- E-factuur naar het buitenland
-
E-factuur naar het buitenland
Dat zou inderdaad een vreemd verhaal zijn. Dit heeft echter helemaal niets met mijn carwash te maken ??? Om weer even terug te komen op het topic: Het valt of staat met een overeenkomst tussen twee partijen. Ik heb zojuist een mail gekregen van iemand die een hele website aan het onderwerp gewijd heeft: "Ik heb helaas geen volledig overzicht van alle ontwikkelingen in Europa. In het verleden hebben we wel geprobeerd om dat te maken, maar in de praktijk blijkt het erg lastig om volledig en juist te zijn. "
- E-factuur naar het buitenland
- E-factuur naar het buitenland
-
E-factuur naar het buitenland
Ik was in veronderstelling dat de regels mbt facturatie voor alles en iedereen binnen een bepaald land gelijk zijn. In mijn geval gaat het om een factuur van B2B. Een partij uit het buitenland (EU en non EU) slaat goederen op bij "mijn" bedrijf dat gevestigd is in NL. Hiervoor dient het een factuur te ontvangen. Wat ik uit meerdere bronnen begrepen heb: - Wanneer er vooraf tussen mij en de andere partij een overeenkomst is gesloten over de betaling van e-facturen dienen deze behandelt te worden als ieder andere factuur. - (binnen de EU) De vuistregel is dat de lidstaat waar de levering of de dienst plaatsvindt, de factureringsregels bepaalt. - Elke factuur, op papier, of in om het even welk elektronisch formaat moet aan dezelfde voorwarden voldoen.
- E-factuur naar het buitenland
- ZZP-er werkt in door mij gehuurde ruimte...
-
ZZP-er werkt in door mij gehuurde ruimte...
Ik heb geen idee of ik mijn vraag in het juiste forum start, maar correct me if I am wrong. Situatie: Ik heb een carwash met doe-het-zelf wasboxen (eenmanszaak) waar men zelf de buitenkant van hun voertuig kan wassen. Deze carwash is gevestigd in een door mij gehuurde bedrijfshal. Nu is er een andere ZZP-er die gevraagd heeft of hij op bepaalde tijdstippen per week zijn werkzaamheden mag uitvoeren: het reinigen van de binnenkant van voertuigen. Hij heeft hier een plekje voor nodig in mijn washal, mijn stofzuiger en elektriciteit. Het voordeel dat ik hier van hoop te behalen is extra bedrijvigheid in mijn carwash en zodoende aantrekken van nieuwe klanten. Hoe pak ik dit aan zonder dat ik fiscaal extra verantwoordelijkheden krijg? Mijn idee is om de ZZP-er elke maand een factuur te sturen voor de huur van de stofzuiger + een vast bedrag voor de elektriciteit. Omdat de washal de hele dag ook toegankelijk is voor andere klanten vind ik het niet reeel om de ZZP-er huur te rekenen. Mede doordat hij niet op vaste tijden aanwezig zal zijn. Zoals gezegd is mijn hoofdreden om deze man zijn gang te laten gaan, het creeeren van extra aanloop in mijn carwash. Is het versturen van de maandelijkse factuur genoeg om te bewijzen dat de ZZP-er niet meer dan een klant is van mijn carwash, en dus geen verkapte medewerker oid?
- 1e jaar niet afgeschreven.Vanaf 2e jaar wel mogelijk?
-
1e jaar niet afgeschreven.Vanaf 2e jaar wel mogelijk?
Toen ik mijn onderneming startte was de bedoeling dat ik hem binnen 5 jaar weer zou verkopen. Op advies van een boekhouder heb ik bij mijn eerste belastingaangifte niets afgeschreven. De plannen zijn inmiddels gewijzigd en ik zou nu alsnog graag afschrijven op de bedrijfsmiddelen (a 15000 per jaar, 10 jaar lang). Is dit nog mogelijk?
-
Eenmanszaak met uiteenlopende activiteiten (VAR-verklaring)
Goedenavond, ik zoek regelmatig zaken mbt het ondernemersschap op via google. In 90% van de gevallen eindig ik op dit forum. Vandaar dat ik nu zelf de stap neem en een topic open. In het kort: Ik heb een eenmanszaak waarin ik een carwash exploiteer. De belastingdienst ziet mij als ondernemer. Zo nu en dan doe ik wat administratieve werkzaamheden voor een bedrijf (factuurbasis). Totaal iets anders dan mijn hoofdinkomen (de carwash) dus. Nu heeft het bedrijf mij gevraagd of ik voor een langere periode één dag per week dit wil komen doen op dezelfde basis als in het verleden -> ik stuur elke maand een factuur van het aantal uren dat ik voor ze gewerkt heb. De omzet/loon van mijn administratieve uren tel ik aan het eind van het kwartaal op bij de omzet van mijn carwash. Dit is het bedrag dat ik invul bij mijn omzetbelastingaangifte. Het bedrijf heeft niet om een VAR-verklaring van mij gevraagd. En hoewel zo'n verklaring niet verplicht is, voorkomt het misschien een hoop rompslomp bij een eventuele controle??? Als ik het goed begrijp kom ik in aanmerking voor een VAR-loon verklaring: - ik moet mij houden aan de werkwijze en regels van het bedrijf - bij ziekte of vakantie krijg ik NIET doorbetaald - ik loop eigenlijk geen risico omdat ik geen kosten aan materiaal oid heb. Het kost mij puur mijn tijd. - de werkgever heeft geen verplichting tav werkvoorziening oid. Als ik morgen niet meer nodig ben, dan hoef ik niet meer te komen. Wat is nu het verstandigste voor mij om te doen? Heeft een VAR-loon verklaring voor mij nadelen tov de huidige situatie (uren factureren en nooit over een VAR praten)? Bedankt voor jullie hulp en antwoorden. Mod edit: typo in titel gecorrigeerd
MickNL
Junior
-
Registratiedatum
-
Laatst bezocht