Springvloed

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Springvloed's trofeeën

  1. Ik gebruik Fiscaal Gemak nu een half jaartje voor de OB aangiftes. Prima gebruiksvriendelijke oplossing maar ik baal enorm van het nieuwe rapportage rapport die door mijn strot geduwd is bij hun laatste update. Ik vond de oude rapportage perfect bij mijn wensen passen en het was een prima uitdraai voor mijn klanten waar alles duidelijk op 1 pagina stond. Maar de "new & improved" versie wil ik niet eens meer naar mijn klanten sturen dus ben ik nu zelf maar iets aan het bouwen en ga ik voor volgend jaar maar een ander pakket zoeken. Zijn er er hier nog andere gebruikers van Fiscaal Gemak die wel blij zijn met de nieuwe stijl OB rapportage?
  2. De afgelopen dagen heb ik veel gegoogled op zoek naar engelstalige ZZP overeenkomsten / overeenkomsten van opdracht maar ik heb er niet heel veel gevonden. Heeft er iemand voor mij wellicht een simpele model overeenkomst die ik kan overnemen en nog mooier natuurlijk zowel een nederlandstalige en een engelstalige versie waarbij de engelstalige gelijk is / een goede vertaling is van de nederlandstalige versie?
  3. Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe de ontwikkelingen op dit gebied de komende tijd blijven verlopen. De uitspraak van vorige maand is geen goede ontwikkeling maar de eerdere uitspraak icm de rekentool op de site van de belastingdienst lijken mij voorlopig genoeg reden om de werkruimte als zakelijk vermogensdeel te blijven opvoeren. Hebben jullie bij een nieuwe onderneming, die een werkruimte in een eigen huurwoning zonder afgesplitst deel / eigen opgang heeft, het idee dat er gezien de meest recente ontwikkelingen nog argumenten zijn om te kiezen voor hetzij de hele woning tot het ondernemingsvermogen of een administratieve splitsing in prive en ondernemingsruimte? Met de eerdere gedachtengang / redenatie hier is het altijd financieel interessanter geweest om het hele huurrecht tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Qua redelijkheid past een splitsing gevoelsmatig beter al zou het met toepassing van de laatste uitspraak beiden afgewezen worden.
  4. Nogmaals dank voor de eerdere feedback. Is er iemand die al iets meer kan zeggen over de mogelijkheid van administratieve splitsing van de woning? Ik deel het idee van Fred Fiscaal dat het een lastig verhaal op termijn gaat worden om de woning als ondernemingsvermogen te etiqueteren indien er door de aftrek van de volledige huurlasten geen of nauwelijks winst wordt gemaakt. Door administratieve splitsing zou dit 'probleem' verholpen kunnen worden maar er was in dit topic nog weinig duidelijkheid over die optie medio 2012. Is er al meer bekend?
  5. Dank voor de reacties. Waar ik gisteren het bos niet meer zag staan alle bomen nu weer goed op een rijtje met dank aan jullie bijdragen en wat telefoontjes met de BD.
  6. Dat is dan toch wel weer knap van me, 30 uur in deze materie steken en dan alle vier de vragen fout beantwoorden ... ;) Dank voor de reacties maar zoals net al aangegeven, dit gaat over 2009. En als ik het stroomschema uit dit topic goed begrijp dan is er geen bijtelling voor een marge auto (in ieder geval niet t/m medio 2011: HL topic met BTW notitie
  7. Beste HL'ers, Ik heb afgelopen november een uurtje of 12 HL topics en belastinghandleidingen door zitten spitten om het hele autokostenverhaal te snappen en meende toen door te hebben hoe ik het 1 en ander moest doen. Toen ik vandaag de toestemming kreeg om de IB ondernemers aangifte van 2009 alsnog in te dienen ben ik wat zaken gaan controleren en nu vele uren later na het doorlezen van wederom vele HL topics zie ik door de bomen het bos niet al te best meer dus ik hoop dat iemand mij even bij kan staan. In 2009 is er voor een eenmanszaak voor 5600 euro een tweedehands bestelauto aangeschaft. De auto is toen prive aangeschaft en er is geen btw over de auto afgetrokken. Vervolgens is het bestelautotarief voor een ondernemer verleend. Een kilometeradministratie is niet bijgehouden. Vraag 1) Volgens mij betekent het feit dat het bestelautotarief voor een ondernemer is verleend ook dat daarmee de auto tot het bedrijfsvermogen behoort. Is dit correct? Vraag 2) Als ik het goed begrijp vind er geen bijtelling plaats omdat er geen BTW bij aanschaf heeft plaatsgevonden en dit dan dus een marge auto is. Is dit correct? Aan het eind van het boekjaar 2009 zijn de autokosten: 500 euro afschrijving, 50 euro overige autokosten en ongeveer 450 tankkosten. De BTW die afgetrokken is voor de overige autokosten + tankkosten is 100 euro. De BTW correctie voor het privegebruik wordt dan 25% van 100 euro = 25 euro Verder hoeft er dan binnen de boekhouding niets meer gedaan worden toch? Vraag 3) Ik neem aan dat ik dan in de IB 2009 aangifte software dan ook niets in hoef te vullen bij de Onttrekking privegebruik auto van de onderneming. Want als ik wel iets invul dan wordt er automatisch een bijtelling berekend. Is dit correct?
  8. Mijn voorbeeld van de ondernemer met een paar honderd euro omzet was ietswat theoretisch bedoeld (maar wel geschoold op een aangifte die ik voor iemand aan het voorbereiden ben). In mijn geval is er een nieuwe huurwoning die sinds november wordt gehuurd met een praktijkruimte van 30% van de woning. De winst en omzet uit onderneming (in een andere gehuurde bedrijfsruimte) over het hele jaar zijn een paar duizend, de omzet uit deze onderneming die betrekking heeft op de nieuwe huurwoning (die ik volledig tot het ondernemersvemogen zou gaan rekenen) is om precies te zijn 40 euro en minder dan 1 uur aan werkzaamheden. Daarnaast is er nog een loon in loondienst van enkele tienduizenden euros. Beetje bizar dat ik twee maanden huur = 2000 euro min 500 (1/6de deel van het forfait is zeg 0,25 x 200,000 WOZ) = 1500 af mag trekken omdat ik een in 2 maanden tijd een half uurtje thuis wat gedaan heb voor mijn onderneming
  9. Ik zit nu al een uur of drie a vier naar deze materie te kijken en heb dit topic uitvoerig doogelezen maar ik voel me er nog steeds niet helemaal lekker bij om het huurrecht volledig tot mijn ondernemingsvermogen te rekenen. Het kan toch niet zijn dat als ik ondernemer ben met een werkruimte van zeg 25% van mijn huurwoning, ik een fiscale kostenpost kan opvoeren van duizenden euros terwijl mijn omzet uit mijn onderneming maar een paar honderd euro is en mijn loon uit werk enkele tienduizenden euros?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.