Beste forumleden,
In 2009 zijn wij, vanuit een WW-positie, de exploitatie van een lunch-snackroom begonnen (rechtsvorm: eenmanszaak), maar deze helaas in 9-2012 moeten beëindigen. Het pand en aanwezige apparatuur werd gehuurd.
In 2012 werd er met verlies gedraaid, ondanks het terugbrengen van de (te) hoge exploitatiekosten. Na onderzoek vanuit de BBZ werd het advies gegeven de onderneming te beëindigen.
De huur werd gestopt in september 2012, de exploitatie werd daarna weer overgenomen door de eigenaar van het pand.
Wij bleven achter met een grote schuld (voornamelijk aan de verhuurder en UWV) en een aanmelding voor schuldhulpverlening. De fiscale afrekening zijn we nu aan het regelen. Kunnen hiervoor niet de boekhouder die voorheen onze administratie en aangiftes deed inschakelen. Die kosten zijn te hoog, krijgen we niet vergoed via bijzondere bijstand en mogen we ook niet maken.
Vandaar dat we er zelf mee bezig moeten. In dit kader heb ik een paar vragen, waar hopelijk iemand antwoord op heeft of ons verder kan helpen.
- Bij beëindiging heeft de verhuurder de aanwezige voorraad en het aanwezige kassageld overgenomen. Dit is door hen in mindering gebracht op de openstaande schuld. Hoe verwerk ik dat in de balans?
- Tijdens onze periode hebben wij voor 3000 euro apparatuur aangeschaft, dit is achtergebleven in de zaak. Eigenlijk dus geschonken aan de verhuurder. Apparatuur is nog niet helemaal afgeschreven, hoe dit te verwerken?
- Is het ook mogelijk dat je helemaal geen stakingswinst hebt?
- Ik neem aan dat de balans uiteindelijk op zowel activa als passiva op 0 moet uitkomen?
We realiseren ons heel goed dat dit eigenlijk werk is voor een belastingconsulent, maar nogmaals dat zit er in deze situatie niet in.
Ik hoop dat er iemand is die ons enigszins op weg kan helpen.