heb gemerkt dat de leads uit elkaar moeten worden gehaald in particulieren en ondernemers. Particulieren Van de particulieren die bellen of mailen naar aanleiding van iets dat ze op internet hebben gelezen van mij, blijkt een groot gedeelte niet bereid om te betalen en blijkt men enkel uit op gratis advies op maat. Aangezien ik enkele van die verzoeken per dag krijg, kan ik er niet aan beginnen om gratis advies te geven. Begin ik over mijn (overigens in de juridische wereld erg redelijke) tarieven, dan haakt men af. Misschien heb ik een cursus sales nodig, maar ik denk dat het internettijdperk ook een punt heeft ingeluid dat zoveel mogelijk gratis moet zijn. Films, muziek, games, informatie en ook advies op maat. Pas als een particulier die mij via mijn juridische artikelen heeft gevonden écht niet anders kan, dan mag het geld kosten. In de praktijk komt dat naar mijn idee neer op: 1. Advies mag enkel iets kosten indien de klant het idee heeft dat het een lastige vraag is. Of de vraag feitelijk lastig is, maakt niet veel uit. Ook het belang van de klant bij een correct antwoord lijkt weinig uit te maken voor de 'willingness to pay'. Momenteel experimenteer ik met een 'pay what you want'-model voor juridisch advies op maat om deze groep toch van dienst te kunnen zijn. 2.Het opstellen of controleren van documenten mag wel iets kosten, maar niet te veel. Feitelijk gezien is het daardoor voor mij vaak niet rendabel: een goede maatwerkovereenkomst kun je nu eenmaal niet opstellen voor €50,-. 3. (Buiten)gerechtelijke handelingen zoals onderhandelen met de wederpartij, het opstarten van een procedure, et cetera, mogen vrijwel altijd geld kosten. Geld speelt in dat geval nauwelijks een rol (al moet ik zeggen dat ik een aanzienlijk lager uurtarief dan de gemiddelde advocaat hanteer, dus misschien dat het bij dergelijke tarieven wél een rol gaat spelen). Ik vermoed dat geld hier een minder grote rol speelt omdat de juridische problemen opeens 'echt' worden en urgent zijn. Ondernemers Er zijn klanten die ik met behulp van internet heb bereikt, die mij veel omzet leveren en die ook willen betalen. Dat zijn voornamelijk zakelijke klanten. Lastiger bij zakelijke klanten is echter, dat ze vaak niet op internet zoeken naar een jurist, maar dat ze er al een hebben. Internet wordt voornamelijk gebruikt als informatiebron. Nemen ze toch contact op, dan is het betalen van een goede en eerlijke prijs geen probleem, ook niet voor advies of voor het opstellen van documenten. Kortom Klanten binnenhalen via internet kan wel, maar is niet gemakkelijk. Particulieren zijn niet snel bereid om te betalen wanneer ze via internet als 'lead' binnenkomen, tenzij het probleem urgent wordt (procederen, contact (advocaat) wederpartij). Ondernemers die als 'lead' binnenkomen weten dat goed juridisch advies geld kost en willen daar ook voor betalen.
  2. Ik gebruik e-fax, want in mijn branche (juridische dienstverlening) wordt er, zoals eerder ook al aangegeven, nog veel gebruik gemaakt van de fax. Het voordeel van faxen is inderdaad dat je zeker weet (én kunt bewijzen) dat iets is aangekomen. Overigens sta ik ervan te kijken hoeveel (zakelijke) klanten ik heb die nog even snel iets faxen in plaats van het te e-mailen (uiteraard een minderheid, maar meer dan verwacht). Hoe dan ook, e-fax werkt simpel. Daarnaast heb ik alle correspondentie op deze manier bij de hand (gewoon in outlook). Anders zou ik faxen weer moeten inscannen et cetera. Daarnaast werkt het snel: ik moet af en toe stukken van 50-100 pagina's doorfaxen. Dat duurt een eeuwigheid, terwijl het online zo gepiept is. Het kost geloof ik iets van 12 euro per maand. Dan kun je 150 pagina's verzenden en 150 stuks ontvangen. Alle extra pagina's zijn redelijk goedkoop. Ik heb ook een fysieke fax op het kopieerapparaat/printer, maar het aanhouden van een extra telefoonlijn en het betalen voor telefoontikken is waarschijnlijk net zo duur.
  3. De specifieke gevallen zijn niet bij mij bekend. Ik heb dit ook zelf nog niet aan de hand gehad. De wetenschap dat dit gebeurt heb ik van een bevriende advocaat. Hij stond een onderneming bij en was op deze manier voor ze gaan 'forumshoppen'. Het schijnt in elk geval geen uitzondering te zijn dat dit gebeurt.
  4. Ik heb de maatschappij niet met zoveel woorden genoemd omdat de maatschappelijke winst moeilijk te meten is. Ik kan me voorstellen dat het voorkomen van onnodige kapitaalvernietiging die met een faillissement gepaard kan gaan maatschappelijke winst is. Echter, ik ben slechts jurist en geen econoom. Pre-packen zal hoogstwaarschijnlijk directe waarde hebben voor de schuldeisers en werknemers, echter, of het ook maatschappelijke waarde oplevert is voor mij een vraag. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat pre-packen juist zorgt voor waardevernietiging omdat een (over)groot deel van de overnames uiteindelijk op een teleurstelling utidraait voor de overnemer (en dus voor de maatschappij waarde wordt vernietigd?). Wellicht zitten hier op HL ook economen die hun licht erover kunnen laten schijnen?
  5. De 'geen post meer op maandig' is doorgegaan, die krijgt niemand nu meer. Het is inderdaad zo dat de post ten onder gaat aan de concurrentie die aan minder regels gebonden lijkt te zijn, maar tevens dat de intrede van digitale communicatiemiddelen doorzet. Ik ben nog enige tijd postbode geweest naast mijn studie... Die 'pret' moeten veel studenten in de toekomst missen denk ik ;) In tegenstelling tot de plannen bij de post, is IBAN per vandaag uitgesteld met zes maanden. Staat dus nog steeds op stapel dit jaar, enkel nu voor 1 augustus. Iedereen heeft dus net wat meer tijd om de zaken op orde te brengen in zijn/haar onderneming.
  6. Hans, dat klopt inderdaad. Er is slechts een sterk voornemen om het ontslagrecht te hervormen en zoals ik het nu zie, gaat dat uiteindelijk ook daadwerkelijk gebeuren. Jij geeft aan dat het onduidelijk is wat er precies gaat veranderen en dat er daarom niet met een column op geanticipeerd kan worden. Het anticiperen op een nieuw ontslagrecht was dan ook niet mijn bedoeling met deze column (ondanks dat er wel genoeg grond is om een eerste oordeel op te vellen). De column is geschreven omdat er steeds veranderingen plaatsvinden in de plannen, waardoor veel ondernemers en werknemers geen idee hebben waar ze aan toe zijn over een jaar. Succesvol ondernemen heeft voor een groot gedeelte te maken met vooruitzien en daarop anticiperen. Als dat niet mogelijk is door steeds veranderende plannen, levert dat een aanzienlijk probleem op voor ondernemers met werknemers.
  7. Er gaat volgens de plannen toch wel veel veranderen, met als hoofddoel de arbeidsmarkt flexibeler te maken. Om dat voor elkaar te krijgen worden een aantal maatregelen genomen die neerkomen op de vaste contracten ('onbepaalde tijd') minder vast te maken en de tijdelijke contracten minder tijdelijk. Dat zijn natuurlijk maatregelen waar je voor of tegen kunt zijn, maar het probleem is dat niemand meer weet waar hij voor of tegen is, aangezien de plannen voor het nieuwe ontslagrecht steeds weer veranderen. Momenteel zijn er weer nieuwe plannen die moeten worden uitgewerkt, die dan in een wetsvoorstel moeten worden verwerkt dat daarna ook nog moet worden aangenomen. Voor hetzelfde geld veranderen ze nog drie keer in de tussentijd door economische of politieke ontwikkelingen. Ondertussen zitten veel werkgevers en werknemers met de onzekerheid over die ontwikkelingen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept