detestence

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

detestence's trofeeën

  1. Beste Dennis en Norbert, Heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik zal zeker contact opnemen met Achmea om de mogelijkheden te onderzoeken. Verder de volgende aanvulling uit een brief aan de tweede kamer (29-2-2012) inzake de regeling: De kantonrechter bevestigt met deze uitspraak het uitgangspunt in de Regeling dat er tussen de alphahulp en de cliënt een arbeidsovereenkomst met betrekking tot het verrichten van werkzaamheden van huishoudelijke aard bestaat. Ook bevestigt de kantonrechter dat de alphahulp bij ziekte op grond van de Regeling recht op loondoorbetaling heeft gedurende zes weken. Op zich zijn deze onderdelen van de uitspraak niet verrassend. Het nieuwe aspect in deze uitspraak is dat degene die de kassiersfunctie vervult, ook degene is die door de werknemer kan worden aangesproken op naleving van die doorbetaling. Het fenomeen ‘alphahulp’ verschilt op dit (betalings)punt namelijk van andere arbeidsovereenkomsten die onder de Regeling vallen. Gewoonlijk is er in zulke overeenkomsten geen verschil tussen de werkgever/cliënt en de kassier. Juist bij de alphahulpen is er wel zo’n onderscheid. Reden waarom daar ook een driepartijenovereenkomst als aanvulling op de contractuele relaties wordt afgesloten. De thuiszorginstellingen hebben ook duidelijkheid gekregen met deze uitspraak over hun rol bij de loondoorbetaling. Dit betekent dus dat de kassier kan worden aangesproken om aan de loonbetaling (6 weken) te voldoen. Is het in jullie optiek mogelijk om het "kan" in te dekken via een verzekeraar ? Wat mij betreft betaald dus de particuliere "werkgever" een premie voor de regelmatig terugkerende werkzaamheden (!) waarbij hij het verzuim kan laten dekken. Omdat het particulier niet mogelijk is zou de kassier dit op zich kunnen nemen ?
  2. Beste Dennis, Bedankt voor je reactie. Ik snap je gedachtegang, ik had dezelfde. Het blijkt dus niet zo te zijn; zie bovenstaande link en dan het kopje "ziekte" Het is verstandig dat opdrachtgever en dienstverlener hun afspraken schriftelijk vastleggen om daarmee misverstanden te voorkomen. De overeenkomst is in ieder geval gebonden aan de volgende regels: [*]Opdrachtgever en dienstverlener spreken samen een uurprijs af, ten minste het wettelijk minimumloon. [*]De dienstverlener heeft recht op een vakantietoeslag van 8% en loondoorbetaling van het wettelijke aantal vakantiedagen. Het wettelijke aantal vakantiedagen per jaar is 4 keer het aantal werkdagen per week. [*]Bij ziekte wordt het loon 6 weken doorbetaald (ten minste 70% of het minimumloon dat geldt). De dienstverlener kan de opdrachtgever aanspreken op de naleving van de doorbetaling. Alphahulpen werken vaak via bemiddeling van een thuiszorginstelling voor een cliënt/ opdrachtgever. Als de thuiszorginstelling het loon aan de alphahulp betaalt, treedt de instelling op als kassier. Op grond van een gerechtelijke uitspraak kan de alphahulp in dit geval de thuiszorginstelling aanspreken op loondoorbetaling bij ziekte. Meer informatie hierover staat in een brief van minister Kamp aan de Tweede Kamer over de rechtspositie van huishoudelijk personeel. [*]De particuliere werkgever kan de arbeidsovereenkomst met de dienstverlener opzeggen met inachtneming van de overeengekomen opzegtermijn. De opdrachtgever hoeft geen toestemming te vragen aan uitkeringsinstantie UWV.
  3. Kun jij specifiek aangeven in wat voor diensten jij gaat ontwikkelen en wat de dienstverleners die je bemiddelt gaan doen? Het probleem is dat belastingrecht heel specifiek is, een generieke opmerking als "deze regeling is (gedeeltelijk) van toepassing" helpt ons niet echt verder. Meer specifieke informatie helpt ons jou beter te helpen. Hallo Dennis, Jazeker, de werkzaamheden die de particulieren gaan doen vallen dus in de regeling (klusjes in en om het huis, tuinieren, oppassen ed) De doelgroep waarop we ons richten is ouderen. Een aantal van de diensten (bijvoorbeeld samen vissen) zal niet onder de regeling vallen en worden opgevangen door payrolling en /of ZZP'ers. Ik ben benieuwd naar je reactie. Hartelijke groet, David
  4. Beste Jeroen, Het gaat wel om een ondernemersvraag maar ik snap de verwarring. Mijn onderneming wil mensen gaan bemiddelen waarbij deze regeling (gedeeltelijk) van toepassing is. Het "probleem" ontstaat dus voor mijn klanten en mijn organisatie. Ik ben benieuwd naar de reacties.
  5. Beste forum, Graag wil ik u een kwestie voorleggen waar wij al dagen op zitten te kauwen; Volgens de regeling "dienstverlening aan huis" heeft een particuliere opdrachtnemer recht op doorbetaling van ziekte van 6 weken. De particuliere opdrachtnemer heeft dus de verplichting om 6 weken door te betalen. Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/dienstverlening-aan-huis Vragen: 1. Is het mogelijk om dit risico te verzekeren ? 2. Indien de bemiddeling door een derde partij geschied (kassier), kan deze dan de "verzekering" op zich nemen of de premie verrekenen in een tarief? Dit omdat deze ook kan worden aangesproken op de verplichting (jurisprudentie)? 3. Weet u een ander alternatief om hier mee om te gaan ? Ik ben benieuwd naar uw reactie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.