DTS-1962

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

DTS-1962's trofeeën

  1. Dag Brood, Bedankt voor je antwoord. Precies wat jij stelde had ik ook toegepast, en kwam telkens fout uit. Na lang puzzelen heb ik gelukkig ontdekt dat ik een domme fout had gemaakt in het overnemen van de gegevens van de balans naar de IB aangifte. Keer op keer overheen gekeken. Maar nu alles in orde, dus ik kan verder! Groet, Ron
  2. Goedemiddag, Het is niet te geloven, dacht ik vorig jaar alles prima in orde te hebben (zie mijn berichten en hulp van jullie hieronder) en alles begrepen te hebben hoe de VOF aangifte in zijn werk ging, zodat ik dit jaar zonder problemen de online aangifte IB 2013 voor onze VOF in zou kunnen vullen, nou mooi niet. Aan de hand van de eindbalans en winst & verliesrekening heb ik alle bedragen overgenomen, maar loop nu steeds tegen de bekende foutmelding aan dat het saldo fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo winst & verliesrekening of winstaandeel. Saldo winst&verliesrekening op de aangifte klopt, deze bedragen heb ik voor 100% ingevuld, gekozen voor samenwerkingsverband, dus daarna voor invullen specificatie samenwerkingsverband de winst gesplitst in 70/30 en opnamen/uitgaven in 50/50, zoals ook in 2012. Het kapitaalaandeel ingevuld bij 'overig kapitaalaandeel' en het winstaandeel ingevuld bij 'verdeling van de winst'. Winstaandeel wat ik invoer klopt, is 0.7 van de behaalde winst bij mij, en 0.3 van de behaalde winst bij mijn vrouw. Ik moet dus iets fout doen bij het berekenen van het saldo fiscale winstberekening, want dat is bij mij op het overzicht veel te laag en als ik de aangifte van mijn vrouw invul, bij haar veel te hoog! Hoe kan ik daarop een controle uitvoeren? Wat zie ik over het hoofd? In 2012 heb ik precies hetzelfde gedaan, dat was onze eerste aangifte als VOF. Daar kwamen alle bedragen er precies zo uitrollen als op mijn balans. Ik denk dat ik de mist in ga met de kapitaalrekeningen en ergens een denkfout blijf maken hoe die op de balans moeten staan en dingen bijgeteld en afgetrokken moeten worden. Iemand een tip hoe ik uit dit doolhof kan komen, want ik blijf de aangiften 2012 en 2013 vergelijken, maar kom niet tegen wat ik deze keer anders doe!
  3. We hebben inderdaad tot 1 januari 2013 een huurwoning gehad, maar de werkzaamheden worden grotendeels buiten de deur uitgevoerd. Wel een werkplek en kleine opslag in de huurwoning, maar ik denk niet dat we daar naar verhouding een groot deel van onze inkomsten uit haalden. Ik zag minimaal 25 % voorbij komen? Ik zit nog met een vraag mbt het invullen van het belastingformulier. Het is jammer dat je niet af en toe een vak hebt in het IB formulier waarin je een opmerking kunt tikken voor de controlerende ambtenaar om iets toe te lichten! Helemaal aan het begin moet ik aangeven of de onderneming in dit boekjaar is gestart. Mijn gevoel zegt JA, maar tegelijkertijd twijfel ik, omdat de aangifte grotendeels gebaseerd is op de doorgeschoven EMZ. Ik mag toch aannemen dat als ik hier mijn gevoel volg de belastingdienst vanzelf de gegevens van de EMZ erbij pakt ter controle?
  4. Hallo Barbara en Brood, bedankt voor jullie hulp en uitleg. Echt fijn dat er meegedacht wordt, klasse. Ik ben inderdaad met optie 1 doorgegaan. Contract hadden we vorig jaar al gemaakt, dus daarop voortgeborduurd. Mijn geploeter heeft zijn vruchten afgeworpen: ik heb beide aangiftes klaar, en alles klopt zowaar. Ik laat ze nu bezinken en kijk dan vrijdag alles nog een keer met een helder hoofd na. Dus misschien meld ik me dan nog, maar als ik de voorbeeldprinten bekijk en doorreken, ziet alles er goed uit. Ik bleek wel in eerste instantie de bedrijfsauto bij beiden te hebben bijgeteld, dus nadat ik de bijtelling bij mijn vrouw had weggehaald, scheelde dat weer in de uitkomst. Goed dat je het zegt van het juiste btw nummer voor de suppletie, daar had ik ongetwijfeld de fout mee in gegaan en gewoon op het nieuwe nummer afgedragen. 4e kwartaal 2011 is nog via het oude btw nummer gegaan, dus dat zit goed. Nogmaals dank!
  5. Hallo Brood, Hartelijk dank voor je toelichting! Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest de hele administratie van 2012 en balans en w&v in VOFvorm opnieuw in te richten. De meeste bedragen kon ik gelukkig zo overnemen. De verdeelsleutel op de winst en prive heb ik toegepast en hoop alles nu makkelijker te kunnen invullen. Is het trouwens mogelijk de totale prive opname níet gescheiden te houden (man/vrouw) of wreekt zich dat weer ergens anders en maak ik het onszelf dan alleen maar moeilijk? Het beginvermogen is inderdaad van mij afkomstig, ik breng het geld, de voorraaden en de auto in uit de EMZ. De auto had nog twee afschrijvingsjaren te gaan. Betekent het dat nu ik hem inbreng in de nieuwe VOF dat ik de waarde opnieuw door vijf moet verdelen en in vijf jaar moet afschrijven, of mag ik daarmee gewoon doorgaan met afschrijven? Ik heb morgen de hele dag gereserveerd om er verder aan te werken en de formulieren verder in te vullen. Ik zit nog wel met de FOR die ik had opgebouwd in de EMZ. Bij de KvK hadden ze me verteld dat ik die gewoon mee kon nemen, maar ik zie nergens die mogelijkheid. Als ik het goed begrijp kunnen we beter met schone lei beginnen met de VOF per 2012 en de laatste aangifte over 2011 van de EMZ herzien en belasting afdragen over de door mij opgebouwde FOR, ik kom ook steeds de term stakingswinst tegen, misschien kan ik daar nog wat mee redden. Als ik dan in 2012 het maximum voor ons allebei als FOR opnieuw reserveer, kom ik denk ik al een heel eind. Of zijn er veel simpeler oplossingen? Wat ik ook nog tegenkwam is de reservering/schuld voor het laatste kwartaal 2011 btw en de suppletie btw 2011 over de EMZ. Die bedragen zijn in 2012 van de zakelijke rekening afgegaan, en ik neem aan die ik dat ik dat wel moet aanpassen op de balans, omdat dat niet tot de kosten van de VOF meer behoren. Vraag is alleen hoe ik dat dan weg kan boeken. Als je me nog wat verder op weg wilt helpen, heel graag.
  6. Per 1 januari 2012 is mijn EMZ opgeheven en daarvoor in de plaats ben ik per die datum een man/vrouw firma begonnen met (je raadt het al) mijn vrouw. Zij werkt al jaren mee en neemt steeds meer over, ongeveer 30 % van de werkzaamheden, zo'n 25 uur per week. Daarnaast doet zij nog freelance werk, zo'n 10 uur per week. Tot vorig jaar was invullen van de aangifte inkomstenbelasting ondernemers voor mijn EMZ geen probleem. Ik pakte de Winst & Verlies rekening erbij en aan de hand van alle bedragen kon ik het formulier redelijk probleemloos invullen. Mijn vrouw kreeg een arbeidsvergoeding voor haar werkzaamheden. Ik had gehoopt dat dat zo zou blijven nu we een Vof zijn begonnen, maar zit nu al twee dagen naar het invulscherm te koekeloeren en kom niet verder. Bij de IB aangifte ondernemers heb ik de vraag 'wijze van invullen voor balans en resultaat bij samenwerkingsverbanden' gekozen voor 'samenwerkingsverband'. Daarna alles ingevuld zoals het op de eindbalans 2012 staat, en steeds in de veronderstelling dat er ergens een scherm op zou duiken waarin ik aan zou kunnen geven wat dan precies mijn aandeel was in de winst (70% – 60 uur per week), en dat het programma dan vanzelf de juiste berekening zou maken. Het enige scherm waar ik iets op kan invullen is het scherm 'Specificatie Kapitaal- en winstaandeel'. Daar heb ik bij het kopje 'verdeling restant winst' mijn winstaandeel ingevuld, de 70 % van de totale winst, maar dit komt daarna niet terug in het uiteindelijke overzicht van de aangifte, daar worden de volledige bedragen vermeld die ik uit de Winst & Verlies rekening heb overgenomen. De posten op de eindbalans en W&V verschillen niet van de eindbalans die ik in 2011 van mijn EMZ had (bedragen natuurlijk wel), dus ik neem aan dat ik daar toch e.e.a. moet aanpassen en uitbreiden en niet kan volstaan met het oude EV (is dat vanaf nu ons kapitaal?) de bestelauto opnieuw moet inbrengen en de prive opnamen moet verdelen over ons beiden. Is dat ook bij een man/vrouw VOF nodig? Of gewoon 30/70 verdelen voor het gemak? Blijkbaar heb ik er te makkelijk over gedacht en zal ik er voor 1 september toch nog tegenaan moeten om alles kloppend te krijgen om het in te voeren, maar welke posten moeten er dan precies op de nieuwe balans komen te staan, zodat ik de juiste bedragen op de juiste plek in het aangifteprogramma kan zetten. En wat moet ik verder niet over het hoofd zien. Ik neem aan de mijn FOR meegenomen kan worden, daar die persoonsgebonden is? Kan iemand een licht op de zaak schijnen? Ik heb al van alles gevonden op HL, maar heb het verhaal nog niet compleet. Help!
  7. Bedankt voor jullie reactie. @Norbert Het probleem is juist dat de verzekeringnemer de VOF is en de vestigingsplaats daarvan in Nederland is. In de av van de verzekering wordt alleen gesproken over de woonplaats van de verzekeringnemer, niet over de vestigingsplaats. Maar je hebt gelijk, ik moet gewoon contact opnemen met de tussenpersoon en de zaak voorleggen zodat we zekerheid hebben. @Mireille Het gaat in ons geval om Duitsland. En we willen niet vasthouden aan de vertrouwdheden van eigen land. In dit geval gaat het erom dat alle werkzaamheden in Nederland worden uitgevoerd en we het daarom voor onze klanten prettig vinden de bedrijfsauto op NL kenteken te houden, zodat niet bij ieder klantbezoek uitgelegd hoeft te worden waarom wij buitenlandse kentekenplaten hebben. Dat schept toch verwarring.
  8. Ik zit met het volgende probleem en slaag er niet in een eenduidig antwoord te vinden. Onze bestelauto staat op naam van onze VOF (in Nederland), ook de autoverzekering staat op naam van de VOF. Als regelmatige bestuurder wordt de verzekeringnemer genoemd in de polis, dus beide vennoten. Onlangs zijn beide vennoten van de VOF een paar km over de grens gaan wonen, dus geemigreerd naar het buitenland. Werkzaamheden blijven we voor 100 % verrichten in NL, daar blijft ook de VOF gevestigd met eigen kantooradres. We willen de bestelauto op NL kenteken houden, op zich geen probleem, maar is dit wel mogelijk met de autoverzekering? Er staat weliswaar in de voorwaarden dat zo lang de verzekeringnemer (en dat is de VOF in Nederland) in NL haar woonplaats heeft of het voertuig een NL kenteken voert de verzekering niet wordt beeindigd, maar hoe moet ik dat lezen nu het om een VOF gaat? Daar gaat het om de vestigingsplaats. Ik wil bij de verzekering geen slapende honden wakker maken, want we hebben een prima verzekering en die zouden we graag houden, maar we willen ook niet onverzekerd rondrijden. Navraag bij een buitenlandse verzekeraar leert ons dat het onmogelijk is een NL gekentekend voertuig bij hen onder te brengen, dus zouden we verplicht zijn de auto in te voeren in het buitenland en op buitenlands kenteken te laten zetten. Dat terwijl we 100% werkzaam blijven in NL. Wie heeft hier ervaring mee?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.